Autot

Sporttinen Jaguar koeajossa: Tällainen on kaupparatsun päiväuni

Julkaistu:

Koeajo
Kolmelitrainen diesel-Jaguar XF kuluttaa vähän, mutta kulkee reippaasti.
Kun Jaguar XF vuonna 2007 korvasi väistyvän S-Typen brittimerkin mallistossa, oli ero uuden ja vanhan tuotteen välillä suorastaan huima.

Siinä missä vanha S-Type nojasi pulleanpyöreine muotoineen retroillen vielä 1960-luvun klassiseen S-Typeen, edusti XF radikaalia muutosta.


Vuoden 2007 XF yhdisteli coupén sulavuutta ja toimivia sisätiloja Jaguarille uudella tavalla. Joidenkin silmää uutuus aikoinaan miellytti, toisten mielestä XF ei ollut aito Jaguar.

Aika parantaa haavat, ja aikoinaan uudelleen mietitty XF löysi paikkansa Jaguarin mallistossa. Tuoreen päivityksen myötä autosta on tehty yhä näyttävämmän näköinen, kun mittasuhteita on voitu hienosäätää nykyisen modulaarisen rakennearkkitehtuurin avuin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Akseliväli pidentyi yli viisi senttiä, mikä kasvatti takatiloja, vaikka auto lyheni aavistuksen. Lisäksi autossa on käytetty nyky-Jagen tapaan runsaasti alumiinia; sen ansiosta XF:n omapaino on laskenut peräti 190 kiloa – eipä sillä, auton omapaino on vieläkin huomattava.

Kun yhtälöön ympätään vielä Jaguarin nykyisen sukunäön piirteet ajo- ja takavaloineen, voi jokainen muodostaa auton ulkonäöstä oman mielipiteensä taas uudelleen. Ei paha, miettinee moni.


Otimme XF:stä koeajoon hulppean kolmelitraisen dieselversion, jollainen varmasti kajastelee monen paljon työkseen ajavan ajonautiskelijan haaveissa.

Takaveto, runsaat voimavarat ja pitkähkö akseliväli luovat hyvät perusedellytykset toimivien ajo-ominaisuuksien saavuttamiseksi, ainakin jos asiaa kysytään perinteitä vaalivilta asiakkailta.

Voimanlähteenä puurtava, uudistettu tuplaturbodiesel-V6 ansaitsee erityishuomion. Moottori on tismalleen entisen kokoinen, mutta pienet muutokset polttoaineen ruiskutukseen ja kahden turbon ahtojärjestelmiin ovat nostaneet tehon tasan 300:aan hevosvoimaan ja ennen kaikkea väännön varsin urheilulliselta tuntuvaan 700:aan newtonmetriin.

Näillä eväin tämä hienostunut naku-XF kirmaa 0-100 km/h nopeuteen kuuden sekunnin kieppeillä, mitä voidaan pitää tässä kokoluokassa jo erinomaisena suorituksena.


Merkittävämpää kuin paikaltaan kiihdyttäminen on auton sitkeys: kun vauhtipedaalin painaa ohitustilanteessa pohjaan, leviää hymy kasvoille. Ripeästi sujuva ohitus ei jätä pulaan, vaan pian voi turvallisesti palata omalle kaistalle.

Runsaista vauhtivaroista huolimatta tälle XF:lle luvataan suhteellisen maltilliset kulutuslukemat. Taustalla on tässäkin uutta tekniikkaa, kun dieselin ruiskutusjärjestelmä toimittaa polttoainetta palotilaan 2 000 barin paineella uusittujen kahdeksanreikäisten suuttimien kautta.

Näin polttoaineseoksen muodostumista on saatu parannettua ja palamisesta entistä puhtaampaa ja tehokkaampaa.

Ilmoitetut kulutuslukemat eivät ole tuulesta temmattuja. Koeajon aikana auto kulutti dieseliä keskimäärin 6,5 litraa sadalla, mutta tasaisessa maantieajossa on helppo päästä viiden litran tuntumaan ja jopa sen alle.

 

XF tuntuu suorastaan liimautuvan tiehen jarrutusvoimia jakavan Torque Vectoring -järjestelmän avustamana

Syy tähän on ilmeinen: moottorin käyntinopeus on 100 km/h nopeudessa suurimmalla vaihteella vain 1 150 ja moottoritielläkin vain noin 1 350 minuutissa – siis lähes tyhjäkäyntinopeuksia!

Ei ihme, että kulutus pysyy näillä kuormituksilla kurissa. Moottorin ja ZF:n automaattivaihteiston yhteistyö on muutenkin varsin sujuvaa.

Jousituksen Jaguar on säätänyt tässä autossa jänteväksi ja parhaiten sileille teille soveltuvaksi. Etuna tästä on, että XF tuntuu suorastaan liimautuvan tiehen jarrutusvoimia jakavan Torque Vectoring -järjestelmän avustamana. Haittapuolena monet suomalaisten teiden kuopat ja töyssyt jäävät suodattumatta, ja myös rengasmelua kantautuu selkeästi kuuluvana sisälle asti.

Urheilullisuutta korostavassa R-Sport -varustetason koeajoautossa myös etuistuinten ristiselän tukeen jäätiin kaipaamaan parannusta. Paljon ajavalle selästä huolehtiminen on tärkeä pointti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt