IS koeajoi: Tältä tuntuu Mercedes-Benzin luksusjytky GLS – vaihtoehto vaikka rantamökille, pelkkiä lisävarusteita 60000 eurolla!

Mercedes-Benz GLS on seitsenpaikkainen jätti-SUV, josta verottajakin kiittää. Uusinta uutta mallissa on nimen lisäksi keulamuodistus

RASKASSARJALAINEN. Ulkoisten muutosten lisäksi GL-sarjan nimi kirjoitetaan nyt uusiksi. Uusi GLS on yhdistelmä S-sarjan hienostuneisuutta ja väistyvän GL:n maastokyvykkyyttä.

16.7.2016 17:23

JOS ns. tavalliselta kansalaiselta kysyttäisiin, haluaisiko hän mieluummin sijoittaa ison tukun rahaa uuteen hulppeaan katumaasturiin vai hyvään järvenrantamökkiin kunnon tontilla, olisi vastaus useimmiten selvä. Mökistä alettaisiin nauttia heti, ja öky-maasturi (suokaa ilmaus anteeksi, mutta näin todellakin tässä tapauksessa on) jäisi todennäköisemmin koristamaan myyntihallin keskilattiaa.

Asiaan voitaisiin palata sitten ehkä joskus 10 vuoden päästä, kun auton hinta olisi laskeutunut houkuttavammalle tasolle. Tai ehkä mahtavan lottopotti-jytkyn jälkeen.

Keskirivillä on reippaasti tilaa jopa kolmelle aikuiselle, vaikka istuin onkin muotoiltu kahta matkustajaa ajatellen.

Toisaalta koko kysymys on tietyllä tapaa absurdi. Esimerkiksi uuden, järkälemäisen Mercedes-Benz GLS:n ostoa oikeasti harkitsevilla ns. pinkka on varmasti kunnossa ja ne kesänviettopaikatkin jo hankittu. Niinpä 120 000 euron lähtöhinta ei välttämättä hillitse lainkaan ostohaluja. Ajatus hienostuneen S-sarjalaisen ja rouhean GL-katumaasturin yhdistelmästä on houkuttava.

Kaksi taaimmaista paikkaa soveltuvat lähinnä tilapäiseen käyttöön tai pienemmille matkustajille. Istuimille käynti vaatii jonkin verran notkeutta.

GLS seuraa Mercedes-Benzin mallistossa väistyvää GL-mallia. Auton keulaa ja perää on muodistettu, ja näyttävyyttä lisätty helmalevikkein sekä kattokaitein. Sisällä mittaristo ja ohjauspyörä ovat vaihtuneet uusiin. Auto on aina seitsemänpaikkainen, ja ilahduttavasti myös Airmatic-ilmajousitus on vakiovaruste.

MOOTTORIOSASTOLLA tapahtuu huomattavasti enemmän, tarjolle tulee neljä moottoriversiota. Niistä koeajettu, lähtötason 350 d 4Matic saa voimansa V6-dieselmoottorista, joka tuottaa 258 hevosvoimaa ja ennen kaikkea 620 Newtonmetriä vääntöä.

Sähköisesti esiin kääntyvä vetokoukku on hintaluokan luontaisia herkkuja.

Niiden turvin lähes 2,5-tonninen GLS liikkuu miellyttävän notkeasti, vaikka auton suuri koko luonnollisesti asettaakin rajoitteensa. Moottorin käyntiääni on dieselin tapaan äänekäs, mutta sisälle sitä ei oikeastaan kuule. Raskaan auton heilahteluja vakauttaa itsesäätyvä heilahduksenvaimennusjärjestelmä ADS, ja pitkän matkan tekijänä diesel-GLS on verraton matkakumppani.

Kuljettajaa saattaa ensi kertaa GLS:n ohjauspyörän taakse istahtaessaan jännittää, sillä niin paljon erilaisia valoja, näyttöjä, kytkimiä ja valitsimia eteen avautuu. Ajamiseen kuitenkin tottuu nopeasti, eikä auton perushallinta tuota vaikeuksia.

