BMW jäi kakkoseksi – ”muilla premium-merkeillä entistä useammin alennusmyynti” - Autot - Ilta-Sanomat

BMW jäi kakkoseksi – ”muilla premium-merkeillä entistä useammin alennusmyynti”

BMW ilmoitti, että se ei aio uhrata kannattavuuttaan ollakseen premium-luokan kuningas, vaan se antaa suosiolla tittelin kilpakumppanilleen Mercedes-Benzille – ensimmäisen kerran yhteentoista vuoteen.

BMW:n päämaja Münchenissä.­

3.8.2016 10:10

BMW myi vuoden alkupuoliskolla 932 041 autoa, kun taas Daimlerin omistama Mercedes-Benz kauppasi 1 006 619 autoa.

Vaikka BMW sanoi yhä haluavansa olla maailman johtava premium-autojen tuottaja, se ei tapahdu hinnalla millä hyvänsä.

– Olemme vakuuttuneita, että kannattava kasvu merkitsee paljon enemmän kuin olla numero yksi rahallisesti ja kappalemäärissä, varsinkin kun muut premium-segmentin pelurit myyvät enenevässä määrin alennuksella saavuttaakseen kilpailuetua, BMW:n pääjohtaja Harald Krueger sanoi kommentoidessaan toisen vuosipuoliskon tulosta.

Taloudesta vastaava johtava Friedrich Eichiner sanoi Rolls-Roycen ja Minin omistaman BMW-ryhmittymän pitävän markkinajohtajan tittelin vielä pitkään, jos brändien myynnit lasketaan yhteen.

Analyytikot pitävät merkittävänä saavutuksena, että BMW on tuottoisin ja vakain saksalainen premium-autojen valmistaja huolimatta muita kapeammasta ja vanhemmasta tuotevalikoimasta.

Müncheniläisen auto- ja moottoripyörävalmistajan tienestit kasvoivat 7,9 prosenttia (ebit) 2,7 miljardiin euroon kesäkuussa päättyneellä neljänneksellä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?