Mercedes-Benz S 500 Cabriolet: Avoautojen ehdotonta aatelia – melkoinen herkkukattaus IS:n koeajossa

Mercedes-Benzin S-sarjan avoauto on tarpeellista turhuutta, josta on kerran elämässä saatava osansa.

Luksuksesta joutuu maksamaan: tämän auton lähtöhinta on 218 799 euroa. Lisävarustelulla loppusummaa saa helposti kasvatettua.

13.8.2016 8:44

Pakkohan tässä on ensiksi mainita raha. Kun koeajetun S Cabriolet’n hinta on Suomessa lisävarusteineen 284 573 euroa, arvioitu autoveron osuus hinnasta on 101 753 euroa. Pelkästään sillä rahalla saisi kaksi kappaletta Mercedeksen uuden E-sarjan autoja.

Kotonaan Porvoon kujillakin.

Ne, jotka joutuvat pohtimaan tällaisia, voivat jatkaa Suomen verokäytäntöjen kiroamista. Oikeasti S Cabriolet’n haluava tilaa auton yhtä viileästi kuin pullon Dom Perignonia ravintolassa.

Patoutunutta kysyntää on saattanut jo kertyä, sillä uusi nelipaikkainen S Cabriolet esiteltiin viime vuonna Saksassa 44 vuoden tauon jälkeen. Edellisiä mallisarjoja valmistettiin 1961–1971.

Jos jakauksensa pitää sekoittaa autoillessa, Mercedes S Cabriolet 500:ssa sen voi tehdä äärimmäisen tyylikkäässä ympäristössä.

Ilmanohjaimet nousevat nappia painamalla edessä ja takana.

Penkkien ja kojelaudan punainen nahka ja nappanahka, tuuliohjaimet edessä ja takana, niskaa tehokkaasti hellivä ilmalämpöhuivi, lämmitettävät käsinojat ja takaistuimet sekä ratti, massiiviset vaakanäytöt, pianolakatut puuosat ja Burmester-äänentoistolaitteisto ovat ajonautintoa suunnattomasti lisääviä elementtejä, mutta ne sulautuvat vain osaksi kokonaisuutta, kun päästään itse asiaan: ajamiseen.

Ässän 4,7-litrainen tuplaturbo-V8 tarjoilee sivistynyttä murinaa riippumatta siitä, onko ajoasetus comfort- tai sport-tilassa.

Takatilat: etupenkki siirtyy kosketuksesta keulaa kohti, joten kulku helpottuu huomattavasti.

Nahkaa on tikattu täsmällisesti.

Ovesta löytyvillä säätökytkimillä penkit saa varmasti mieleiseensä asentoon.

Kulku on koko ajan sulavaa. Töyssyt ilmajousituksella varustettu auto vastaanottaa jopa pehmeämmin kuin odottaisi. Leveät renkaat tarraavat ajorataan kauniisti.

Tavaratilaa löytyy 400 litran verran.

Akustisesti vaimennettu kangaskatto on kolmikerroksinen. Se pitää veden ulkona, mutta päästää ajomelua ”oikeaa” kattoa enemmän läpi.

Sateen yllättäessä katon saa pään päälle nappia painamalla 20 sekunnissa. Avaaminen ja sulkeminen on mahdollista auton liikkuessakin 60 km/h nopeuteen asti, mutta tämä jäi testaamatta, jottei nyt vaan sattuisi mitään.

Kun moottori käynnistetään, olan takaa työntyy turvavyö tyrkylle.

Pari tonnia painavaksi autoksi S Cabriolet on hämmästyttävän ketterä. Riittävästä voimasta kertovat 455 hevosvoimaa ja 700 newtonmetrin vääntö.

Katto nousee 20 sekunnissa.

Peruukki saattaa lentää taivaan tuuliin, kun kaasua painetaan oikein kunnolla: 100 km/h nopeuteen tämä ylellinen luomus kiihtyy 4,6 sekunnissa, mikä tuli myös todistettua.

Puhdasta selkeyttä.

Huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Nopeusmittarin äärilukema on tehot huomioon ottaen ainoastaan 260 km/h, mikä on valmistajalta selvä kannanotto tyylin ja arvokkuuden puolesta.

Peränäkymä: ei turhaa pröystäilyä eikä kikkailua.

Mercedes-Benz S 500 Cabriolet

MOOTTORI V8, tuplaturbo, 4 663 cm³, 335 kW (455 hv)/5 250–5 500 r/min, 700 Nm/1 800–3 500 r/min SUORITUSKYKY 0–100 km/h 4,6 s, huippunopeus 250 km/h KULUTUS 8,5 l/100 km 95E CO2-PÄÄSTÖT 212 g/km VOIMANSIIRTo A9, takaveto MITAT p 5 027, l 1 899, k 1 417 mm, akseliväli 2 945 mm, omamassa 2 115 kg, tavaratila 400 l, tankki 80 l HINTA 285 573 euroa (runsaalla lisävarustelulla)

Kiitämme

Kerskailematonta ja ajattomalta vaikuttavaa muotoilua

Vaihteiston ja V8:n saumatonta yhteispeliä

Ylellistä yleisfiilistä

Moitimme

Pieniä jalkatiloja takana

Autoveron takia täysin kohtuuttomaksi nousevaa hintaa

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?