Tiesitkö, miksi liikkuvassa avoautossa ei kastu sateella?

Suomen lyhyt kesä suosii tällä viikolla avoautoilua. Älä kuitenkaan tee näitä virheitä avoautolla ajaessasi!

Taivas mustenee, mutta katto on auki. Kuvassa BMW 428 i.

28.7.2016 7:55

1. Rätti auki pysäköiminen

Avoauton katto kannattaa pitää kiinni pysäköitäessä. Sen sisätilat eivät kestä aurinkoa sen paremmin kuin umpiautonkaan, ja muoviosiin porottava aurinko haalistaa ja haurastuttaa osia vuosien varrella.

Mittaristojen viisarit, varsinkin jos ovat punaisia, kärsivät UV-säteilystä ja haalistuvat ajan kanssa.

Jos avoautosi on varustettu nahkapenkeillä, kuumenevat ne todella voimakkaasti auringon paisteessa. Jossain uusissa, arvokkaammissa avoautoissa nahkapenkit on käsitelty aineilla, jotka estävät auringon lämmön imeytymistä penkkeihin. Tällainen penkki tuntuu helteessäkin korkeintaan lämpöiseltä, ei koskaan kuumalta.

2. Rätti auki ajaminen

Avoauto on tarkoitettu ajettavaksi katto auki, mutta järki kannattaa säilyttää päässä. Kuumalla säällä ja kovassa auringonpaisteessa vaanii auringonpistoksen vaara, joka ilmenee huonovointisuutena, päänsärkynä ja huimauksena.

Kokemusten mukaan vain tunti kuumimpana kesäpäivänä avoautoilua auringon alla saattaa aiheuttaa näitä oireita. Järjen ohella päässä kannattaa siis käyttää myös sopivaa päähinettä, leidit voivat turvautua ohueen huiviin.

Kuumimmissa paikoissa, kuten Kaliforniassa avoautoilla ajetaan rätti auki vain talvella: kuumina kesäpäivinä paikalliset osaavat pitää katon kiinni ja ilmastointilaitteen päällä.

3. Pysähtyminen sadekuuron iskiessä

Valtaosa avoautoista on suunniteltu alunperinkin avoautoiksi, mikä tarkoittaa, että niiden aerodynamiikka soveltuu siihen hyvin. Jos olet liikkeellä rätti auki avoautolla sadekuuron yllättäessä, älä pysähdy – jos siis mahdollista.

Jo varsin alhainen ajonopeus, autosta riippuen 60-80 km/h estää kastumisen, vaikka katto olisikin auki. Auton yli virtaava ilma vie myös vesipisarat mukanaan avonaisen ohjaamon yli, ja sadekuurossa voi säilyä kuivana tai ainakin kuivempana kuin jos pysähtyy sulkemaan kattomekanismia.

Sateessa säilyy sitä varmemmin kuivana, mitä pienempi avoauto on kyseessä: ylös nostetut sivuikkunat ja penkkien taakse asennettava tuulisuoja pudottavat kastumisriskin käytännössä nollaan.

Monissa autoissa katon voi sulkea myös pienessä vauhdissa. Tämä tietysti on suositeltavin vaihtoehto.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?