Liikennelääketieteilijä Timo Tervo tietää, miksi tietyillä autoilla ajetaan eniten ylinopeuksia – ”mainonnassa merkki ollut macholinjalla” - Autot - Ilta-Sanomat

Liikennelääketieteilijä tietää, miksi tietyillä autoilla ajetaan eniten ylinopeuksia – ”mainonnassa merkki ollut macholinjalla”

– Mikä on johtanut siihen, että hän pönkittää egoa tuollaisella määrällä rahaa autoon, liikennelääketieteen professori Timo Tervo pohtii.

Kuvan autojen merkit jäävät tunnistamattomaksi. Oikealla liikennelääketieteen professori Timo Tervo.­

16.8.2016 9:59

Miksi arkiliikenteessä rajut ylinopeudet tuntuvat kasautuvan tietyille autonmerkeille?

Ajetaanko näillä autoilla samassa urheilullisessa hengessä kuin millä kyseisiä autoja mainostetaan?

Tätä mieltä on liikennelääketieteen professori Timo Tervo. Hän ehdottaa automainonnan tervehdyttämistä yhtenä keinona hillitä kaahaamista maanteillä.

– Pitäisi esimerkiksi karsia mainokset, joissa autot räjähtelevät tai hyppivät taloista. Ne eivät millään tavalla edistä turvallista ajamista.

– Nykyaikaisen liikkumisen tarkoitus on päästä turvallisesti paikasta toiseen. Itselle ja muille turvallisesti. Aina unohtuu, että siellä on toisiakin.

Tervon mielestä mainonnalla ei pidä luoda sellaisia ajatusmalleja, että ”liikenne olisi jotain muutakin”.

– Ei niin, että ajat siellä kovempaa kuin toiset, kun kaikilla on kuitenkin samanlaiset nopeusrajoitukset.

Mistä johtuu, että suuri osa reilua ylinopeutta ajavista tuntuu ajavan autonmerkillä X?

– Olen huomannut saman asian, Tervo sanoo.

– Ja moni muukin tuntuu olevan perstuntumalla samaa mieltä.

Autonmerkki on tässä korvattu X:llä, koska asiasta ei ole tieteellistä näyttöä, vain arjen mutua. Liikenneturvan mukaan nopeussakkoja ei tilastoida automallikohtaisesti, toisin kuin kuolemaan johtavia onnettomuuksia.

– Tämä kiertyy automainontaan. X on ollut macholinjalla, Tervo arvioi.

– Kun mainonnalla luodaan urheilullista imagoa, sen tyyppiset ihmiset samastuvat siihen ja löytävät kanavan käytökselleen.

Tervon mukaan ennen X:ää sama maine oli BMW:llä.

– Ja 80-luvulla olivat Turbo-Saabit.

Surullisena ja inhimillisesti tuhoisana jaksona Tervo mainitsee nuorison BMW-harrastuksen.

– Suosiossa olivat vanhat takavetoiset ilman ajohallintalaitteita olevat bemarit, joita vielä rakenneltiin.

– Moottorit olivat isoja ja kevytperäisinä ne sai sutimaan, Tervo pohtii suosion syistä.

– Niillä mentiin metsään oikein urakalla. Kulkivat kovaa ja takavetoisina niitä oli vaikea hallita.

Tervo ajoi itsekin BMW:llä vielä äsken.

Tervo antaa omakohtaisen esimerkin autonmerkistä X. Kyseessä oli moottoritielle tulo, joka on Tervon mukaan tyypillinen kameravalvonnan ulottumattomissa oleva rajun ylinopeuden paikka.

– Törkein näkemäni ramppiveto liittyy juuri X:ään. Ajoin gps:n mukaan 123 km /h ja takanani tuli toinen auto.

– Tämä X tuli rampilta sadan metrin takamatkalta ja ajatteli näyttää, että kun oli valinnut noin kovan auton, niin investointi pitää hyödyntää. Ei ihan ehtinyt eteeni, mutta tunki väkisin meidän väliin ja koukkasi ohituskaistalle ja saman tien 200 km/h eteenpäin, Tervo kuvailee.

IS:n lukija Teo Siljander todisti keväällä uskomatonta ohitusta moottoritiellä. Ohitustilanne tallentui videolle.

Kyseessä oli autonmerkki X:n harvinainen urheiluversio. Tervon mukaan esimerkki kertoo, mikä on kuljettajan ”egon” merkitys liikenneturvallisuudessa.

– Mikä on ollut tämän henkilön kehitys? Mikä on johtanut siihen, että hän pönkittää egoa tuollaisella määrällä rahaa autoon, Tervo pohtii.

– Liittyykö se hänen uraansa vai asemaansa firmassa? Miksi pitää näyttää toisille? Miksi hänen asenteensa ajamiseen on muodostunut tuollaiseksi?

Mutta lisää:

– Ylivoimainen enemmistö nopeiden autojenkin omistajista ajaa sääntöjen puitteissa, mutta aivan kuten moottoripyörienkin kohdalla, ajoneuvon toisiin tienkäyttäjiin nähden ylivoimaiset kyvyt mahdollistavat poikkeavan kuljettajan häiriökäyttäytymisen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?