Autotallista paljastuu Mannerheimin vanha avoauto – vakava onnettomuus vei suurmiehen ajohalut - Autot - Ilta-Sanomat

Autotallista paljastuu Mannerheimin vanha avoauto – vakava onnettomuus vei suurmiehen ajohalut

Julkaistu: 13.7.2016 8:10

Teekkarikylän autotallin ovi nousee hitaasti nitisten. Tallin hämärästä paljastuu uljas avoauto virheettömine maalipintoineen. Kyseessä on vuonna 1927 Yhdysvalloissa valmistettu Marmon E75.

Autokeskus Oy toi kyseisen yksilön Suomeen heti, kun se oli valmistunut. 1920-30-luvuilla Mannerheim toimi kahvilanpitäjänä Hangossa. Kun Mannerheim tarvitsi autoa, Mannerheimin hyvä ystävä, Autokeskuksen johtaja, luutnantti Fred Geitel luovutti tälle auton kuljettajineen.

– Mannerheim on käyttänyt Marmonia yksityishenkilönä useilla ulkomaanmatkoilla. Hänestä on kuva, kun hän astuu autoon Kööpenhaminan satamassa, Jyrki Riikinsaari kertoo.

90-vuotias Marmon valmiina ajomatkalle.

Mannerheimin tiedetään käyttäneen kyseistä autoa virallisessa yhteydessä vuonna 1928, sisällissodan loppumisen 10-vuotisjuhlaparaatissa.

Katso yllä olevalta videolta, millaisella murinalla Mannerheimin vanha auto käynnistyy. Videolla käydään myös koeajolla!

Aikoinaan kiireisen miehen ajopeli

Marmon lupasi E75-mallille 120 km/h-huippunopeuden. Vaikka teekkarit testasivat väitteen pitävän paikkaansa, rauhallinen vauhti sopii auton luonteeseen paremmin.

– Aikoinaan tämä oli kiireisen miehen ajopeli. 80 vuodessa maailman meno on muuttunut, ja nyt tämä on rauhallisen miehen ajopeli, yli-insinööri Panu Sainio pohtii.

Mannerheim ja Marmon sisällissodan 10-vuotisparaatissa.

Hevosmiehenä tunnettu Mannerheim ajoi toki itsekin autoa, kunnes vakava onnettomuus käänsi suurmiehen pään.

– Afrikan-matkalla Mannerheim ajoi vastaavanlaisen avoauton ojaan liukkaalla kelillä. Hän virui tunteja vesisateessa, ja epäonnistuneen hoidon johdosta hänen toinen jalkansa jäi kaksi senttiä toista lyhyemmäksi, kertoo Mannerheim-museon päämuseomestari Toni Piipponen.

Onnettomuuden jälkeen Mannerheim päätti, ettei itse enää aja.

Marmon käytössä hääautona

Ylioppilaskunnalle auto päätyi vuonna 1959, kun Äpy-lehden markkinointiin piti löytää vetonaula. Pikkuhiljaa auto kuitenkin unohtui, kunnes vuonna 1980 Ratto-lehti hätkähdytti otsikollaan: ”Marskin auto romuläjässä”. Kulttuurisesti arvokkaan kulkupelin kunnossapitoon herättiin uudelleen.

Kyytiläiset nauttivat matkasta. Kuskina toimii Panu Sainio.

Yli 30 vuotta, noin 100 000 euroa ja loputtomia työtunteja myöhemmin auto hyrrää kuin uusi. Pääsääntöisesti autoa käytetään häissä.

– Tiettävästi yksikään pari joka on häissään käyttänyt Marmonia ei ole vielä eronnut, Sainio kertoo ylpeänä.

Marmon kulkee jopa 120 kilometrin tuntinopeutta.

Mannerheim-museon päämuseomestari Toni Piipponen kertoo, että Mannerheim ei enää ajanut Afrikassa tapahtuneen onnettomuuden jälkeen.

Lisää aiheesta