Ykkösen uudet vaatteet: IS koeajoi upouuden Toyota Hiluxin – muuttunut osin hyvin selvästi, osin ei juuri ollenkaan - Autot - Ilta-Sanomat

Ykkösen uudet vaatteet: IS koeajoi upouuden Toyota Hiluxin – muuttunut osin hyvin selvästi, osin ei juuri ollenkaan

JOTAIN UUTTA, JOTAIN VANHAA Lava-auton mitat ja muodot ovat käyttötarkoituksen vuoksi pitkälti valmiiksi lukittuja. Uusi Hilux onnistuu silti tarjoamaan tutuksi tulleiden veto- ja etenemisominaisuuksien ohella myös aiempaa selkeästi modernimpaa ulkonäköä. Sisätiloja leimaa tuttu ja jämäkkä, mutta osin yllättävänkin henkilöautomaiseksi muuttunut tunnelma.

Julkaistu: 21.8.2016 8:57

Pitkään odotettu uuden sukupolven Toyota Hilux on vihdoin Suomessa. Otimme ajoon kaksipaikkaisen perusmallin.

Yli kymmenen vuotta. Sen verran siitä on, kun Toyotan legendaarinen lava-auto Hilux uudistui viimeksi niin isosti, että voitiin puhua kokonaisesta mallisukupolven vaihdoksesta. Toki Hilux on sitten vuoden 2004 ehtinyt saada parikin kevyempää kasvojenkohotusta, mutta yhtä kaikki – ikää ehti edellisen sukupolven Hiluxille kertyä paljon.

Mutta nyt, nyt on vihdoin kahdeksannen Hilux-sukupolven vuoro astua näyttämölle. Uusi malli on Toyotalle jälleen tiukan näytön paikka, sillä Hilux on aina ollut luokassaan supersuosittu. Suomessakin se on pickupien ylivoimainen myyntiykkönen.

Ohjaamoergonomia on aiempaa selvästi paremmalla tasolla. Vain digitaalinen perinnekello muistuttaa yhä takavuosista.

Ensimmäinen huomio kiinnittyy auton ulkonäköön, jossa on lukuisia Toyotan henkilöautomallistosta tuttuja vaikutteita. Vyötärölinja on korkea ja leveäripainen kromimaski tuo kokonaisuuteen äijämäistä näyttävyyttä. Edelliseen sukupolveen verrattuna leveys on kasvanut kahdella ja pituus seitsemällä senttimetrillä.

Lyhytohjaamoisen Hiluxin lava on aavistuksen yli 1,8-metrinen. Takaovimallissa kuormapituutta on tarjolla vähemmän, hieman reilut 1,5 metriä. Lavaleveyttä kaikista versioista löytyy rapiat 1,5 metrin verran eli FIN-lavakin mahtuu kyytiin miten päin vain.

Ilahduttavaa uusissa numeroissa on myös vetokyvyn nouseminen tasan 3,2 tonniin. Myös perävaunun huomioiva ajonvakautusjärjestelmä kuuluu nyt vakiovarusteisiin.

Sisustan laatuvaikutelma on kohentunut mallivaihdoksen myötä selvästi. Esimerkiksi verhoilun ja tietoviihteen taso vastaa nyt pikemminkin katumaasturi- kuin työhevostasoa.

Uuden mittariston keskikohtaa hallitsee värillinen monitoiminäyttö.

Tämä ei tosin välttämättä ole pelkästään hyvä asia, sillä esimerkiksi tablet -tyylisen kosketusnäytön operointi vaatii paikoin perinteisiä nappuloita paljon suurempaa tarkkuutta ja puhtaita käsiä – myös työssä mahdollisesti reippaastikin likaantuneelta käyttäjältä.

Tablettityyppiset tietoviihdenäytöt ovat nykyään arkipäivää myös hyötyautoissa. Navigointi on lisähintainen ominaisuus.

Ajoasento ja ergonomia ovat seikkoja, jotka ovat uudistuksen yhteydessä selkeästi parantuneet. Hyvää on myös Suomen kielen löytyminen auton lukuisista valikoista.

Alusta sen sijaan perustuu tuttuun tapaan akseliväliltään ennallaan säilyneeseen järeään erillisrunkoon, jota on Toyotan mukaan entisestään jäykennetty.

Korimalleja on Suomen valikoimissa kaksi, eli neliovinen Double Cab joko takapenkeillä tai ilman sekä nyt kokeilemamme kaksipaikkainen Extra Cab. Sen käytännöllisyyttä lisää etuistuinten takana oleva periaatteessa reiluhko, joskin käytössä hieman kapea tavaratila. Käsiksi tilaan pääsee kaapparityylisesti aukeavan ”vasikkaoven” kautta.

Kaapparimallisesti aukeava takakylki helpottaa sisätavaratilan käyttöä huomattavasti. Avauskahvaa (alla) joutuu tosin etsimään, sillä se on piilotettu oven sisäpintaan. Teknisesti tavaratilaan sopisi myös pari tilapäisistuinta, mutta laki ei moista enää harmillisesti salli.

Moottoreita on maahantuontiohjelmassa aiemman kahden sijaan yksi, eli 2,4 litran ahdettu 150-heppainen diesel. Teknisesti se on samaa sukua Land Cruiserin uuden 2,8-litraisen moottorin kanssa.

Ajossa uusi kone raksuttaa työlaitemaisesti. Voimaa riittää, mutta väännöntuoton sivistyneisyydessä Hilux jää yhä reilusti jälkeen uusimman sukupolven dieselhenkilöautoista. Uutuusmyllyn selkeimmät edut edeltäjään verrattuna löytyvätkin kasvaneesta väännöstä sekä normikulutuksen ja -päästöjen laskusta.

Hiluxin voimansiirtovalikoimassa automaatti on jostain syystä tarjolla vain Double Cabiin, joten Extra Cabit ovat aina manuaaleja. Valinnan mukaan manuaalinsa saa joko Stop&Start -järjestelmällä tai ilman.

Koejettu kuusipykäläinen käsilaatikko on pick-upiksi sujuvatoiminen, mutta uusimpiin henkilöautoihin tottuneelle reipasta rannetta vaativa hämmennettävä. Välitykset ovat ylimpien vaihteiden osalta pitkänpuoleisia.

Vetotapoja on kaikissa Hiluxeissa tarjolla kolme, eli nopea takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto. Apuna maastomenossa ovat lisäksi tasauspyörästön lukko ja uutuutena myös alamäkihidastin. Vanhasta mallista poiketen vetotapa valitaan perinteisen vaihdevivun sijaan pyöritettävästä sähkönappulasta.

Vetotapa valitaan nyt sähkönappulasta, eli perinteinen vaihdevipu on jäänyt Hiluxissakin historian lehdille.

Hiluxin jousitus on varsinkin tyhjänä yhä osin epämukavan kova, mutta ajomukavuuden parantuminen edelliseen sukupolveen nähden on silti huomattavaa. Myös melutaso on aiempaa selvästi miellyttävämpi.

Koeajon perusteella vaikuttaa kaiken kaikkiaan siltä, että jos uusi Hilux vain lunastaa malliin kohdistuvat kovat kestävyysodotukset myös jatkossa, on suosio (ja myös käytettyjen poikkeuksellisen hyvä jäännösarvo) tulevaisuudessakin taattu.

Vaikka Hilux on muuttunut mukavuudeltaan ja ergonomialtaan henkilöautomaisemmaksi, on kyseessä yhä ennen kaikkea työkalu. Se on kaikesta huolimatta hyvä muistaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?