IS koeajoi: Uusi VW Tiguan on Suomen oloihin suorastaan järkevän ylellinen auto – harmi vain, että herkuimmat palat on piilotettu varusteisiin - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajoi: Uusi VW Tiguan on Suomen oloihin suorastaan järkevän ylellinen auto – harmi vain, että herkuimmat palat on piilotettu varusteisiin

Volkswagenin odotettu Tiguan on teknisesti melkeinpä ylihyvä, mutta viimeisen päälle nykyaikaisesti varusteltuna jo aika arvokas hankinta.

Paljon Passatia Uuden Volkswagen Tiguanin muodoissa on paljon Passatia niin sisällä kuin ulkonakin. Perusrakenne on sama kuin tila-auto Touranissa, mikä tarkoittaa muun muassa avaria sisätiloja.­

5.7.2016 8:24

Volkswagenin uunituore Tiguan-katumaasturi on tällä hetkellä Suomen aivan tuoreimpia upouusia autoja.

Otimme ajoon meillä suosituimmaksi veikatun version eli vasta muutaman viikon verran koeajettavissa olleen nelivetoisen, 150-heppaisen vaihtoehdon.

Suomalaisten suosikkivalinta on maahantuojan arvailuiden mukaan tässä. Siis järkevästi sekä dieselmoottori, että neliveto.­

Perusteellisen ja varsin monipuolisia ajotilanteita sisältäneen koeajon perusteella lopputuloksesta on vaikea löytää oikeastaan minkäänlaista teknistä moitittavaa. Tilaa on järkevistä ulkomitoista huolimatta perheystävällisen paljon, monikäyttöisyyttä riittää vaikka muille jakaa ja nykyaikaisen (lisä-)varustelun tasoa voi lähinnä vain kehua.

Maasto-ominaisuuksia voi hienosäädellä kosketusnäytöstä oman mielensä mukaan. Ikävää ovat vain ruudun keräämät sormenjäljet.­

Kaupan päälle voimalinjakin on kykenevä ja samalla hienostunut, eikä auto kaihda sen paremmin isoa kärryä kuin huonompaa metsätietäkään.

Maantiellä Tiguan liikkuu herkästi ja täsmällisesti. Pientä moitetta voi antaa vain mukavuusmielessä aavistuksen kovasta vakioalustasta, joka voisi suomalaisissa röykkyoloissa olla kyllä hieman myötäävämpikin.

Vaihteisto ja voimansiirto toimivat hienosti yhteen ja kaksilitraisen dieselin paukut riittävät suomalaisissa oloissa mainiosti. Vasemmalla nelivedon esiasetukset.­

Ohjaamoilme on tyylillisesti tuttua tavaraa uudesta Passatista, samoin kuin auton korea lisävarusteinen digitaalitaalimittaristo.

Miinusta mittaritoteutukseen tulee vain kokonaisuuden sisältämästä melkoisesta infomäärästä, jonka kunnollinen hyödyntäminen vaatii käyttäjältään ihan kunnolla opiskelua.

Navigointilaitteiston monipuolisuus on erinomaisella tasolla. Tässä mittareiden väliin sijoitettua karttalistaa ajoalueen tietöistä, jotka toki saa myös tekstinä keskikonsolin suuren värinäyttöön. Harmi vain, että vakiovarusteesta ei todellakaan ole kyse.­

Edessä olot ovat istuinten osalta moitteettomat ja pituussäädettävällä takapenkilläkin aikuinen matkustaa suorastaan mielikseen.

Ohjaamoilme on niin nyky-VW:tä kuin vain olla ja voi. Materiaalien laadukkuus ja ergonomia kuuluvat selkeisiin valttipuoliin, tietynlainen yliasiallisuus taas siihen toiseen koriin.­

Näppärän hieno yksityiskohta löytyy muun muassa takaosaston ”lentokonepöydistä”, jotka taittuvat kätevästi myös älypuhelimillekin oikein mainiosti sopivaan ns. tabletinkatsomisasentoon.

Pituussuunnassa mukavat 18 senttimetriä säätyvä takapenkki on aikuisellekin mukava. Plussaa tulee myös yksinkertaisista, mutta jämäköistä ja hyvin suunnitelluista pöydistä.­

Auton ja henkilökohtaisten älylaitteiden keskinäiset jutteluominaisuudet toimivat muutoinkin kaikkiaan nykyaikaisen upeasti.

Oikeastaan Tiguanissa jää ärsyttämään tietynlaisen tyylillisen yliasiallisuuden ohella lähinnä vain hinta.

Kallein tehdasnavigaattori on toiminnoiltaan huomattavan monipuolinen ja toimii yhtä aikaa jopa kahdessa eri näytössä. Kokonaisuus tukee myös Google Earthia.­

Aidosti tämän päivän tasoon varusteltuna – siis vaikkapa muutamalla kunnollisella avustinpaketilla, vetokoukulla ynnä pakollisilla talvitarpeellisuuksilla ja älyominaisuuksilla lisättynä – perusauton päälle saa latoa ylimääräistä hintaa tonnitolkulla. Jos ihan edes riittääkään.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?