GLS:stä on saatavana myös kaksi perusbensiiniversiota, joista V6-kaksoisturbo GLS 400 tuottaa 333 ja V8-kaksoisturbo GLS 500 peräti 455 hevosvoimaa. Veekasin teho on hieman kasvanut. Kaikissa näissä kolmessa versiossa käytetään vakiovarusteista 9G-Tronic-automaattivaihteistoa, jonka toiminta oli koeajolla esimerkillisen sujuvaa.

Takaa katsoen GLS:n uudistukset rajoittuvat takavaloihin ja puskuriin.

Kaiken kukkuraksi tarjolla on vielä yli neljännesmiljoonaa euroa maksava Mercedes-AMG GLS 63 4Matic, jonka teho on kasvanut 585 hevosvoimaan. Niiden voimin tämä katumaasturijätti linkoutuu 0-100 km/h häkellyttävästi vain 4,6 sekunnissa. Päästöjen hillitsemiseksi sammutusautomatiikka, eli Mercedes-kielellä ECO start/stop –toiminto, on kaikissa malleissa vakiovaruste.

GLS ei oikeastaan ole “vain” katumaasturi, sillä se on oikeasti nelivetoinen ja ilmajousitus vielä lisää maastokyvykkyyttä. Maavara voidaan nostaa yli 30 senttiin, jolloin kahluusyvyys kasvaa peräti 60 senttiin. Auton nousu ylimpään ajokorkeuteen kestää tovin, mutta auttaa tiukassa maastotilanteessa varmasti omalta osaltaan etenemistä. Auton Dynamic Select –valitsimesta voi lisäksi valita viisi eri vaihteisto-ohjelmaa: Comfort, Slippery, Sport, Individual, sekä Off-Road.

Vaikeimpiin maasto-olosuhteisiin voi varautua hankkimalla autoon erityisen Off-Road –tekniikkapaketin, jonka lisähinta on reilut 3000 euroa. Sen myötä valittavaksi tulee vielä Off-Road+ -vaihteisto-ohjelma. Maastoon mentäessä on kuitenkin syytä aina muistaa GLS:n omapaino ja rengastus, ne rajoittavat pöpelikössä myllertämistä huomattavasti.

Tavaratila on vetää jo perusmuodossaan 680 litraa, ja voidaan tarvittaessa laajentaa peräti 2,3-kuutioiseksi. Tilaan mahtuu parhaimmillaan jopa 2,1-metrinen kappale, eli nukkuakin autossa voi.

Turvavarusteissa GLS tarjoaa premium-tason herkkuja: CPA Plus –törmäyksenestoavustin, sivutuuliavustin, vireystila-avustin, Pre-Safe-järjestelmä, BAS-jarruavustin sekä 4ETS-vetoluistonesto ovat kaikki vakiovarusteita. Siitä huolimatta auton varustelumahdollisuudet ja niiden hinnat pysähdyttävät.

Koeajoyksilömme oli GLS:n kattavan perusvarustelun lisäksi höystetty vielä lisävarustepaketein, joiden listaaminen tässä vaatisi oman juttunsa. Kuvaavaa on, että lisävarusteet korottivat muutenkin kalliin auton hintaa autoveroineen lähes 60 tuhannen euron verran! Tällä tavoin kuorrutetun diesel-GLS:n kokonaishinta oli lähes 180 000 euroa – ja siitä autoveroa noin kolmannes.

Tuo kolmannes auton käyvästä hinnasta sulaa muuten hyvin nopeasti pois, kun auton ajaa liikkeen ovista ulos.

Mercedes-Benz GLS 350 d 4Matic

Moottori: V6, 2987 cm³, turbo, 190 kW (258 hv)/3400 r/min, 620 Nm/1600-2400 r/min Suorituskyky: 0 – 100 km/h 7,8 s, huippunopeus 222 km/h Kulutus: 7,0 l/100 km diesel CO2-päästöt: 185 g/km Voimansiirto: A9, neliveto Mitat: p 5130, l 1934, k 1850 mm, akseliväli 3075 mm, omamassa 2455 kg, tavaratila 680 – 2300 l, tankki 100 l Hinta: 119844 euroa

KIITÄMME:

- Jykevästi kulkevaa kokonaisuutta

- Hulppeita sisätiloja

MOITIMME:

- Korkeaa hankintahintaa

- Käytännön kulutuslukemia

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?