IS Espanjassa: Tässä on Kian uusi edullisen pään hybridiauto – iskee kovaan luokkaan, näyttää katumaasturin ja viistoperän sekoitukselta - Autot - Ilta-Sanomat

IS Espanjassa: Tässä on Kian uusi edullisen pään hybridiauto – iskee kovaan luokkaan, näyttää katumaasturin ja viistoperän sekoitukselta

Autovalmistajat ovat perinteisesti olleet ahkeria suunnitellessaan uudenlaisia houkuttimia autoistuvalle maailmalle.

HYBRIDIUUTUUS Niro on täysin uusi hybridimalli, joka sijoittuu Kian mallistossa Sportagen ja Ceedin väliin. Sillä on kilpailijoita toistaiseksi vähän, mutta tilanne muuttunee nopeasti

25.7.2016 10:02

Viimeisimpinä innovaationa uunista on pullahtanut ulos hybridiauton, katumaasturin ja perusviistoperän sekoitus. Aivan ensimmäisten joukossa sellaisen pääsee Euroopassa esittelemään Kia.

Ensimmäisenä huomioin kiinnittää Niron muotoilu, joka ei muistuta perinteistä ns. rikkaimuri-hybridiä, vaan muodikkaasti kompaktia katumaasturia. Kia-mallistossa Niro sijoittuu kokonsa ja hintansa puolesta Sportagen ja Ceedin väliin.

Hybridinä Nirolla on kaiken kaikkiaan vielä vähän haastajia. Jos hybriditekniikkaa ei ota huomioon, niin koriltaan ja mitoiltaan suunnilleen samaan ryhmään kuuluvat muun muassa Honda HR-V, Nissan Qashqai, Opel Mokka sekä upouusi Toyota C-HR.

Noin 4,4-metrinen Kia Niro on C-segmentin kompakti crossover-hybridi, jollaisia ei Euroopan markkinoilla ole vielä nähty.

Näistä Niron pahin haastaja lienee viimeksi mainittu, varsinkin kun kyseessä on hybridipioneeri Toyota. Ei ole sattumaa, että C-HR on lähes millilleen saman mittainen kuin Niro. Eikä ole muuten sekään, että Niron akseliväli on täsmälleen sama kuin Toyotan uusimman Prius-hybridin. Siis sen rikkaimurimallin.

Mittariston vasemman puolen viisarinäyttö kertoo energiankulutuksen ajonaikaisesta käytöstä. Keskiosan perusversiota suurempi 4,2-tuumainen näyttö seuraa Supervision-mittariston mukana EX-varustetasosta alkaen.

Kilpailu hybridirintamalla käy siten tällä hetkellä yhä kuumentuvana. Niron teknisiä ratkaisuja on suunniteltu yhdessä Kian emoyhtiön Hyundain parina, ja se jakaa perusrakenteensa uunituoreen Hyundai Ioniqin kanssa. Niro on Kian ensimmäinen auto, jossa sovelletaan uutta hybridimalleille suunniteltua perustaa ja se on valmistajansa mukaan kehitetty erillään muista Kia-malleista. Auton voimalinja on hyvin suoraviivainen, sillä versioita on tasan yksi.

Sisätilojen suunnittelussa Kia ei ole ottanut riskejä. Kuljettajan eteen avautuu tasaisen selkeä, jopa vaatimaton näkymä. Vaakalinjalla tavoitellaan isommista autoista tuttua tunnelmaa.

Voiman tuottavat 1,6-litrainen GDI-bensiinimoottori, pieni takaistuimen alle sijoitettu 1,56 kWh:n litiumioniakku, 32 kW:n sähkömoottori sekä kuusiportainen kaksikytkin-automaattivaihteisto. Bensiinimoottorissa ei ole turboa, vaan taloudellisuutta haetaan ns. Atkinson-työkierron avulla. Näillä eväin Niron viralliset CO2-päästöt jäävät 88 grammaan kilometrillä, mikä vastaa 3,8 litran keskikulutusta. Järjestelmän yhteisteho on 141 hevosvoimaa.

Niron sisätilat ovat kokoluokassaan positiivinen yllätys, sillä tilaa on mukavasti niin edessä kuin takanakin. Laadun osalta matkustamo on suunniteltu antamaan tilava ja moderni vaikutelma, mutta kyllä Niro on käytännössä kuitenkin suunniteltu vastaamaan kasvavan perheen arkikäytön haasteisiin.

Takaistuimella on yllättävän hyvin jalkatilaa. Tässä kuljettajan istuin on säädetty noin 170-senttiselle henkilölle sopivaksi. Istuimien puolinahkaverhoilu sisältyy kahteen keskimmäiseen varustetasoon, ylimmässä on täysnahkaverhoilu. Takaistuin on levymäisen tasainen, ja hybridiakku sijaitsee sen alla.

Käytetyt pintamateriaalit vastaavat hintatasoa: perusvarmaa, arkistakin, mutta kuitenkin normaalitarpeet tyydyttävää Kia-maailmaa. Varustetasoja on Suomessa neljä: LX, EX, Business Premium ja Business Luxury, joissa eteenpäin mentäessä Niron sisätilojen ilmapiiri muuttuu pala palalta herraskaisemmaksi.

Tien päällä Niro liikkuu hiljaisen tasaisesti, ja kuljettaja viihtyy ohjauspyörän takana myös mutkateillä. Auton tehoreservi on kuitenkin rajallinen, ja moottoritienopeuksissa sekä rivakkaa kiihtyvyyttä vaativissa tilanteissa auto tuntuu hieman alitehoiselta, kun moottorin käyntinopeus nousee korvinkuultavan korkealle, mutta mitään ei oikein tunnu tapahtuvan. Turboahtamisen avulla potkua olisi todennäköisesti saatu enemmän järjestettyä.

Niron vaihteistona toimii kuusiportainen kaksi kytkinautomaatti. Manuaalia ei ole lainkaan saatavilla.

Nirosta on tulossa pistokehybridiversio jo ensi vuonna, jolloin pelkän sähköajon kantama kasvaa yli 50 kilometriin yhdellä latauksella, ja virallinen CO2-lukemakin luonnollisesti laskee. Niron perusrakenne mahdollistaisi myös täyssähköversion valmistamisen, mutta sellaisesta ei ole vielä tehty päätöksiä suuntaan tai toiseen.

Sisätilojen suunnittelussa Kia ei ole ottanut riskejä. Kuljettajan eteen avautuu tasaisen selkeä, jopa vaatimaton näkymä. Navigointijärjestelmä sisältyy hintaan kaikissa muissa paitsi alimmassa LX-varustelussa.

Kia Niron taloudellisuus- ja turvavarustelu on kaiken kaikkiaan nykyaikaista. Saataville tulevat esimerkiksi navigointijärjestelmää hyödyntävä, maastoa ennakoiva taloudellisuusavustin PEC, mukautuva tasanopeussäädin SCC, kaistavahtijärjestelmä LKAS sekä risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä RCTA.

Auto saapuu Suomeen syyskuussa, ja sen hinnat alkavat 27990 eurosta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?