IS koeajoi: Tältä tuntuu 200-heppainen Opel Astra – kulutus miellyttää, vaan miten on laita sen sporttisen puolen? - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajoi: Tältä tuntuu 200-heppainen Opel Astra – kulutus miellyttää, vaan miten on laita sen sporttisen puolen?

Koeajo: Miltä kuulostaa uusi farkku-Astra kera 200 hevosvoiman? No ainakin paperilla tosi hyvältä.

Farmarimallinen Astra on peräti 33 senttiä pidempi kuin viisiovinen, vaikka autojen akseliväli on sama.

17.7.2016 17:06

Opel Astra on saanut mallistonsa huipulle 1,6-litraisen turboahdetun bensiinimoottorin. IS testasi uutuutta Astra-malliston tuoreimmassa korimallissa, farmarikorisessa Sports Tourerissa.

Suurimpaan korikokoon turbo sopiikin mielikuvallisesti hyvin. Opelin uudistuneet moottorit ovat nykypäivää, tehokkaita, mutta samalla energiatehokkaita. Valmistaja lupaa autolle yhdistetyksi kulutukseksi 6,2 litraa sadalla, joka on vähän.

Kun mielikuva parisataa heppaisesta autosta lähentelee jo GT-luokkaa, Opelin lähestymistapa Astraan tuolla määrällä hevosvoimia ladatulla bensiinimoottorilla on kuitenkin hieman erilainen. Ajossa se turbo-Astra ole nimittäin läheskään niin tehokkaan oloinen kuin millaisen kuvan siitä etukäteen voisi mielessään maalailla.

Moottori vie autoa kyllä rivakasti, mutta enemmän Astrassa on perusperheauton tuntua kuin rivakkaa GT-leimaa. Tosin perusperheautoksi Astra onkin tarkoitettu.

Uusi moottori vääntää laajalla kierrosalueella, mutta kärsii silti pienestä puhdittomuudesta alakierroksilla. Jouhean menon takeeksi neulaa täytyy pitää ylhäällä. Miellyttäväliikkeinen manuaalivaihteisto auttaa omalta osaltaan asiassa.

Ja mitä tulee puolestaan siihen polttoaineenkulutukseen, valmistajan lupaamat luvut toteutuvat ainakin ajotietokoneen ja tankkaustuloksen perusteella melko hyvin.

Astran alusta myös viritetty hyvin mukavuuspainotteiseksi, se ei juurikaan houkuttele käskemään autoa rivakasti, päinvastoin, hellällä ja rauhallisella otteella. Ohjaustuntuma on hyvin kohdallaan ja miellyttävän tuntuinen alusta ottaa iskut vastaan napakasti.

Opel on tehnyt hyvää työtä Astran suunnittelussa. Sisätilat ovat selkeät ja mikä tärkeää tänä päivänä, infotainment on sekä käyttöliittymältään että käytettävyydeltä erinomaista. Graafinen suunnittelu on selkeää ja esimerkiksi matkapuhelimen ohjaus infotainmentin kautta onnistuu hyvin. Puhelimen parittaminen järjestelmään ensimmäisellä kerralla tapahtuu muutamassa sekunnissa, niin kuin pitääkin.

Farmarimallinen Astra on iso auto. Se on peräti 33 senttiä pidempi kuin viisiovinen, vaikka autojen akseliväli on sama. Akseliväli on kuitenkin riittävä ja kun farmarissa on pitkä kori, tavaratilan tilavuus on erittäin hyvin riittävä ja tila on ennen kaikkea pitkä. Lisäksi tavaratila on varsin selkeän muotoinen ja näin ollen varsin toimiva. Tavaratilan luukku sulkeutuu ja avautuu nappia painamalla ja istuimet saa kaadettua tasaiseksi lattiaksi niin ikään nappia painamalla tavaratilan puolella.

Sisätilat Astrassa on myös varsin väljät, vaikka kuljettajan istuin olisi säädetty pitkälle kuskille, taakse mahtuu silti pitkäkin matkustaja. Pääntilaa Sports Tourerissa on myös erinomaisesti.

Astran uudistus on kyllä varsin onnistunut. Auton hinnoittelu on melko hyvin kohdallaan ja ulkonäkö on raikas. Sports Tourerin hauska yksityiskohta löytyy sen perästä, ikkunalista laskeutuu hauskasti takana ja jatkuu ikkunan ohi auton takaosaan saakka.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?