IS testasi Audin uutta avoautoa Saksassa: Tässä on kesän helmi!

Kevyesti parannellun Audi S3 Cabriolet’n voimat riittävät pitkälle.

Audi S3 Cabriolet quattro yhdistelee onnistuneesti monia avoautoilun elementtejä: hyvän suorituskyvyn, onnistuneet ajo-ominaisuudet ja kohtalaisen pienen kulutuksen.

17.8.2016 7:45

Suomen kesä saattaa jo asettua loppupuolelleen, mutta käännetäänpä vielä hetkeksi katseet helleaaltojen kuumiin syleilyihin, jollaisissa meilläkin saatiin hetkittäin paistatella.

Silloin avoautot kaivetaan Suomi-suvessa esiin naftaliinista ja katot lasketaan alas.

Tämän kesän korvalla kevyesti uudistuneen Audi A3:n astetta sporttisempi versio, S3, on myös samalla päivitetty täyttämään viimeisimmät Audi-asiakkaiden toiveet. Niihin kuuluvat muun muassa hieman lisääntynyt teho ja vääntö, paranneltu automaattivaihteisto, pienentynyt kulutus – ja tietenkin mahdollisuus valita auto avoversiona.

Uusi Audi S3 Cabriolet onkin A3-malliston kermaa niille, jotka sen kykenevät ja tahtovat tämän 20-vuotiaan mallisarjan päältä kuoria. Kun kyseessä on Audi, nelivetoinen quattro kuuluu kuvaan.

A3:n tämän kesän uudistuksiin kuuluu 2,0-litrainen bensiiniturbo TFSI, joka perusautossa tuottaa 190 hevosvoimaa ja 320 newtonmetriä vääntöä.

Diffuusorin tapainen muovisomiste koristaa takapuskurin alaosaa.

S3 Cabriolet’ssa lukemat ovat vieläkin komeammat, kun samasta voimanlähteestä kiskotaan 310 hevosta ja 400 newtonmetriä. Niiden turvin tämä kompakti avokas sinkoutuu paikaltaan 100 km/h nopeuteen vain himpun reilussa viidessä sekunnissa. Lukema on aivan kelvollinen jopa urheiluautoluokkaan, tai ainakin ihan sen kynnykselle.

Kiihdyttämistä ja vetopidon hallintaa nopeudenvaihteluissa helpottaa uusittu seitsemänportainen S tronic -automaatti, jonka toiminta on esimerkillisen saumatonta. Manuaalia ei tähän autoon ole edes saatavana.

Jos matka suuntautuu vapaiden nopeuksien Saksaan, voi hyödyntää myös auton 250 km/h huippunopeutta – S3 Cabriolet todellakin kerää sen mittariinsa, ylikin, jopa katto avattuna – testattu on.

Virtuaalimittariston saa nyt ensimmäisen kerran myös Audi S3:een. MMI radio plus seitsemän tuuman näytöllä on vakiovaruste.

Kaksilitraisesta turbosta on saatu kutiteltua aivan kelvolliset sporttiäänet kutkuttamaan menojalkaa, mutta muita liikkujia ne eivät sentään nouse häiritsemään. Hyvin Audin tapaista, hillittyä tyyliä.

Toisaalta hämmentävä ominaisuus autossa on selkeä turboviive, sellainen joista turbojen valtakauden alkaessa puhuttiin paljon. Nykyisin ominaisuudesta on pääosin jo päästy eroon. Siitä huolimatta auton kulku on myös todellisuudessa varsin ripeää ja vakaata; ohjaustuntuma, alustan toiminta ja jarrut kehittävät nopeasti luottamuksen auton kykyihin taittaa nopeitakin mutkia. Lyhyesti ilmaisten autoa on nautittavaa ajaa.

S3 Cabriolet on A3 sedania 165 kiloa painavampi koriin vaadittavien vahvistuksien ja sähköisesti toimivan kattomekanismin vuoksi, joten pienen myönnytyksen suorituskyvyssä avoauton tahtova joutuu antamaan. Kattoa voi operoida 50 km/h nopeuteen saakka.

Hieman alle 300 litran tavaratila on tämän kokoluokan avoautossa kohtalainen suoritus.

Vahvistuksista huolimatta kori vavahtelee hieman terävissä kuopissa ja töyssyissä, ominaisuuden huomaa etenkin katto auki ajettaessa. Harmiksi asti siitä ei kuitenkaan ole. Kun katto ja lasit on laskettu alas, pyörii ilmavirta jonkin verran sisätiloissa, mutta nostamalla sivulasit ominaisuus vähenee huomattavasti.

Lämmitettävät niskatuet ja tuulisuoja ovat onneksi vakiovarusteita.

S3 Cabrioletin hinta Suomessa ei ole vielä tiedossa, mutta Saksan 50 700 euron lähtöhinta antaa hyvin viitteitä myös meikäläisestä, autoverollisesta hankintahinnasta. Hintalapun ensimmäinen numero on hyvin todennäköisesti kuutonen – toivottavasti ei sentään seiska.

Audi S3 Cabriolet 2.0 TFSI quattro S tronic

MOOTTORI R4, 1 984 cm³, turbo, 228 kW (310 hv)/5 500–6 500 r/min, 400 Nm/2 000–5400 r/min SUORITUSKYKY 0–100 km/h 5,1 s, huippunopeus 250 km/h KULUTUS 6,8 l/100 km 95E10 CO2-PÄÄSTÖT 156 g/km VOIMANSIIRTO A7, neliveto MITAT p 4 423, l 1 793, k 1 409 mm, akseliväli 2 595 mm, omamassa 1 710 kg, tavaratila 285 l, tankki 55 l HINTA vahvistamatta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?