IS Hollannissa: Hyundain rajojenrikkoja on nimeltään Ioniq – tähtää suureen murrokseen, myyntiin kerralla peräti kolme eri sähköversiota - Autot - Ilta-Sanomat

IS Hollannissa: Hyundain rajojenrikkoja on nimeltään Ioniq – tähtää suureen murrokseen, myyntiin kerralla peräti kolme eri sähköversiota

Hyundain upouusi Ioniq-mallisto murtaa vanhoja kaavoja.

Sähköversion tunnistaa hopeanvärisestä, aavistuksen erikoisesta umpikeulasta. Silti Ioniq on pääpiirteittäin melko tavanomaisen näköinen auto.­

23.7.2016 12:06

Autoilun tulevaisuus on sähköinen, siitä ei perinteistenkään autovalmistajien keskuudessa liene enää suuremmin epäselvyyttä. Kyse on lopulta vain aikataulusta: milloin suuri murros on toden teolla käsillä? Jos katsoo nykyistä uusien automallien hybridi- ja pistokehybriditulvaa, voi uuden aikakauden ajatella olevan jo ovella, tai ainakin porstuassa. Eikä paluuta takaisin vanhaan enää ole.

Sähköauton vaihdevalitsin on simppeli: tarvitaan vain neljä kytkintä. Lisäksi ohjauspyörän takana on nykyautomaateista tutut valitsinlavat, joilla voi näppärästi säätää moottorijarrutuksen voimakkuutta.­

Sen tietää myös Hyundai, joka tuo kauppoihin nyt Ioniq-malliston saman tien kolmena eri versiona. Ne ovat hybridi, ladattava hybrdi ja täyssähköauto. Perusautoa, joka käyttäisi ainoastaan fossiilisia polttoaineita, ei siis ole enää lainkaan Ioniqin valikoimassa. Ioniq on Hyundain mukaan maailman ensimmäinen mallisto, joka tarjoaa kolme sähköistä voimalinjaa. Seikka saattaa ensin tuntua vähäpitoiselta, mutta tarkemmin ajatellen se on tärkeä päänavaus, jota muut autovalmistajat saattavat seurata pikaisestikin.

Tavaratila on hieman pienempi sähköautoversiossa kuin hybridissä. 350–1410 litran lukemat ovat kuitenkin kohtuulliset.­

Syytäkin reippaaseen suunnanmuutokseen olisi, sillä perinteisiin takertuvat autoinsinöörit ovat olleet nihkeitä suunnittelemaan autoja uusien vaatimusten mukaisina. Hybridit ovat sen vuoksi yleistyneet esimerkiksi eurooppalaisissa merkeissä hiljalleen, vasta mallisukupolvien uudistusten yhteydessä. Korealaistenkin hybridirintamaa on saatu odotella yllättävän kauan. Nyt Hyundai kuitenkin näyttää Ioniq-mallinsa avulla, että vanhoja kaavoja voidaan todella murtaa. Uusi perusrakenne on suunniteltu vain tätä mallia varten, uudet haasteet huomioiden.

Takaistuimella on kokoluokan mukaisesti tilaa niin jaloille kuin sivusuunnassakin. Pääntilat sen sijaan ovat tavallista niukemmat tiukasti laskevan kattolinjan vuoksi.­

Hyundailla ei asiaa suoraan tunnusteta, mutta Ioniq-malliston tähtäimessä on suoraan Toyota Priusin ja Aurisin välimaasto. Sähkö-Ioniq taas siirtyy samalle tontille Nissan Leafin kanssa. Ioniq EV pistää jo useamman vuoden markkinoilla olleen Leafin ahtaalle, sillä Hyundain vastine tarjoaa entistä pidemmän kantaman yhdellä latauksella – maksimissaan 280 kilometriä – ja ennen kaikkea auton lataaminen sujuu pikalatauksella yhä ripeämmin. Täysin tyhjästä akusta 80 prosentin varaustasoon Ioniq EV:n litium-ioni polymeeriakku voidaan kolmivaihevirralla ladata vain 23 minuutissa. Latauksen aikana ehtii siis huoltoasemalla kipaista WC:n kautta kahvilan jonoon, eikä kahvi ehdi edes jäähtyä pöydässä kun auto alkaa jo olla valmis jatkamaan matkaa.

Tämä on nyt se taso, johon kilpailijoiden on edullisempien sähköautojen keskuudessa vastattava. Kilpailu tekeekin varmasti hyvää tuotteiden kehittymiselle yhä paremmiksi. Kun yhden latauksen maksimitoimintamatka ylittää 300 kilometriä ja pikalataus sujuu noin 20 minuutissa, ei edes pitkien välimatkojen Suomessa ole enää suuria esteitä sähköautojen yleistymiselle. Kotona Ioniqin lataaminen onnistuu autoa varten suunnitellun laitteen avulla tyhjästä täyteen akkuun neljässä ja puolessa tunnissa, jos käytössä ei ole kolmivaihevirtaa.

