IS pöyhi arkistoja: Nyt löytyi melkoinen mönkijä

Ilta-Sanomat tutustui keväällä 1998 Toyotaan, jolla pystyi ajamaan laskettelurinteen päälle.

Toyota Crawler vauhdissa: nelivetoisiin autoihin kehitetty lisävaruste, joka laajentaa maastoajoneuvon käyttöaluetta.Kuka sitä tarvitsee? Esimerkiksi pelastuslaitokset, hiihtokeskukset, energiayhtiöt, armeija ja rajavartiolaitos.

10.8.2016 7:44

Autoihin kehitellään nykyään entistä enemmän hyödyllisiä ja vähemmän hyödyllisiä lisävarusteita. Talven tuloon voi varautua monin tavoin – esimerkiksi asentamalla telat auton alle. Ilta-Sanomien toimittaja Lasse Erola kävi tutustumassa 1998 Toyota Crawleriin Messilässä. Crawler osoittautui melkoiseksi ryömijäksi.

Julkaisemme nyt Erolan kirjoituksen uudelleen, sillä talvea kohden mennään, ja ensi kuun jälkeen ollaan jo lokakuussa:

Kun seuraavan kerran tulee se tuikitavallinen tilanne, että pitää päästä autolla laskettelurinteen päälle, ei muuta kuin Crawler esiin.

Toyota on kehittänyt nelivetoisiin autoihin lisävarusteen, jolla kyllä kiipeää aika erikoisiin paikkoihin. Kokemusta on parin päivän takaa, meinaan.

Messilän Laasonrinne ei alhaalta katsottuna näytä paljon miltään, mutta lähdepäs nousemaan sitä autolla.

Karkea arvio neljän kumitelayksikön hinnaksi on 50 000–60 000 markkaa, IS kirjoitti 1998.

Alun loiva osuus menee vielä helposti. Kakkosella liikkeelle, 3 000 kierrosta koneeseen, kolmoselle ja sitten tasakaasulla. Toyota Land Cruiser, jonka alle kumitelat on asennettu, lähtee nousemaan rinnettä ylös hitaasti mutta varmasti.

Tekee mieli lisätä vauhtia, mutta kaasua painaessa vauhti hidastuukin. Lumi alkaa sulaa vinhemmin pyörivien telojen alla. Tilanne korjaantuu, kun kierrokset palauttaa 3 000:een.

Uskon puute yllättää

Loppumatkasta yllättää uskon puute. Viimeinen jakso näyttää nimittäin pystysuoralta. Se on se, josta laskettelijat ottavat alkuvauhdin, mutta toisinpäin kuljettavaksi se tuntuu mahdottomalta.

Vieressä istuvan yritysmyyntipäällikkö Seppo Saxholmin rauhallinen ääni ja selkeät ohjeet saavat vakuuttuneeksi, että kumitelat kyllä kroolaavat tämänkin nousun. Kuljettajan pitää vain toimia oikein. Nyt ei saa ottaa asennetta, että kyllä perhana varmaan nousee kun lyön ykkösen sisään ja painan kaasun pohjaan.

Pitää pysäyttää auto, kytkeä tasauspyörästön takalukko päälle, vaihtaa kakkoselle, nostaa kierrokset 2 800:aan - ja pitää ne siellä. Yhtään enempää hönkää ei saa antaa.

Aluksi tuntuu, että auto nousee pystyyn, mutta ei liiku eteenpäin ollenkaan. Mutta liikkuu se. Jos ei muuten usko, voi vilkaista sivuikkunasta: maisema vaihtuu hitaasti mutta vaihtuu silti koko ajan.

Sutimaan ei saa päästää

Vitsi on siinä, että telojen pitää pyöriä koko ajan, mutta ne eivät saa ruveta sutimaan.

Jos rupeavat, vaihtoehtoja on kaksi ja molemmat ovat huonoja:

1) auto alkaa liukua suoraan taaksepäin tai

2) auto alkaa kääntyä poikittain ja muksahtaa sitten kyljelleen.

Voiko sillä ajaa maantiellä? Kyllä vain. Auratulla tiellä sillä voi mennä vaikka 80 km/h.

Oikeilla opeilla Crawler nousee eleettömästi ja varmasti. Kumitelan suuren pinta-alan ansiosta maahan kohdistuu vain kymmenesosa normaalin maastoauton pyörän pintapaineesta. Auton ohjaus, vaihteisto ja jarrut toimivat koko ajan normaalisti.

Laskettelurinnettä Crawlerilla noustessa on pyrittävä ajamaan koko ajan kohtisuoraan mäkeä ylös. Jos telat alkavat luistaa sivulle, auto voi kaatua.

Kumitelayksiköt koostuvat vetopyörästä, kuudesta ilmatäytteisestä kumipyörästä ja kahdesta teräspyörästä, joiden ympärillä kumitela pyörii. Yksi yksikkö painaa 145 kiloa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?