IS koeajoi ministeritason pikkubussin – jääkaappi keskikonsolissa, lämmitettävät mukitelineet ja hintaakin oikein kunnolla

Mercedes-Benz V250d Avantgarde AMG Line on edustusauto kuudelle. Varustelultaan se vetää vertoja jopa itse S-sarjalaiselle.

Edustusauto AMG-paketti maustaa pikkubussia sporttisemmaksi. Etu- ja taka- puskurit, sivuhelmat, isot etu- jarrut ja vanteet kuuluvat settiin.

7.8.2016 8:47

Tarvitsetko loisteliaasti varustellun edustusauton vaikkapa yrityksesi käyttöön, mutta S-sarjan Mercedes on liian pöyhkeilevä? Mercedekseltä löytyy ratkaisu.

Pari vuotta sitten esitelty Mercedes-Benz Vito on saksalaisvalmistajan työkalu tonniluokan pakettiautokisaan. Se kilpailee samoista markkinoista VW Transporterin ja Ford Transitin kanssa.

Pakuversion ohella samaan koriin tarjotaan myös henkilöautoversiota, joka kulkee V-sarjan nimellä. V-sarjaa on tarjolla lukuisina eritasoisina versiona, koulubussimallista aina luksusversioon asti. Näistä ylähyllyn versiota edustaa nyt Veholta löytyvä yksilö, jonka lisävarustelista on käyty lähes kokonaan läpi.

Luksuspakun matkustamossa voisi käydä ministeritason neuvotteluita. Keskipitkän mallin jalkatilat ovat kohtuulliset.

Kuuden hengen pikkubussi on varustettu erillisistuimilla, joista neljää viimeistä voi järjestellä mielensä mukaan: matkustajat voivat istua joko kasvot menosuuntaan tai vastakkain nahkaverhoilluilla jakkaroilla. Jokaiselta paikalta löytyy sekä lämmitys että tuuletus.

Iso lasinen panoraamakattoluukku on avattavissa lähes puolen katon matkalta sähköisesti tai sen eteen voi vetää sähköisen verhon. Matkustamon istuimet ovat luonnollisesti myös täysin säädettävät ja kyytiläisiä hemmotellaan myös Burmeisterin surround-äänentoistojärjestelmällä.

Modernit turvavarusteet hiipivät hyötyautoihin. Esimerkkinä adaptiivinen vakionopeudensäädin.

Takatilassa on oma, itsenäisesti säädettävä ilmastointilaitteensa sekä molemmin puolin kauko-ohjattavat liukuovet. Keskikonsolista löytyy sekä hyvin tehokas jääkaappi että jäähdytyksellä ja lämmityksellä varustetut mukitelineet.

Kuljettajan työympäristökään ei varustelun puolesta jää vajaaksi. Kaikki pinnat on verhoiltu nahalla tai keinonahalla, ja vaikka Veholla on etuistuinten täydelliset sähkösäädöt jätetty raksimatta varusteeksi, on jakkaroissa tarpeeksi silti säätöjä.

Vain pitkäjalkaisimmilta loppuu tila kesken, jos takana istuva on siirtänyt oman tuolinsa aivan taka-asentoon. Luksusbussi on myös varustettu lähes kaikilla turvavarusteilla. Kaista-avustimet, adaptiivinen vakionopeussäädin automaattijarrutuksella, pysäköintitutkat ja peruutuskamerat on niinikään raksittu listalta mukaan.

Kuljettajan ei tarvitse kääntää päätään komentaakseen takapenkkiä: mikrofoni poimii etuistuimen puheen ja siirtää sen matkustamoon.

Toki myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin kauko-ohjauksella kuuluu varusteisiin. AMG-paketti sisältää säädettävän alustan, isommat jarrut, sporttihenkiset puskurit ja isommat alumiinivanteet, sisältä puolestaan löytyy esimerkiksi hiilikuitujäljitelmäpanelointi.

Keskipitkällä korilla varustettu ja henkilöautoksi varusteltu V250d on jo sellaisenaan arvokas auto. Reilun 77 000 euron bussiin on kuitenkin raksittu lisävarusteita sen verran, että ajetun yksilön kokonaishinta nousee reiluun 130 000 euroon. Samalla rahalla saisi Mercedekselta jo hyvin varustellun S-sarjalaisen, mutta V-sarja tarjoaa hieman toisenlaisen kulman edustusautoon.

Pikkubussia melko harva mieltää pröystäileväksi kulkupeliksi ja sellaisen hankkiminen vaikkapa yrityksen edustuskuljetuksiin on varmasti helpompi perustella kuin ylellisen, samanhintaisen sedanin.

Lämmityksellä ja jäähdytyksellä varustetut mukitelineet löytyvät keskikonsolista. Väri kertoo asetuksen.

Henkilöautoksi rekisteröinti antaa muutamia vapauksia pakuun nähden: moottoritiellä saa ajaa 120 km/h, mutta bussikaistoille sillä ei ole asiaa – eikä pakettiautoille tarkoitettuihin parkkiruutuihin. Henkilöautosta peritään sekä ajoneuvo- että autoveroa selvästi pakua enemmän, tässä tapauksessa 34 000 euroa.

Ajettavuudeltaan V-sarjalainen on luokkansa kärkeä. Takavetoisena se kääntyy kaupungissakin kohtuullisen näppärästi, ja maantiellä sivutuuliavustin leikkaa pahimmat heilahtelut pois.

Melutasoltaan se on hyvin hiljainen, joskin kaikukoppaa on sen verran, että desibelejä on rahtunen ehtaa edustusautoa enemmän. Stereoissa on kuitenkin äänenvahvistusjärjestelmä, joten kuljettajan puhe voidaan tarvittaessa johtaa matkustamoon keskustelun helpottamiseksi.

”Läpivarusteltu” V-sarjalainen tarjoaa tilavan ja ylellisen tavan liikkua. Kateuden luvatussa maassa se on sosiaalisesti hyväksyttävämpi vaihtoehto kuin samanhintainen luksussedan. Silti työkaluauton juuria on ajoittain vaikea peittää: esimerkiksi avaimetonta käynnistystä ei saa edes lisävarusteena.

Mercedes-Benz V250d Avantgarde AMG Line

Moottori R4, turbo, 2143 cm³, 140 kW (190 hv)/3800 r/min, 440 Nm/1400–2400 r/min (yliahtotoiminnolla 204hv/480Nm) Suorituskyky 0–100 km/h 9,1 s, huippunopeus 206 km/h Kulutus 6,0 l/100 km Diesel CO2-päästöt 158 g/km Voimansiirto A7, takaveto Mitat p 5140, l 1928, k 1880 mm, akseliväli 3200 mm, omamassa 2145 kg, tavaratila 1030 l Hinta 130697 euroa (koeajoauton lisävarustein)

KIITÄMME:

- Loistoautoksi huomaamatonta ulkonäköä

- Mainiota istuinmukavuutta

- Tehokasta jääkaappia

MOITIMME:

- Joitakin työkalumaisia yksityiskohtia

- Valehiilikuituun turvautumista

- Osin aika kalliita lisävarusteita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?