Range Rover Evoque Convertible: Avoauto ja maasturi yksissä kuorissa

Peribrittiläisen Range Roverin avomalli Evoque Convertible rikkoo sovinnaisia ajattelumalleja.

5.9.2016 17:11

Loppukesän viimeiset lämpimät viikonloput, Hangon rantamaisemat ja avoauto. Mikä voisi olla mukavampaa turvavyöhön köytettynä?

Alla kehrää Range Rover, ja katto on todella auki. Maasturi avoversiona ei ehkä ole se ensimmäinen mielikuva maasturista, eikä sen koommin avoautostakaan. Mikä muu avoauto muuten selvittää 45 asteen nousun? Tällainen harvinaisuus Evoque Convertible kuitenkin on, ja hienosti se on toteutettukin.

Maahantuojan edustajan mukaan Evoquen avoversio on auto ihmiselle, jolla on jo autoja, mutta tällaista hänellä ei vielä ole ollut. Monien muiden pitää perustella hankintaa myös pankkitilin saldoa vasten. Halvimmillaan hinta asettuu 71 605 euroon, mutta tuskin tällaisen auton perään kuolaava tyytyy perustasoon. Useilla lisävarusteilla viimeistelty IS:n koeajama yksilö lähtisi mukaan 106 417 eurolla.

Ohjaamossa on kaikki kohdillaan. Kosketusnäyttö toimii täsmällisesti, mutta opettelua se vaatii.

Ulkonäössä voi nähdä muistumia jopa beach buggyn tyylistä, eikä muotokieli muutenkaan yllä, eikä tosin tavoittelekaan, urheilullisten avojen sliipattua sulavuutta. Taas pitää muistuttaa itselleen, että tässä ollaan todella tekemisessä maasturin kanssa.

Range Rover on totuttu tuntemaan ylellisenä kapistuksena. Koeajoautoon asennettu Black Design -paketti pitää huolen siitä, että valojen ja etusäleikön mustat kehykset, puskureiden mustat keskiosat, pakoputkien musta viimeistely ja mustat 20-tuuman kevytmetallivanteet saavat katsojansa tavoittelemaan sanaa eksklusiivinen.

Todella nopeasti avautuva ja sulkeutuva katto sulkee ulkopuoliset äänet yllättävän hyvin matkustamosta. Kuin coupélla ajaisi. Vielä kun vääntää Meridianin hienosti soivaan äänentoistojärjestelmään volyymia, ei tiestä kantautuvasta ajomelusta kannata edes keskustella.

Jos punamustaa sisustusta luonnehtii tyylikkääksi, ei voi olla kamalasti väärässä. Punaiset tikkaukset viimeistelevät tyylin.

Kun Evoquen katon nostaa nappia painamalla, pääsevät ohikulkijatkin ihastelemaan punamustaa nahkaverhoilua, joka kiertää penkkien lisäksi auton sisäseinämiä kojelaudasta takalautaan asti. Kojelaudan koristelistan mustaksi lakattu puukin on jotain tavallisuuden ulkopuolelta.

Taaksekin mahtuu, jos etupenkkejä ei liu’uteta aivan taakse.

Avo-Evoquen kori on jäykkä. Meno on jatkuvalla nelivedolla ja yhdeksänportaisella automaattivaihteistolla jämäkkää, joskaan ei tavattoman lennokasta. Rajoituksia asettavat kuutiotilavuudeltaan sinänsä tehokkaat kaksilitraiset moottorit ja auton iso massa.

Koeajoautoon asennettu Black Design -paketti viimeistelee ulkokuoren.

Suunnittelijoiden mukaan avo-Evoquen kohdalla suurin haaste oli pitää muotoilun puhdaspiirteisyys ennallaan. Nouseva vyötärölinja antaa näyttävyyttä. Lisäksi se auttaa peittämään kattomekanismin ja tarjoamaan silti kohtuullisen tavaratilan.

Dieselmoottorin saa joko 150- tai 180-hevosvoimaisena 380 ja 430 newtonmetrin vääntölukemilla. Bensiinimoottorin valitseva saa seurakseen 240 heppaa 340 newtonmetrin väännöllä.

Katon ollessa avoinna ilmavirrat tuntuvat lähinnä takapenkillä, jonne kaksi henkilöä mahtuu hyvin, jos he osaavat sovitella jalkateränsä ja polvensa kulloiseenkin tilaan – siis edellyttäen, että edessä ei röhnötetä ihan törkeässä takakenossa.

Kattorakennelma ui tömäkän perän sisään sähkön voimalla 18 sekunnissa ja nousee takaisin 21 sekunnissa.

Ihan valtavasti ei kamppeita kannata ottaa viikonloppumatkalle, sillä Evoquen matala tavaratilan vetoisuus on vain 251 litraa.

Minimäinen takaoviratkaisu. Pussissa köllöttää manuaalisesti perään lisättävä ilmanohjain.

Onko Evoque Convertible tarpeellinen? Kysymys on yhtä tarpeeton kuin pohdinta Guccin Jackie-käsilaukun hankinnasta – jos tarve ja mahdollisuus kohtaavat, niin...

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?