Huippuvarusteltu ja väkevä Audi A4 Allroad Quattro: Hevosvoimille ja mukavuudelle kertyy hurjasti hintaa

Kaikille teille? Ei nyt sentään näin hienolla autolla.

Miltei täysin varusteltu. Korin väriset helmat tuovat tyylikkyyttä, sähköisesti säädettävä iskunvaimennus parantaa ajettavuutta, matrix-led-ajovalot tunnistavat ajoradan valontarpeen... ja niin edelleen.

6.8.2016 9:03

Kun ylemmän keskiluokan auton lähtöhinta on 60 000 euroa ja rapiat, sillä luulisi saavansa kylliksi laatua ja mukavuutta. Kun lisävarustelistaa ruksitaan vielä yli 20 000 euron arvosta, ei mitään oleellista pitäisi puuttuman.

Tällainen koeajoauto löytyi alle, kun IS tutustui Audi A4 Allroad Quattroon. Dieselillä käyvä kolmelitrainen, seitsenvaihteisella S tronic -automaatilla varustettu versio on Allroad-malliston toiseksi kallein ja tehokkain versio, heti tiptronicilla varustetun mallin jälkeen.

Maavara (180 millimetriä) on kasvanut tavalliseen A4 Avantiin nähden 34 millimetriä. Se ei ehkä ole suurin syy valita Allroad-versiota, koska Q5:n hankkimalla saisi enemmän maasturimaisuutta. Syyt lienevät enemmän imagollisia ja uskaltaisiko sanoa, machoiluun viittaavia.

Maahantuojan lataama lisävarustelu on ihan perusteltu hankinta, jos korostunut mukavuudenhalu yllättää ja pankkitilillä on reilusti katetta.

Korin väriset helmat tuovat tyylikkyyttä, sähköisesti säädettävä iskunvaimennus parantaa ajettavuutta, monipuolinen WFF-navigointipaketti virtuaalisen mittariston kanssa kielii teknisestä edelläkävijyydestä, teknologiapaketti auttaa pysäköimään ja vaihtamaan kaistaa, alcantara- ja nahkaverhoilu on vihjaus ylellisyydestä, sähköisesti sisään taittuvat ja automaattisesti himmentyvät ulkopeilit luovat tunnelmaa, matrix-led-ajovalot tunnistavat ajoradan valontarpeen, sähkösäätöiset etuistuimet (kuljettajan penkki muistitoiminnoilla) lisää käytännöllisyyttä ja mukavuutta, kyllin tasokas musiikkijärjestelmä, no, siitäkään ei ole haittaa… ja runsaasti kaikkea muuta.

Audin ohjaamo on nykyisellään yksinkertaisesti tyylikäs.

Uusi Allroad on niin hieno auto, että nimestään ja korotetusta maavarasta huolimatta sillä ei henno lähteä normaalia mökkitietä rosoisimmille väylille.

Kolmelitrainen moottori yhdessä automaattilaatikon kanssa toimii moitteettomasti ja väkevästi. Välitykset ovat miellyttävät. Ylimmillä vaihteilla kierrosluvut pysyvät alhaisina, mikä näkyy maltillisessa polttoaineen kulutuksessa.

Urealiuoksen täyttöaukko löytyy luontevasti polttoainesäiliön aukon naapurista.

Nelivetojärjestelmä toimii ennakoivasti. Järjestelmän tunnistimet tarkkailevat ja analysoivat 10 millisekunnin välein tietoa esimerkiksi tieolosuhteista ja kuljettajan toiminnasta sekä ohjauskulmasta. Järjestelmä reagoi luonnollisesti myös yllättäviin pidon muutoksiin. Kun nelivetoa ei tarvita, voimanvälitys takapyörille kytkeytyy pois, mikä hillitsee kulutusta.

Allroad-erikoisuutena kuljettaja voi valita perusajoasetusten lisäksi myös pinnoitettujen teiden ulkopuolella offroad-asetuksen, joka säätää moottoria, vaihteistoa, ohjausta sekä mukautuvaa iskunvaimennusta. Auton korkeus ei tuo mitään etua mutkikkailla teillä. Nopeissa käännöksissä vielä paremmin tiehen liimautuva perus-Avant ajaa asian paremmin. Kori ei varsinaisesti huoju, mutta auton korkeuden voi hienoisesti aistia kuskin penkillä.

Auton korkeus ei tuo mitään etua mutkikkailla teillä. Nopeissa käännöksissä vielä paremmin tiehen liimautuva perus-Avant ajaa asian paremmin. Kori ei varsinaisesti huoju, mutta auton korkeuden voi hienoisesti aistia kuskin penkillä.

Audi A4 allroad quattro Business 3.0 TDI 160 kW S tronic

MOOTTORI V6, turbo, 2 967 cm³, 160 kW (218 hv) /4 000–5 000 r/min, 400 Nm / 1 250–3 750 r/min SUORITUSKYKY 0–100 km/h 6,6 s, huippunopeus 231 km/h KULUTUS 5,2 l/100km Diesel CO2-PÄÄSTÖT 141 g/km VOIMANSIIRTO A7, neliveto MITAT p 4 750, l 1 842, k 1 493 mm, akseliväli 2 818 mm, omamassa 1 735 kg, tavaratila 505–1 510 l, tankki 58 l HINTA 83 265 euroa

Kiitämme

Väkevää voimalinjaa

Maltillista kulutusta

Ylellistä lisävarustelua

Moitimme

Korotetun maavaran tosiasiallista tarpeellisuutta

Korkeuden vaikutusta ajo-ominaisuuksiin varauksin

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?