Pioneerimerkin ennuste: Näin nopeasti sähköautot kehittyvät lähivuosina – ja hintakin laskee!

Liikenteen sähköistymiselle on yhä paremmat edellytykset, ennustaa Mercedestäkin valmistava saksalainen autoilun pioneeri Daimler AG.

Tämän hetken yksi huikeimmasta sähköautokonsepteista on nykyisin Citroënista omaksi merkikseen kasvaneen DS:n käsialaa.

6.8.2016 16:49

Täyssähkö- ja pistokehybridiautojen yleistymiselle on nykyisin yhä paremmat edellytykset kuin vielä muutama vuosi sitten. Akkujen kapasiteetit ja niiden myötä sähköautojen toimintamatkat ovat kasvaneet, ja samalla tuotantokustannukset vakaasti laskeneet.

Daimler Trucks ennustaa akkujen hintojen laskevan huomattavasti vuosien 1997–2025 välillä, – 500 eurosta/kWh jopa 200 euroon/kWh. Samalla akkujen suorituskyky 2,5-kertaiseksi, eli 80 Wh:sta/kg aina 200 Wh:iin/kg.

Akuista ratkaisu

Koska akut ovat olleet täyssähköautojen kallein yksittäinen komponentti, niiden kehittyminen ja halventuminen tarkoittaa myös sähköautojen hintojen laskua. Keskikokoluokan sähköautossa 30 kWh:n akusto maksaisi siten vuonna 2025 noin 6 000 euroa. Selkeää kohentumista toimintamatkan pidentymisessä on nähtävissä esimerkiksi tuoreessa Hyundai Ioniq-sähköautossa.

Daimlerin ennuste kumoaa sitä yleistä käsitystä, etteivät sähköautojen akut kehity tarpeeksi nopeasti, jotta niistä muodostuisi varteenotettavaa vaihtoehtoa fossiilisia polttoaineita käyttäville ajoneuvoille. Daimler Trucks valmistaa muun muassa Mercedes- ja Fuso-merkkisiä hyötyajoneuvoja.

Konsepteista uutta suuntaa

USA:sta noussut Tesla on ollut eräs viime vuosien kuumimmista sähköautomerkeistä, joka on uskaltanut myös rikkoa rajoja. Myös Euroopassa on herätty uusien markkinoiden avautumiseen. Yksi tämän hetken huikeimmasta sähköautokonsepteista on nykyisin Citroënista omaksi merkikseen kasvaneen DS:n käsialaa.

DS E-tensen toimintamatkaksi yhdellä latauksella on laskettu 310 kilometriä. Kaupungissa lukema on 360 kilometriä.

DS:n E-Tense tutkielma on hyvin rohkea ja joka suunnasta mielenkiintoisen näköinen sähköauto. E-tensessä on 4,72 metriä pitkä hiilikuitumonokokki, jonka leveys on 2,08 ja korkeus 1,29 metriä. Auto on siis pitkä, leveä ja matala urheiluautojen tapaan.

DS E-tensen sähkömoottorivoimalinjan teho on 402 hevosvoimaa ja vääntö 516 newtonmetriä. Painoa kokonaisuudelle kertyy 1,8 tonnia. Toimintamatkaksi yhdellä latauksella on laskettu 310, kaupungissa 360 kilometriä.

Suorituskykytietoja ei ole vielä vahvistettu, mutta oletettavasti ne ovat kilpailukykyiset auton voimavarat huomioiden.

DS:n E-Tense-tutkielma on hyvin rohkea ja joka suunnasta mielenkiintoisen näköinen sähköauto.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?