Laatuvaikutelma on ohjaajan paikalta katsoen ok. Sisustuksen pintakomponenttien valmistukseen on käytetty runsaasti erilaisia luonnonmateriaaleja, eikä kovia muoveja juurikaan osu käsien ulottuville.­

Ioniqin suunnittelussa on ilahduttavasti paneuduttu myös ajo-ominaisuuksiin, joiden lähtökohtana on painonhallinta ja aerodynaamiset ominaisuudet. Auton korirakenteesta on yli puolet suurlujuusterästä, mikä helpottaa korin keventämistä. Kevyttä alumiinia on puolestaan käytetty niin ripustuksien komponenteissa kuin etu- ja takakansissakin. Niinpä Ioniq EV painaakin sähköautoksi kohtuullisesti, 1420 kiloa.

Sähkömoottorin riuskan väännön ansiosta kulku on perusreipasta, ja myös hiljaista. Iloinen yllätys on, että auton ohjaaminen on selkeästi miellyttävämpää kuin Nissan Leafin tai uuden Toyota Priusin. Tuntuma tiehen on kunnossa, ja jousitus matka-ajoa ajatellen miellyttävän vastaanottava. Kaupunkiajossa ohjauspyörän taakse sijoitetut lavat auttavat hallitsemaan moottorijarrutusta, jolla jarrutusenergia otetaan talteen. Ominaisuus muistuttaa suuresti perinteisten automaattien vaihteiden vaihtamista.

KOLMEN KAUPPA Hyundain Ioniqista tulee kauppoihin samassa rytäkässä niin hybridi, pistokehybridi kuin sähköautokin. Valkoisen sähköauton ja sinisen hybridin keulat ja perät eroavat vain hieman toisistaan.­

Ioniq EV kulkee myös moottoritienopeuksissa ongelmitta. Turvallisuusnäkökohdat on otettu tietenkin huomioon, ja autoon saa esimerkiksi niin mukautuvan tasanopeussäätimen kuin aktiivisen kaistavahdinkin. Niiden turvin auto selviää kaistojen välissä 10 sekunnin ajan itsenäisesti, vaikka ilman kuljettajan ohjausliikkeitä, jonka jälkeen järjestelmä kehottaa ottamaan taas kiinni ohjauspyörästä.

Ioniq-malliston ennakkomyynti alkaa Suomessa elokuun puolella, ja autot saapuvat maahamme syksyn mittaan. Hinnat eivät valitettavasti ole vielä tiedossa, mutta jotta mallisto olisi houkuttava, on hintatason oltava lähellä kilpailijoiden vastineita.

Hybridit heti mukana mallistossa - tällaisia ne ovat

Hyundai tarjoaa Ioniq-mallistaan kaksi hybridiversiota: perushybridin (HEV) ja myös pistokkeesta ladattavan (PHEV). Ne tulevat markkinoille uuden Kappa 1.6 GDI –suorasuihkutusbensiinin vauhdittamina. Moottori tuottaa 105 hevosvoimaa ja 147 newtonmetriä vääntöä. Molemmissa hybrideissä on kuusiportainen kaksoiskytkinautomaatti.

Perushybridissä sähköä varastoi pieni, 1,56 kWh:n akku. Auton kokonaisteho on 141 hevosvoimaa ja vääntö 265 Newtonmetriä. Huippuja auto kerää 185 km/h, CO2-päästöt jäävät 79 grammaan kilometrillä. Pistoladattava malli kulkee maksimissaan yli 50 km pelkällä sähköllä. Autossa on 8,9 kWh:n akusto ja 61 hevosvoimaa tuottava sähkömoottori bensiinimoottorin lisäksi.

CO2-päästöjen kerrotaan jäävän matalaan lukemaan 32 g/km. Pistokehybridin suorituskykylukuja ei ole vielä vahvistettu, mutta alhaisten virallisten päästöjen ansiosta on varmaa, että myös Suomen verottaja tulee suosimaan uutuutta.

Keskikonsoliin on koottu useimmiten tarvittavia toimintoja sekä lokerot niin mukeille kuin puhelimellekin.­

Laatuvaikutelma on ohjaajan paikalta katsoen ok. Sisustuksen pintakomponenttien valmistukseen on käytetty runsaasti erilaisia luonnonmateriaaleja, eikä kovia muoveja juurikaan osu käsien ulottuville.­

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?