Autot

IS koeajoi: Aidosti sporttinen Renault Megane GT on luokkansa ainut nelipyöräohjattu auto

Julkaistu:

koeajo
Lyhyesti ja ytimekkästi nimetty GT on Megane-malliston ainakin toistaiseksi rajuin ja samalla myös erikoisin versio.
Otetaan yksi Megane, asennetaan konetilaan 205-heppainen bensaturbo ja maustetaan niinkin erikoisesti ja tässä hintaluokassa ennennäkemättömästi kuin nelipyöräohjauksella.

Tiukennetaan vielä alustaa, kuorrutetaan ulkonäköä suorituskykyä paremmin vastaavaksi ja koristellaan lopuksi nykyelektroniikan mahdollistamin herkuin sekä kirjaimilla gee ja tee. Siinä resepti, jonka takaa löytyy nyt Renaultin Megane-malliston suorituskykyisin versio eli GT.


Käytännössä takapyöriä etupyörien asennon perusteella ohjaava, Renaultin 4Controliksi nimeämä nelipyöräohjausjärjestelmä perustuu pitkälti samoihin komponentteihin kuin Talismanissa ja Espacessa, mutta säädöiltään toteutus on GT:ssä (varsinkin Sport-valinta päällä) mainittuja selvästi sporttisempi.

Tien päällä nelipyöräohjauksen tuoma lisä vaihtaa luonnettaan nopeudesta riippuen. Matalissa vauhdeissa Megane GT on erittäin ketterä ja taittuu kaupunkikurveihin ja parkkihalleihin melkeinpä mikroautomaisella otteella.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kovemmissa tuntinopeuksissa 4Control-nelipyöräohjaus tuo menoon lisävakautta, kun takapyörät kääntyvät esimerkiksi ohituksissa samaan suuntaan etupyörien kanssa.


Pienen totuttelun jälkeen Meganen alusta ja ohjaus toimivat pääosin loistavasti. Vain kuoppaisella asvaltilla antureiden ja tietokoneiden säätämässä menossa on kovaa mutkaan tultaessa havaittavissa ajoittaista epäluonnollisuutta.


Tästäkin huolimatta Megane GT:n käsiteltävyys ansaitsee silti luokassaan kiitettävän arvosanan. Ote tiehen on urheilullisen tiukka, mutta samalla miellyttävä.

Koneessakin on potkua siinä missä vastaavissa kilpailijoissa, eikä GT:llä jää suomalaisissa olosuhteissa taatusti jalkoihin. Kaupan päälle myös EDC-kaksoiskytkinautomaatti toimii nätisti ja jopa kulutus pysyy järkevällä kuskilla aivan aisoissa.


Sporttiajoon liittyvää automatiikkaa voimansiirrosta löytyy esimerkiksi useamman vaihteen alasvaihtotoiminnon sekä kiihdytysavustimen muodossa. Näistä jälkimmäinen varmistaa mm. moottorinohjauksen ja vaihteiston toimivan haluttaessa niin, että kiihdytys paikaltaan sujuu ripeimmällä mahdollisella tavalla.


Yhteenvetona Megane GT:n voi todeta olevan raikkaasti ajateltu ja monilta osin myös erittäin onnistuneesti toteutettu sportti. Epäillä sopii vain sitä, että perinteisenä manuaalina auto saattaisi olla vielä pykälän automaattia hauskempi.

Renault Megane GT TCe 205 EDC7

Moottori R4, 1616 cm³, 151 kW (205 hv)/6000 r/min, 280 Nm/2400 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 7,1 s, huippunopeus 233 km/h Kulutus 6,0 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 134 g/km Voimansiirto A7, etuveto Mitat p 4359, l 1814, k 1447 mm, akseliväli 2669 mm, omamassa 1392 kg, tavaratila 384 – 1247 l, tankki 50 l Hinta 33990 euroa

KIITÄMME:

- Urheilualustan yllättävää mukavuutta arkiajossa

- Nelipyöräohjauksen tuomaa teknistä hauskuuslisää

MOITIMME:

- Laimeita moottoriääniä GTI-luokan autoksi

- Manuaaliversion puuttumista mallistosta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt