Näin toimii autossa OnStar-palvelu: Suomalainen nainen vastaa yhteydenottoosi Englannissa - Autot - Ilta-Sanomat

Näin toimii autossa OnStar-palvelu: Suomalainen nainen vastaa yhteydenottoosi Englannissa

Opel esittelee viikon­loppuna yleisölle OnStarin – autoilevan ihmisen henkilökohtaisen palvelijan.

OnStarin palvelukeskuksesta hoidetaan koko Euroopan yhteydenotot – 21 eri kielellä.

10.9.2016 8:33

Kun maailma hämmästeli ensimmäistä Nokian matkapuhelinta, Applen Car Playsta tai Android Autosta ei kukaan osannut unelmoida. Nyt Sirikin alkaa vaikuttaa menneen maailman hahmolta, kun Opel esittelee Suomessa OnStar-järjestelmän.

Palvelun avulla autoilija ja sen matkustajat voivat muun muassa soittaa automaattisen hätäpuhelun nappia painamalla.

Samoin järjestelmä voi kertoa kuskin kännykkään polttoaineen määrän jo ennen liikkeelle lähtöä.

Vähäinen ominaisuus ei ole sekään, että navigaattoriin voidaan syöttää asiakaspalvelukeskuksesta etänä haluttu osoite.

Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

OnStar -järjestelmässä autoilija on yhteydessä henkilökohtaiseen palveluavustajaan tekoälyn sijaan.

Euroopassa yhteydenotto kulkeutuu Englannin Lutonissa sijaitsevaan palvelukeskukseen.

Siellä suomenkielistä asiakasta palvelee tällä hetkellä neljä henkilöä – suomen kielellä, viikon jokaisena päivänä ja kaikkina kellonaikoina.

OnStar-palvelu kuuluu tiettyihin varustelutasoihin, mutta lisämaksusta sen saa kaikkiin Opelin henkilöautoihin.

Halutessaan autoilija voi toki pyytää palvelua myös 20 muulla kielellä.

Järjestelmää käytetään kolmesta painikkeesta. Ne ovat mallista riippuen sijoitettu joko taustapeiliin tai kattoon. Sininen painike avaa yhteyden asiakaspalveluun.

Järjestelmää käytetään kolmesta painikkeesta.

Punaista hätäpainiketta painava asiakas pääsee jonossa muiden ohi. Mustalla painikkeella asiakas voi salata sijaintinsa.

Yksi käytetyimmistä ominaisuuksista on määränpään lataus.

Autosta voidaan napin painalluksella olla yhteydessä avustajaan, joka pystyy kertomaan esimerkiksi vaihtoehtoisen reitin tai vinkkaamaan lähellä sijaitsevista ravintoloista. Kuskin ei tarvitse itse kirjoittaa osoitetta navigaattoriin, vaan asiakaspalvelu lataa sen automaattisesti.

Onnettomuuden sattuessa auton sisälle rakennetut anturit lähettävät turvatyynyjen lauettua automaattisen ilmoituksen OnStarin asiakaspalveluun, minkä jälkeen asiakaspalvelija soittaa autoon.

Mikäli autoon ei saada yhteyttä, asiakaspalvelija välittää tilanneraportin pelastuslaitokselle, auton tarkkaa sijaintia kulkusuuntaa sekä vaurioiden laajuutta myöten.

Jos auto varastetaan, poliisi ja OnStar auttavat löytämään sen.

Auton liikkeitä pystytään seuraamaan Lutonissa. Varas ei sen sijaan pysty pimittämään auton sijaintia, koska sijainnin piilotus vaatii erillisen koodin. Kun auton moottori sammutetaan, asiakaspalvelu pysty estämään uudelleenkäynnistyksen.

Opelin Suomen-maahantuonnista mainittiin Italiassa sattuneesta tapauksesta, jossa OnStarilla varustetun Opelin käyttöönsä ottanut pitkäkyntinen jäi kiinni 20 minuutissa.

 Yksi käytetyimmistä ominaisuuksista on määränpään lataus.

OnStar perustettiin Yhdysvalloissa 1995. Sillä on yli seitsemän miljoonaa asiakasta. Vuosittain OnStariin ollaan yhteydessä yli miljardi kertaa.

Palvelu kuuluu vakiona tiettyihin varustetasoihin, mutta se on lisämaksua vastaan saatavissa kaikkiin Opelin henkilöautomalleihin.

Tilaaja saa palvelun ensimmäisen vuoden ajaksi ilmaiseksi. Sen jälkeen vuosimaksu on 99,90 euroa tai 9,90 kuukaudessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?