Autot

Jaguar XE sai lisää puhtia – riittääkö lempeä murina saksalaisia voimasedaneja vastaan?

Julkaistu:

Jaguar
Jaguarin pari vuotta sitten esittelemä hinnat-alkaen -malli on saanut rinnalleen myös väkivahvan huippuversion.
Jaguar esitteli takavetoisen, alumiinikorisen XE:n vajaat kaksi vuotta sitten Lontoossa varsin näyttävin menoin.

Vuosien harhailun jälkeen auto on jälleen puhtaasti omaa suunnittelua ja valmistusta, ja se on myös kerännyt kehuja ajettavuutensa ansiosta.

Kisa on kuitenkin kovaa: vastassa on BMW:n 3-sarja, Audi A4, Mercedeksen C-sarja ja pian pari muutakin vastaavaa.

Jaguar lisäsi hiljattain XE-mallistoonsa myös terävän työkalun, 340-hevosvoimaisen XE S:n.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Se haastaa toistaiseksi BMW 340i:n ja Mercedeksen C 400:n hippasille. Audin uudistuneesta A4-mallistosta kun ei tällä hetkellä vastaavaa S4:sta löydy.

Myös Alfa Romeon Giulia ja Teslan Model 3 ovat vielä matkalla sarjatuotantoon.

XE S:ää on terävöitetty teknisesti vähän sieltä ja täältä. Jousitusta ja iskuvaimennusta on kiristetty, jarrut on vaihdettu isompiin nelimäntäisiin ja koria on maustettu aerodynamiikkapaketilla.


Myös penkeiksi on valittu 8-suuntaisilla säädöillä varustetut, ja nyt viimein kunnon reisituella varustetut sporttimallit.

Varsinainen mullistus on käynyt kuitenkin konehuoneessa. Jaguarin nelisylinterinen, kaksilitrainen rivikone on heivattu muuhun käyttöön ja tilalle on soviteltu F-Type -urheiluautosta tuttu mekaanisesti ahdettu V6, iskutilavuudeltaan kolme litraa.

Maksimitehoa 340 hevosvoimaa ja vääntöä 450 newtonmetriä tarjoavan koneen luvataan tuuppaavan S:n satasen vauhtiin 5,1 sekunnissa.

Mekaanisesti ahdetun moottorin ääniraita tosin valitettavasti jää laimeammaksi kuin F-Typessä. Sporttiasetuksillakaan XE S:n putkisto ei röpötä moottorijarrutuksessa toisin kuin urheilumallissa. Menevämmän version soisi kuulostavan myös menevältä.


Kuutoskoneen murina on selvä, mutta mekaanisen ahtimen ujelluskaan ei ole aivan yhtä kuuluva kuin vaikkapa vanhassa S-Type R:ssä.

Alustan ja jarrujen puolesta XE S ei puolestaan jätä toivomisen varaa. Ohjauksen vaste on hyvä ja sopivan jämäkkä sport saloon -luokkaan. Auto ohjautuu helposti ja raportoi kuljettajalle todella hyvin tekemisistään.

Nopeissa kaarteissa progressiivinen kaasun lisääminen saa aikaan takapään hyvin hallitun luiston. Kaartokulma kasvaa samaa tahtia kaasun lisäämisen kanssa ja XE S kääntyy hienosti sinne mihin halutaan – korin ja voimansiirtolinjan vääntövektorointi hoitaa asiansa niin, että kuljettajan on helppo uskoa olevansa vähintään keskiarvoa parempi ajaja.

Vaihteistoksi saa vain yhden vaihtoehdon, mutta kukaan tuskin kaipaa muuta: aski on nimittäin ZF:n valmistama, kermaisen pehmeästi mutta salamannopeasti vaihtava 8HP.

 

Nimensä mukaisesti kahdeksanvaihteinen automaatti on lisäksi toteutettu perinteisesti momentinmuuntimella – kaksoiskytkinlaatikoiden ongelmia ei siis tarvitse pelätä.

XE S:n ajonvakautuksessa on kolme asentoa: kaikki avut päällä, dynaaminen asetus vaikkapa rata-ajoon sekä täysin valvomaton tila hullutteluun.

Dynaamisen asetuksen kohdalla Jaguarin käsikirja tosin puhuu häveliäästi tilanteesta, jossa ”kuljettajan ajoon keskittyminen on maksimoitava.”



Moitittavaakin löytyy. Tuulilasinäyttö on melkoisen epäonnistunut: auringon paistaessa ylävasemmalta se saa HUD-näytön vilkkumaan rasittavasti, eikä ongelmaa poista edes HUD:n kytkeminen käytöstä.

Jaguarin XE S tarjoaa raikkaan suorituskyvyn: se kulkee tasoihin saksalaisten voimasedanien kanssa, ja vaikka se maksaakin muutaman tonnin kilpakumppaneitaan enemmän, on siinä puolestaan paljon mitä muilta ei löydy.



Alumiinikorin ja muun insinöörivouhotuksen lisäksi XE S tarjoaa nimittäin persoonallisen vaihtoehdon siihen autoluokista kaikkein unettavimpaan: keskikokoisiin premium-luokan sedaneihin.

Jaguar XE S


MOOTTORI
V6, kompressori, 2 995 cm³, 250 kW (340 hv)/6 500 r/min, 450 Nm/4 500 r/min
SUORITUSKYKY
0–100 km/h 5,1 s, huippunopeus 250 km/h
KULUTUS
8,1 l/100 km, 98 E
CO2-PÄÄSTÖT 194 g/km
VOIMANSIIRTO
A8, takaveto
MITAT
p 4 672, l 1 967, k 1 416 mm, akseliväli 2 835 mm, omamassa n. 1 635 kg, tankki 63 l
HINTA
79 978

Kiitämme

Räyhäkästä ulkonäköä

Täsmällistä alustaa ja ohjausta

Istuinten reisitukea

Moitimme

Räyhäpakoputkiston puutetta

HUD-näytön vilkkumista

Kotimaista autoverotusta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt