Ammattilaisen arvio: Suomalaisten muuttuneet ajotavat näkyvät myös rengasliikkeissä – näin voit tuplata kesärenkaidesi kestämät kilometrit - Autot - Ilta-Sanomat

Ammattilaisen arvio: Suomalaisten muuttuneet ajotavat näkyvät myös rengasliikkeissä – näin voit tuplata kesärenkaidesi kestämät kilometrit

Rauhallinen ajotyyli lisää paitsi turvallisuutta, myös renkaan käyttöikää.

Aggressiiviset kiihdytykset, jarrutukset ja kurvailut kuluttavat renkaita huomattavasti enemmän kuin siisti ja rauhallinen ajotapa. Normaaliajossa myös pieni ylipaine säästää rengasta ja vähentää polttoaineen kulutusta.­

3.7.2016 11:56

Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri arvioi, että väärä ajotapa voi jopa puolittaa renkaan ajotuloksen.

– Aggressiivinen ja repivä ajotapa kuluttaa renkaita huomattavasti enemmän ja nopeammin. Kiivaita kiihdytyksiä, jarrutuksia ja terävää kurvailua tulisi välttää, Morri kertoo.

Äkkiväärä ajotapa aiheuttaa ennenaikaista kulumista, etenkin renkaan olkapääalueilta eli kulutuspinnan reunoilta. Pahimmillaan tämä voi johtaa renkaan rikkoutumiseen.

Morri arvioi, että ihmisten ajotavat ovat pääasiassa pysyneet samantyyppisinä kuin mitä ne olivat 10 tai 15 vuotta sitten; muutoksia nähdään enemmän renkaiden ja autojen kehityksessä.

Tekninen kehitys kuitenkin hiipii vaivihkaa myös ajotottumuksiimme.

– Nykyään pienistäkin autoista otetaan paljon enemmän tehoa irti. Myös luistonestojärjestelmät ja muut vastaavat toiminnot ovat yleistyneet. Kuskit luottavat järjestelmiin yhä enemmän, minkä seurauksena renkaaseen kohdistuvat rasitukset ajossa – vaikkapa kaarrenopeudet – voivat hieman nousta. Tutkittua tietoa tästä ei toisaalta ole, Morri pohtii.

Kierrätä renkaita ja pidä silmällä ilmanpaineita

Rauhallinen ja ennakoiva ajotapa on siis renkaalle paras ja parantaa ajotulosta. Entä mitä muuta voi itse tehdä pidentääkseen renkaiden käyttöikää kuin ajaa maltillisesti?

– Renkaiden kierrätys on hyvin suositeltavaa. Etu- ja takarenkaiden paikkoja tulisi vaihtaa noin 8000 kilometrin välein, koska vetävät renkaat kuluvat jopa kaksinkertaista tahtia vapaasti pyöriviin verrattuna.

Näin saadaan renkaiden kulumaa tasattua. Tämä tarkoittaa, että sarja päästään vaihtamaan aina kerralla eikä ostoksille jouduta jo silloin, kun vanhasta sarjasta puolet on kulunut loppuun ja toisessa puolessa on vielä kulutuspintaa jäljellä.

Rengaspaineet tulisi puolestaan tarkistaa kerran kuussa ja säätää kuormitukseen sopivalle tasolle.

Hyödyt renkaiden säännöllisestä huollosta ovat kiistattomat: Morrin arvion mukaan huolehtimalla ilmanpaineista ja vaihtamalla renkaiden paikkoja 8000 kilometrin välein, ajotuloksen pitäisi helposti jopa tuplaantua.

– Varsinkin keväällä asfaltit ovat talven jäljiltä karkeat. Silloin renkaan kulumisnopeus voi olla jopa viisinkertainen keskikesään verrattuna, Morri sanoo.

Nykyaikaisessa renkaassa korostetaan entistä enemmän polttoaineen kulutusta vähentävää vierintävastusta sekä turvallisuustekijöitä kuten märkäpitoa.

– 15 vuotta sitten vierintävastus oli paljon pienempi juttu eivätkä ihmiset keskittyneet siihen, miten se vaikuttaa bensankulutukseen. Nykyautoissa on panostettu kovasti polttoainetehokkuuteen, joten ihmiset ovat alkaneet kiinnittää asiaan huomiota myös renkaita vertaillessaan.

Kolikon kääntöpuoli on nykyrenkaissa on, että märkäpitoa ja vierintävastusta parannettaessa joudutaan väkisinkin tinkimään ajotuloksesta. Turvallisempi ja polttoainetta säästävä rengas on yksinkertaisesti ominaisuuksiltaan hieman nopeammin kuluva.

– Turvallisuus on nykyään ajotulosta tärkeämpi panostuskohde eikä menneiden vuosien ajotuloksiin päästä enää oikein millään renkaalla. Mutta jokainen voi vaikuttaa ajotulokseen itse todella paljon, kun ymmärtää ajotavan ja rengashuollon merkityksen, Morri summaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?