Uusi normi monimutkaistaa autoilun verotusta jo ensi vuonna – takaisinlaskenta alkaa, viralliset kulutusluvut muuttuvat - Autot - Ilta-Sanomat

Uusi normi monimutkaistaa autoilun verotusta jo ensi vuonna – takaisinlaskenta alkaa, viralliset kulutusluvut muuttuvat

Vuoden 2017 syyskuussa voimaan astuva uusi mittaustapa nostaa veronlaskennan pohjalla olevia virallisia kulutuslukemia.

9.7.2016 8:48

WLTP-nimeä kantava uusi mittaustapa vastaa nykyistä paremmin autojen todellista kulutusta tien päällä ja tulee nostamaan lähes kaikkien bensiini-, diesel- ja kaasukäyttöisten henkilöautojen virallista CO2-päästötasoa.

Ennusteiden mukaan WLTP eli Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedures voi kasvattaa virallisia hiilidioksidipäästöarvoja jopa 30 prosenttia.

Autoilijoiden kukkaron onneksi nykyistä henkilöautojen NEDC-kulutusmittaussykliä tarkempi uusi mittausnormi ei kuitenkaan aiheuta suomalaisautoilijoille suoranaisia lisäkuluja esimerkiksi nousevan autoveron muodossa - ainakaan heti.

Uusi normi astuu voimaan syyskuussa

WLTP-normi otetaan käyttöön uusissa automalleissa 1.9.2017. Tätä aiemmin markkinoilla olleet mallit saavat kuitenkin käyttää vanhaa eli NDEC-normia vielä 1-2 vuoden siirtymäajan verran.

Uudet CO2-päästötasot alkavat ilmestyä autojen tietoihin näin ollen hiljalleen, ei yhdellä rysäyksellä.

Markkinoilla jo olevien automallien osalta suomalainen CO2-tasoon perustuva autovero ei hiilidioksidilukujen muuttuessa kuitenkaan nouse, sillä uusin menetelmin saadut päästöarvot muutetaan vastaamaan aiempaa mittaustapaa ns. takaisinlaskentamallin avulla.

Näin vanhan ja uuden mittaustavan autoyksilöt pysyvät verotuksellisesti samalla viivalla.

Autoverojärjestelmä monimutkaistuu entisestään

Suomalaisen autoverotusjärjestelmän jo ennestään monimutkaiset koukerot saavat silti yhä vaikeammin maalaisjärjellä selitettäviä muotoja.

Uusi CO2-tasoon perustuva autovero lasketaan ainakin aluksi vanhan mittaustavan arvon perusteella, vaikka uusi mittaustapa tuottaisikin valtiolle enemmän verotuloja.

Veronkiristys on silti tosiasia - samana vuonna

Ajoneuvovero, jota suomalaisista autoista peritään vuosittain, kiristyy tästä huolimatta jo tammikuun alusta alkaen. Keskimäärin ajoneuvoveron perusveroa korotetaan 1.1.2017 alkaen 36,50 euroa.

Kiristys on valtion suora vastaus autojen laskusuhdanteessa oleviin CO2-päästöihin. Kiristämällä verotusta myös vähemmän päästävästä autosta saadaan perittyä sama verotulo kuin aiemmin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?