Autot

Mazda 6:n business-malli: Harva pystyy vastustamaan lisäherkkujen kiusausta

Julkaistu:

KOEAJO
Mazda 6:n uusi business-malli edustaa aiempaa parempaa viimeistelyä ja tarjoaa joustavaa etenemistä.
Mazda 6 -malliin istahtaessaan muutamien vuosien jälkeen yllättyy iloisesti. Auton sisusta on mennyt uusiksi, kojelauta on saanut lisää muotoa, ja nyt se todellakin alkaa näyttää siltä premiumilta, mitä Mazda lähti jo jossain muotoa tavoittelemaan uudistaessaan kuutosta muutamia vuosia sitten.

Paremmilla materiaaleilla, hieman voimakkaammilla muodoilla sekä alumiinilistalla syntyy varsin kelpo kojelauta.

Kojelaudan päällä komeilee monitoiminäyttö, jota ohjataan keskikonsolista vaihdekepin takaa. Ohjainyksikön nappulatkin ovat uudistuneet ja kaiken kaikkiaan keskikonsolissakin on nyt hyvä vivahde premiumia.

Itse infotainmentin ohjelmistopuolikin on uudistunut. Sen lisäksi, että valikot ovat suomenkieliset, se myös puhuu suomea.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Eikä siinä vielä kaikki, se myös tottelee suomea. Hyvin totteleekin – tosin tiettyjen komentojen opetteleminen kuljettajalta vaatii hieman viitseliäisyyttä. Sen jälkeen puheohjaus toimii sekä navigoinnissa että puhelimen hallinnassa erinomaisesti.

Kuutosen muutokset ovat siis pääosin hyvin kosmeettisia, mutta samalla käytännöllisyyttä lisääviä ja tärkeitä asioita sekä Mazdalle että tietysti kuluttajalle.

Moottoripuoli on myös uudistunut. Kuutonen on saanut uuden kaksilitraisen ja 165-hevosvoimaisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin. Moottori vetää hyvin ja ajaminen on vaivatonta. Automaatin kanssa yhteispeli sujuu.

Moottorin ja vaihteiston ohjaus on säädetty niin, että yhdistelmä pyrkii pitämään isoa vaihdetta mahdollisimman pitkään päällä ja pienemmälle tapahtuvia vaihtoja ei tapahdu kovinkaan helposti normitilassa. Sport-asetuksella kaasuun reagointi on herkempää.

Normiajossa kaasupolkimella joutuu välillä oikein kunnolla käskemään kick down -toimintoa saattaakseen pienempää vaihdetta silmään.

Joustava moottori tuntuu myös taloudelliselta. Vaikka koeajoautolla ei ollut vielä edes sisäänajoja tehty, emmekä mitanneet polttoaineenkulutusta, niin tankillisella (62 litraa) teki helposti, eikä edes kevyellä kaasulla, lähes 1 000 kilometrin lenkin. Ajotietokone näytti keskikulutukseksi runsasta kuutta litraa.


Tämä on jälleen kerran osoitus siitä, että asiat voi tehdä toisellakin tavalla kuin turboahtamalla. Polttoaineen suorasuihkutusta ja korkeaa puristussuhdetta käyttämällä Mazda on voinut jättää moottoreistaan turbon pois, mutta samalla moottoreista saadaan irti korkea vääntö.

Uutuusmoottori on myös hiljainen. Mazda on kuutosen kohdalla parantanut äänieristystä, mutta valitettavasti se on jäänyt puolitiehen. Rengasäänet tulevat voimakkaasti läpi.

Lisäksi esimerkiksi sadekelillä helmoihin osuvat veden roiskeiden kohinat kuuluvat ohjaamoon todella voimakkaasti, samoin hiekkatiellä renkaiden heittämät kivet ropisevat kuuluvasti.


Mielenkiintoiseksi koeajetun version tekee kuitenkin hinta. Koeajossa ollut malli oli Business Edition -malli, joka nimestään huolimatta ei ole pelkästään työsuhdeautoilijoiden saatavilla.

Uuden bensamoottorin, automaattivaihteiston yhdistelmällä sekä business-versiolla Mazda käytännössä kampittaa vanhan moottorin ja manuaalivaihteiston yhdistelmän pois markkinalta, sillä harva pystyy vastustamaan kiusausta, jos samalla hinnalla saa 20 hevosvoimaa enemmän ja manuaalivaihteiston sijaan automaattivaihteiston varusteissa tinkimättä.

Mazda 6 Sedan 2.0 Skyactiv-G Business Edition 6AT 4d


MOOTTORI R4, 1 998 cm³, 121 kW (165 hv)/6 000 r/min, 210 Nm/4 000 r/min
SUORITUSKYKY 0–100 km/h 10,2 s, huippunopeus 205 km/h
KULUTUS 6,0 l/100 km 95E
CO2-PÄÄSTÖT 139 g/km
VOIMANSIIRTO A6, etuveto
MITAT p 4 870, l 1 840, k 1 450 mm, akseliväli 2 830 mm, omamassa 1 330 kg, tavaratila 522 l, tankki 62 l
HINTA 32 956 euroa

Kiitämme

Hyviä tiloja

Selkeää kokonaisuutta

Infotainmentin puheohjasta

Moitimme

Puutteellista äänieristystä

Kevyttä ja lievästi vasteetonta ohjausta

... ja uutta pukkaa! Syksyllä Mazda tuo Euroopan-mallistoonsa kasvojaan kohottaneen kuutosmallin. Voimalinjavalikoimaan kuuluu kolme bensiinimoottoria 145-, 165- ja 192-hevosvoimaisina versioina sekä dieselmoottori, joka tarjoaa joko 150 tai 175 hevosvoimaa.

Uutuutena on G-Vectoring Control -järjestelmä, joka havaitsee auton suunnan muutokset ja tasaa niistä aiheutuvia heilahduksia. Käytännön ajossa järjestelmä vähentää pienten korjausliikkeiden tarvetta mutkissa, liukkailla ja nopeissa kaistanvaihtotilanteissa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt