IS koeajoi Hyundain maastomaustetun pikkuauton: Active -lisänimellä varustettu uutuus näyttää nelivetoiselta, mutta... - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajoi Hyundain maastomaustetun pikkuauton: Active -lisänimellä varustettu uutuus näyttää nelivetoiselta, mutta...

Hyundain uutuus tuo maasturimaisuutta kaksivetoiseen pikkuautoon. Kyseessä oleva muotivirtaus on aiemmin lyönyt läpi Etelä-Amerikassa.

Maasturityylin mukaiset muovit ovat aiemmin tuttuja muun muassa korotetuista ”maastofarmareista”, kuten Audin Allroad Quattroista ja Volvon Cross Country -malleista. Nyt samaa konstia kokeilee Hyundai, mutta ennakkoluulottomasti etuvetoisen pikkuauton kera.­

28.8.2016 9:04

Alussa oli vain ihan oikea maastoauto, ja kauan muuten olikin. Sitten joku keksi puolivahingossa hieman vähemmän maastokykyisen puolimaasturin eli katumaasturin, jonka myyntiluvut niin sanotusti räjäyttivät pankin.

Autonvalmistajille tuli kova kiire ottaa ilmiöstä kaikki irti.

Eikä kulunut aikaakaan, kun kauppoihin ilmestyi koko joukko samaa ideaa eri kulmista lähestyviä autotyyppejä. Siis maavarakorotettuja farmareita maastomuoveilla, kaksivetoisia lainausmerkkimaastureita ja niin edelleen.

Värilliset koristeet vähentävät osaltaan ohjaamon harmautta. Ajoasento on asiallinen ja ohjauspyörästä löytyy hintaluokassa erittäin kiitettävästi myös lämmitys.­

Tätä taustaa vasten on ollut vain ajan kysymys, milloin on pikkuautopohjaisten maastoimagoautojen aika.

Kenties nyt, kun ensimmäinen sellainen on vihdoin saatu myös Suomen markkinoille. Aiemmin vastaavanlaiset laitteet etunenässä Volkswagen Cross Polo, ovat olleet iso hitti erityisesti Etelä-Amerikassa.

Hyundain i20-mallista muokkaama, mutta virallisesti omaksi mallisarjakseen erotettu i20 Active on alalajinsa tyylipuhdas edustaja, jossa ennestään mallistosta löytynyttä pikkuautoa on maustettu sekä maasto-, että sporttimaustein.

Peruutuskameran pienen näytön piilottaminen taustapeiliin ei ole käyttömukavuuden kannalta paras mahdollinen ratkaisu. Hyvää toteutuksessa ovat animoidut apuviivat.­

Maasturivaikutteita Activessa edustavat muun muassa alleajosuojia matkivilla koristeilla varustetut puskurit, tukevan näköiset kattokaiteet sekä mökkiteitä ajatellen myös ilahduttavasti kaksi senttimetriä vakiomallia korkeampi eli 16 sentin maavara.

Maavaramuutoksen myötä myös etuistuimet ovat vakiota hieman ylempänä, mikä parantaa näkyvyyttä ulos.

Sporttiseen tuning-henkeen kuuluvat mm. perusversioon harmaasta poikkeava musta sisäkatto, kojelaudan värisomisteet, nuorisotyyppinen takaspoileri sekä Hyundain mukaan myös aavistuksen tehostetut pakoäänet.

Activen takapuskuri on perus-i20:ä hieman reippaammin muotoiltu.­

Etuvetoisessa manuaalivaihteisessa i20 Activessa on aina litrainen turbomoottori, jonka luonnetta voi koeajon perusteella kuvailla pirteäksi ja kaasuun hyvin vastaavaksi.

Parasta koneessa on kokoisekseen kohtuullisen hyvä vääntö, jota siivittää kolmisylinteriselle tyypillinen säpättävä pörinä. Moottoritien ramppimutkissa autossa on havaittavissa tietynlaista lievää urheilullisuuttakin.

Viisivaihteisen laatikon välitykset toimivat arkiajossa mainiosti ja kulutuksen saa helposti asettumaan noin kuuteen litraan sadalla.

Nelimetrisessä autossa ei ole tavallista, että peräkkäisille istuimille mahtuvat 185-senttiset henkilöt ilman ongelmia. Takaistuin käy kuitenkin leveyssuunnassa ahtaaksi kolmelle aikuiselle.­

Alustaltaan i20 Active vaikuttaa perus-i20:ä hieman tanakammalta ja matalaprofiilirenkaat toimivat asvalttikurveissa kivasti. Huonoja puolia alustassa ovat ylisuurien pyörien tuottama ajoittainen rengasmelu sekä epämukavuus terävissä kuopissa.

Ai niin siitä maasturimaisuudesta vielä: Nelivetoa i20 Activeen ei saa kaupasta edes rahalla, mikä ei näin jutun lopuksi liene mikään varsinainen yllätys.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?