Autot

Näin Lada, Renault, Nissan ja Datsun saavuttivat viime vuonna 4,3 miljardin euron edut – takana mm. jaettua tekniikkaa

Julkaistu:

autotekniikka
Renault-Nissan-allianssi saavutti vuonna 2015 synergiaetuja 4,3 miljardin euron edestä, 13 prosenttia enemmän kuin vuonna 2014.
Tähän tavoitteeseen päästiin tasan vuotta suunniteltua aikaisemmin. Suurimmat synergiaedut saavutettiin hankinnoissa, suunnittelussa ja tuotannossa, konserni tiedottaa.

Renault ja Nissan saavuttavat synergiaetuja vähentämällä kuluja ja kasvattamalla tuottoja yhteistuumin.

Renault ja Nissan, joiden myynti kattaa yhteensä noin kymmenen prosenttia automarkkinoiden maailmanlaajuisesta kokonaismyynnistä, yhdistivät vuonna 2014 neljä keskeistä toimintoa: insinöörityön, tuotannon suunnittelun ja toimitusketjun hallinnan, hankinnat ja henkilöstöhallinnon. Renault ja Nissan pysyvät erillisinä yhtiöinä, mutta jokaista yhdistettyä toimintoa johtaa yhteinen varapääjohtaja allianssin puolesta.

– Neljän keskeisen toiminnon yhdistäminen on tuonut meille lisäarvoa pienempien kulujen ja kasvaneiden tuottojen muodossa. Tämän ansiosta odotamme vähintään 5,5 miljardin euron synergiaetuja vuonna 2018, kertoo Carlos Ghosn, Chairman and CEO, Renault-Nissan Alliance.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Modulaarinen autoarkkitehtuuri tuo säästöjä

Common Module Family (CMF) on Renault-Nissan-allianssin yhteinen perusrakenne, joka tuottaa allianssikumppaneille jatkuvasti lisää synergiaetuja.

Konsernin mukaan Nissan Roguen lanseeraus Pohjois-Amerikassa, palkitun Nissan Qashqain menestys Euroopassa ja Nissan X-Trailin suosio Japanissa ja Kiinassa ovat osoituksia siitä, että CMF-arkkitehtuuri tuottaa allianssille merkittäviä voittoja jo nyt.

Renault on puolestaan lanseerannut menestyksekkäästi uuden Espacen, Kadjarin, uuden Meganen ja Talismanin, jotka kaikki pohjautuvat CFM-C/D ‑alustaan.

Vuonna 2015 Intian markkinoille tuotiin Renault Kwid ja tänä vuonna Datsun Redi-Go, jotka rakennetaan CMF-A-alustalle allianssin Chennain tehtaalla. CMF-A-arkkitehtuuri on suunniteltu kaikkein pienimpiä ja edullisimpia automalleja varten.

– Uuden Common Module Family-A ‑arkkitehtuurin ansiosta Renault-Nissan-allianssi on pystynyt murtautumaan myös Intian kaltaiselle erittäin kilpaillulle markkina-alueelle, missä vain harvat valmistajat ovat pystyneet vastaamaan modernien, mutta edullisten autojen vahvaan kysyntään, toteaa Renault-Nissan BV:n Alliance Senior Vice President Arnaud Deboeuf.

Renault-Nissan-allianssin arvion mukaan vuoteen 2020 mennessä jo 70 prosenttia allianssikumppanien automalleista perustuu CMF-arkkitehtuuriin.

Tuotannon yhteistoiminnot tuovat etua

Allianssikumppanien autojen valmistaminen samoissa tuotantolaitoksissa edistää tuotannon synergioita merkittävästi. Tässä suhteessa merkittävässä roolissa on Renaultin ja Nissanin yhteinen Alliance Production Way ‑tuotanto- ja varastonhallintajärjestelmä, jossa hyödynnetään parhaita tuotantokäytäntöjä molemmilta valmistajilta.

Renault ilmoitti tämän vuoden alussa, että seuraavan sukupolven Nissan NV300 ‑pakettiauton tuotanto käynnistyy yhtiön Sandouvillen tehtaalla Ranskassa samalla tuotantolinjalla uuden Renault Traficin kanssa.

Uuden Nissan Micran tuotanto puolestaan alkaa vuoden loppuun mennessä Renaultin Flinsin tuotantolaitoksessa Pariisin lähellä.

AVTOVAZin tehdas Venäjän Togliattissa on Renault-Nissan-allianssin suurin tuotantokeskus, jonka vuosittainen kapasiteetti on miltei miljoona autoa. Tehtaassa valmistetaan Lada-, Renault-, Nissan- ja Datsun-merkkisiä autoja. Renault-Nissan-allianssi on suurin omistaja yhteisyrityksessä, joka omistaa Venäjän suurimman autonvalmistajan AVTOVAZin.

Ota kantaa

Mikä on automerkeistä kiinnostavin?

Lada 25% Nissan 35% Renault 26% Datsun 15%
Ääniä yhteensä 2239

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt