Tämän ylellisen perheauton kanssa et tarvitse avainta: Kännykkä riittää avaamaan ovet ja käynnistämään moottorin

Jos sinulla on Android-puhelin ja haluat ajaa uutta Mercedes-Benzin E-sarjan farmaria, et välttämättä tarvitse avainta mukaasi käynnistääksesi autosi.

Uusi E-eleganssi näkyi Pohjois-Saksan teillä eilen moninaisina moottoriversioina ja maalipintoina.

13.9.2016 5:55

Applikaatio ei ole ladattavissa sieltä, mistä ladataan Pokémonit ja muut vastaavat. Se onnistuu autokauppiaan kanssa nyt Saksassa. Suomessa myöhemmin.

Valmistajan edustaja Dominik Fritz kertoi IS:lle, että Android ei jää ainoaksi yhteensopivaksi käyttöjärjestelmäksi. Kehitystyö on jo vauhdissa. Näin saadaan laajempi kuluttajakunta, esimerkiksi autovuokraamot mukaan.

Mercedes-Benzin uudessa isokokoisessa farmariautossa riittää mallivaihtoehtoja, kokoa, näköä, älykkäitä turva- ja viihdejärjestelmiä sekä tavaratilaa.

Mercedes-Benzin kuudes E-farmarisukupolvi tarjoaa muunneltavaa tilaa 640–1820 litraa. Se on edeltäjäänsä 27 millimetriä pidempi, 32 milliä matalampi ja 2 milliä kapeampi.

Kaikki miltei kunnossa ensitestiin.

Jo aiemmin valmistajan "kylmäesittelyissä" on käynyt ilmi, että uuden E-sarjan tavaratilaan mahtuu eurokokoinen kuormalava – kaventuneista ulkomitoista huolimatta. Kun pyöräkoteloiden väliin jäävän 1 100 millimetrin levyisen tilan näkee omin silmin, voi vakuuttua siitä, etteivät saksalaisvalmistajan mainospuheet jää vain puheiksi. Silti tavaratilan vetoisuus litroissa on pienempi kuin aiemmin, ja samalla se on kuitenkin luokkansa kärkipäässä. Erikoista.

Akseliväli on kasvanut 65 millimetriä. Korin taka- ja etuylitykset ovat kaventuneet 29 ja 9 millimetrillä, mikä tekee ensivilkaisulla autosta aiempaa sopusuhtaisemman.

Ilta-Sanomat oli paikalla Pohjois-Saksassa kun kansainvälinen lehdistö päästettiin ajamaan uusilla E-farmareilla. Valinnanvaraa riitti, sillä pian Suomenkin mallistosta löytyy seitsemän moottorivaihtoehtoa – mukaan lukien ensimmäisen kerran, ja valmistajan edustajien mukaan yleisön pyynnöstä, Mercedes-AMG E 43 4 Matic.

Jo aiemmin lanseerattu E-sedan paljasti valtavan määrän mukavuus- ja turvallisuusvarusteita. Farkusta haaveileva pitänee siitä, että vakiona saa ESP-perävaunuvakaimen sivutuuliavustimella ja aktiivisen jarruavustimen. Sähköisesti avautuva ja suljettava takaluukku sekä sähköisesti liikkuva tavaratilan peite helpottavat kuormaamista.

Automaattisesti korkeuden säätävä takailmajousitus säilyttää kuormauskorkeuden muuttumattomana – kuorman painosta riippumatta. Enimmillään kuorman paino voi olla jopa 745 kiloa, ja autoon voidaan kytkeä 2 100 kiloa painava perävaunu.

Kuten tavallista saksalaisten premium-merkkien kohdalla, rahalla saa herkkuja lisää niin paljon kuin haluaa, ja niitähän todella on nytkin tarjolla hieronnasta ja penkkien ilmastoinnista alkaen.

Autot valmiita matkaan pari huiskaisun jälkeen Hampurista.

Concierge Service on yksi automaailman liikkumispalveluista: E-mersussa kuski tai matkustaja voi varata tien päältä hotellihuoneen, konserttilipun tai mitä mieleen juolahtaa asiakaspalvelijan myötävaikutuksella. Yksi napin painallus riittää toteuttamaan toiveet. Suomessa palvelu ei tule toimimaan vielä.

Millainen E-farkku on ajaa? Erinomainen. Tällä matkaisivat sekä kuski että matkustajat Hampurista Stuttgartiin mielellään – ja pidemmälle. Tavallista jalomman fiiliksen tuntee oikeasti matkustamossa. Ajamisen hauskuus tuntuu jo silloin, kun keulalla ruksuttaa perusdiesel, jossa ei ole pakahduttavaa voimaa, mutta Suomen maanteille enemmän kuin riittävästi.

Uuden E-sarjan lanseerausmallit ovat nelisylinterinen E200 (135 kW/184 hv), uudella nelisylinterisellä dieselmoottorilla varustettu E 220 d (143 kW/194 hv) ja E 250 (155 kW/211 hv). Vuoden lopulla laivastoon liittyvät E 200 d, E 350 d, E 400 4Matic ja Mercedes-AMG E 43 4Matic.

Viimeksi mainitun teholukemat ovat 295 kilowattia ja 401 hevosvoimaa 520 newtonmetrin väännöllä. Sen hinta, kuten muutkin toisen aallon myötä Suomeen tulevien hinnat ovat vielä auki. Vaikka AMG-versiossa on muskeleita, järisyttävää ääntä ja pauketta se ei päästele. Pikemmin vakuuden siitä, että sillä olisi viihtyisää matkata vapailla nopeuksilla pitkään. Näin antoivat ymmärtää ne, jotka jo maanantaina sitä pääsivät kokeilemaan. IS:n vuoro tuli vasta tiistaina.

E-farmareiden hinnat alkavat 56 523 eurosta (220 d T A Business). Hinnat alkaen -mallin CO2-päästöiksi valmistaja ilmoittaa ainoastaan 102 grammaa kilometriä kohden ja polttoaineen kulutukseksi vain 3,9 litraa sadalla kilometrillä. Hämmästyttävän pieniä lukemia näin isolle ja tehokkaalle autolle. IS:n lyhyessä testiajossa näyttö kertoi pikemmin yli 5,5 litran lukemia. Toisaalta menossa ei todellakaan ollut säästöajo.

Hiukan vähemmän kuljetustilaa kuin vanhassa E-farkussa, mutta silti runsaasti.

Mercedes-Benz selittää parantuneita lukemia uudella dieselmoottorilla, automaattivaihteistolla, tehostuneella painonhallinnalla ja aerodynamiikalla.

Kaikissa malleissa on nyt vakiona 9G-Tronic-automaattivaihteisto.

Ilta-Sanomat palaa syksymmällä kotimaan koeajon merkeissä muun muassa auton ajettavuuteen, kuormattavuuteen ja lukuisiin, älykkäisiin teknisiin järjestelmiin.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?