IS Sveitsissä: Tässä on Audin kovin uutuus juuri nyt, korkeutta lukuun ottamatta sentilleen saman kokoinen kuin Skoda Yeti!

Audi iskee kiinni uuteen autoluokkaan, johon se ehtii premium-merkeistä ensimmäisenä.

Koeajossa olleiden yksilöiden varustelu oli ruksittu niin sanotusti viimeisen päälle.

24.7.2016 8:54

Audi Q2 on helpoin asettaa markkinoille toteamalla, että se on korkeutta lukuun ottamatta kaikilta mitoiltaan sentilleen saman kokoinen kuin Škoda Yeti.

Siihen yhtäläisyydet kuitenkin loppuvat, sillä Q2 on ensimmäinen Audin katumaasturi, joka tehdään konsernin eri kokoihin helposti muunneltavalle MQB-perusrakenteelle. Vaikka Audi on asiasta täysin vaiti, niin Q2:n alusta on sama kuin kolmeovisessa A3-mallissa, vain takaraideväli on Q2:ssa kolme senttiä suurempi.

Audi Q2 on luonnossa jämäkän näköinen.

Moneen kompaktiin noin 4,2 metrin mittaiseen katumaasturiin verrattuna Q2 on valmistajansa mielestä urheilullinen. Kori onkin aika matala, mutta kovin coupémaisena tai sporttimaisena sitä on vaikea pitää. Toisaalta Audin vahvasti mainostama ”lähes 15 sentin maavara” ei vakuuta auton maasturimaisuudesta.

Oikeastaan millään edellä mainitulla ei ole kovin suurta merkitystä, sillä Audi Q2 on varsin vahva persoona. Henkilökohtaisesti en ole jaksanut viime vuosina innostua Audin uutuuksista. Niissä ei ole mitään vikaa, päinvastoin. Mutta ne ovat niin pitkälle hiottuja kokonaisuuksia, että autoista on puuttunut luonnetta. Tältä osin Q2 on aivan erilainen, sillä persoonallisuutta huokuvasta uutuudesta on helppo pitää.

Tavaratila on kuutiomainen ja helppo lastata myös täyteen. Lisähintaan saa ruksittua muun muassa kolmeosaisen takaistuimen selkänojan sekä sähkökäyttöisen takaluukun.

Kuljettajan paikalla istutaan senttikaupalla korkeammalla kuin A3:ssa. Ohjaamo on selkeä ja ergonomiasta eli hallintalaitteiden sijoittelusta ei voi valittaa. Audin filosofian mukaan pienimpäänkin katumaasturiin saa lähes kaikki samat varusteet kuin yhtiön ylellisiin edustusmalleihin. Vakiona ne eivät toki ole, vaan lompakkoa on levitettävä aika lailla laveammalle ennen kuin kaikki koeajetuissa yksilöissä olleet varusteet ovat mukana. Mutta mahdollisuus valintoihin on olemassa.

Tehtaan edustajat kertoivat, että erilaisista palikoista voi rakentaa yli viisi miljoonaa erilaista Q2:ta. Toisin sanoen ainakin teoriassa on mahdollista, ettei tehtaalta koskaan valmistu kahta samanlaista autoa. Valittavana on ensinnäkin kolme bensiini- ja kolme dieselmoottoria. Sitten on vaihteisto ja miedomman kaksilitraisen dieselin saa joko etu- tai nelivetoisena. Tehokkain bensiini- ja dieselmoottori tulevat aina quattrona ja kaksoiskytkinvaihteiston kera.

Pienin bensiinimoottori on Audin Q-sarjassa ensiesiintymisensä tekevä kolmisylinterinen 1,0-litrainen. Koska auton omapaino on saatu pidettyä kurissa, moottorin 115 hevosvoimaa ja 200 Nm riittävät ainakin kevyesti kuormattuun autoon mainiosti. Seuraavalta portaalta löytyy sylinterien lepuutusjärjestelmällä varustettu 1,4-litrainen, joka liikuttaa Q2:ta jo vikkelästi. Kun sen parina on edelleen kehitetty 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, on kuljettajan työ vaivatonta.

Leveä takapilari antaa autolle luonnetta, mutta heikentää samalla näkyvyyttä takaviistoon.

Kuljettajan rasittumista vähentää myös hyvin toimiva alusta ja tarkka ohjaus. Tehostin toimii progressiivisesti eli suoraan ajettaessa pienet ohjauspyörän liikkeet vaikuttavat vain vähän. Kun keskiasennosta poiketaan enemmän, kääntyminen tapahtuu nopeasti. Kaupunkiajossa Q2 tuntuu vähän kookkaalta, sillä etukulmia on vaikea hahmottaa ja paksut C-pilarit rajoittavat näkyvyyttä takaviistoon.

Dieselmoottorisista emme kokeilleet pienintä 1,6-litraista, sillä maahantuojan arvion mukaan se jää seinäruusuksi. Molemmat kaksilitraiset tuntuivat vahvoilta, pääosin laajalla käyntinopeusalueella käytettävissä olevan mahtavan vääntömomentin ansiosta. Tehoa on joko 150 tai 190 hevosvoimaa, joista jo vähäisempi on aivan riittävä. Myynnin uskotaankin keskittyvän siihen ja pienempiin bensiinimoottoreihin.

Asiakkaita Audi Q2:lle löytyy varmasti, sillä katumaasturit kiinnostavat tällä hetkellä ostajia. Kompaktista koostaan huolimatta uutuus tarjoaa enemmän tilaa kuin voisi odottaa. Takaistuimella on väljempää kuin pykälää kookkaammassa Audi Q3:ssa ja käytännöllisen muotoiseen tavaratilaan voi pakata mukaan yli 400 litran verran kuljetettavaa.

Audi Q2:n hintoja ei ole vielä Suomessa julkistettu, mutta Saksassa Q2 on tuhat euroa vastaavaa A3 Sportbackia halvempi. Tuon kaavan mukaan Q2:n hinnat alkaisivat meillä noin 26 000 eurosta. Koviksi kilpakumppaneiksi ilmoittautuvat oitis edellä mainitun Yetin lisäksi muun muassa oman konsernin uudet Seat Ateca ja Volkswagen Tiguan. Mutta mikäli tilaa pitkältä lisävarustelistalta muutamia varusteita Q2:een, se nousee kilpailijoiden yläpuolelle. Valitettavasti niin tekee myös hinta.

Audi Q2 1,4 TFSI (S tronic)

Moottori R4, bensiini, 1 395 cm3, 110 kW (150 hv)/5000 - 6000 r/min, 250 Nm/1500 - 3500 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 8,5 s, huippunopeus 212 km/h Kulutus 5,4 (5,2) l/100 km CO2-päästöt: 124 (119) g/km Voimansiirto M6 (A7), etuveto Mitat p 4191 mm, l 1794 mm, k 1508 mm, akseliväli 2601 mm, tavaratila 405 l, tankki 50 l. Hinta Vahvistamatta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?