Kia Optiman uunituore farmari tarjoaa koreaa kyytiä - Autot - Ilta-Sanomat

Kia Optiman uunituore farmari tarjoaa koreaa kyytiä

Kia tuo lokakuussa Suomeen kolme erilaista Optima-uutuutta.

Jokaiselle jotakin: Optima Sportswagonin hintahaitari on laaja. Varustelutasoja on seitsemän alkaen LX:stä päättyen Business Luxury GT-Lineen. Farkun lisäksi Kia tuo lokakuussa Optimasta Suomeen myös hybridi- ja tehoversiot.

4.9.2016 8:31

Eikä siinä kaikki. Reilun viikon päästä Kia esittelee Suomessa Niron, joka on crossover-hybridi. Ensi vuodeksi Kia lupaa jo nyt neljä lanseerausta. Yhteinen nimittäjä kaikille uutuuksille on Kian johtajiston mukaan sporttisen luonteen korostaminen.

Eteläkorealaisen firman vauhti on kova, mutta hyvin myös asiakkaat tuntuvat pysyvän mukana. Kian myynnin kasvu on jatkunut jo kahdeksan perättäistä vuotta. Tällekin vuodelle on luvassa kaksinumeroinen kasvuprosentti.

Tuloslaukka saattaa nyt vain kiihtyä, sillä aiemmin tänä vuonna lanseerattu Optima sedan saa nyt rinnalleen myyntilukujen kannalta oleellisen farmarin, jonka voi valita joko bensiini- tai diesel-moottorilla.

Farkun tavaratila on 42 litraa suurempi kuin sedanissa.

Farmari kulkee nimellä Sportswagon. Se on paitsi Kian ensimmäinen niin sanotun D-segmentin farmari myös malli, jonka varaan yhtiö laskee lujasti. Euroopassa kaksikolmasosaa ylemmän keskiluokan myynnistä ja kolmeneljäsosaa yritysmyynnistä tehdään farmarimalleilla. Suomessa Optiman vuosimyyntitavoite on 1 500 autoa, josta noin 80 prosenttia on farmareita.

Takapenkit kääntyvät kolmessa osassa.

Millä eväillä Kia lähtee haukkaamaan osaansa tuosta kakusta? Hinnastosta löytyy ainakin valinnanvaraa alkaen 30 990 eurosta jatkuen 47 990 euroon. Varustelutasoja on seitsemän. Lisävarusteita ei välttämättä edes tarvitse, sillä niin mainiosti jopa perusvarusteltukin Optima on.

Kia Optima Sportswagon näyttää nimensä mukaisesti urheilulliselta.

Jo LX:ksi nimetyssä perusvarusteluversiossa on vakiona vakionopeudensäädin, navigointi, peruutuskamera, automaattinen kaksialueilmastointi sekä pysäköintitutkat edessä ja takana. Nahkaverhoiltu ratti on lämmitettävä.

Turvavarusteita Optimassa on enemmän kuin suurimmassa osassa saman hintaluokan autoissa. Kian tuotekehittelystä vastaava David Labrosse korosti Münchenissä myös raaka-ainevalinnoilla ja muotoilulla aikaansaatua passiivisen turvallisuuden kohentumista.

Takapenkillä on taksikelpoiset jalkatilat.

Sportswagon on keulasta eteenpäin identtinen sedanin kanssa. Mitoissa mennään samoissa lukemissa lukuun ottamatta korkeutta, jossa on eroa puoli senttiä farmarin hyväksi.

Farmari on sedanin tavoin hyvin sulavalinjainen. Takana reunapaikoilla eletään muotoilun ehdoilla, sillä perää kohti laskeva katto tuntuu 180-senttisen matkustajan päälaessa. Sedanin tavoin farmarin takapenkin jalkatilat ovat taksikelpoiset.

Farmarille oleellinen tavaratila vetää 552 litraa – sedania 42 litraa enemmän. Tavaratilaa on jäsennelty kiskoilla ja tilanjakajalla. Luukku avautuu automaattisesti, mikäli sen takana seisoo avaimen kanssa kolme sekuntia.

Optima Sportswagonin perusvarustelu on hintaluokkansa huippua. Lisärahalla on saatavissa muun muassa elektronisesti säätyvä iskunvaimennus.

Voimanlähteiksi tarjolla on 1,7-litrainen dieselmoottori (141 hv, 340 Nm) ja 2,0-litrainen bensiinimoottori (163 hv, 196 Nm).

Dieseliä käskyttää 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Sen CO2-päästölukemat jäävät 120 grammaan kilometriä kohden. Maahantuojan mukaan 90 prosenttia menee kaupaksi dieselinä.

Kevyellä kuormalla farmarin voimalinjalla pärjää riittävän hyvin saksalaisilla vapaiden nopeuksien moottoriteilläkin. Myös ajamisen vakaus vakuuttaa. Kovissa nopeuksissakaan ei pystynyt havaitsemaan tärinää eikä huojuntaa.

Ohjaustuntuma on kehittynyt parempaan suuntaan uusitun tehostuksen myötä. Tehostinyksikkö on siirretty Optimassa ohjauspylväästä raidetangon alaosaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?