Autot

IS Italiassa: Tällä upouudella laitteella Toyota haastaa nyt Nissan Qashqain – ja haluaa viedä myös ykköstilan Volkswagenilta

Julkaistu:

ensitesti
Toyota haluaa astua Suomessa nyt erityisesti markkinajohtaja Volkswagenin varpaille. Uusin ase tähän on CH-R.
Toyota on taistellut Suomessa vuosikaudet rekisteröintitilaston voitosta Volkswagenin kanssa.

Vielä muutama vuosi sitten kaikki, myös Eurooppaa koskevat, päätökset tehtiin keskusjohtoisesti Japanissa. Siellä ei aina osattu reagoida täkäläisten ostajien toiveisiin, jonka vuoksi Toyotat eivät olleet aina kovin vahvasti eurooppalaisiin tunteisiin vetoavia.

Pari vuotta sitten päätettiin, että eurooppalaiset vastaavat paljon itsenäisemmin täällä myytävien autojen muodoista, varusteista ja tekniikasta. Uuden aikakauden tuloksia on jo nähtävissä nykyisissä Auriksessa ja Avensiksessa.

Uusi C-HR on kuitenkin Toyotan ensimmäinen kokonaan Euroopassa muotoiltu automalli. Vanhemman muotoiluinsinöörin titteliä käyttävä Mehmet Kale kertoo, että uusi järjestelmä antaa enemmän vapautta.


– Kun Toyota kehittää automallia kaikkialle maailmaan, mukana on monta kokkia. Päätökset ovat eräänlainen konsensus, jossa särmät häviävät ja autosta voi tulla tavanomainen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Toyota C-HR ei ole sinällään aivan uusi auto, sillä se nähtiin ensimmäisen kerran tutkielmana melkein kaksi vuotta sitten syksyllä 2014 Pariisin autonäyttelyssä. Vuosi sitten Toyota paljasti edelleen kehitetyn version, jossa oli myös takaovet.

Maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä oli tuotantomallin vuoro, joka on lähes täysin samanlainen kuin nuo konseptiautot. Kale on siitä iloinen ja myöntää, että vain harvoin auto säilyy näin täydellisesti ennallaan ensimmäisestä ideasta tuotantoon.

Joka tapauksessa Toyota kertoi vasta nyt C-HR:n mitat ja näytti samalla sisustuksen. Millit ovat tärkeitä, sillä kilpailijoiden nimeäminen pelkän ulkonäön perusteella on vaikeaa.

Nyt sitten tiedetään, että CH-R:n ulkomitat ja akseliväli ovat lähes sentilleen samat kuin Nissan Qashqaissa. Se on siis tärkein haastettava, jota vastaan Toyotan tärkeimpinä argumentteina ovat railakkaat muodot, viimeistellyt yksityiskohdat ja varsin korkeatasoinen sisustus.


Ohjaamosta on tehty hyvin kuljettajakeskeinen muun muassa kääntämällä keskikonsolia. Perusmallia lukuun ottamatta varusteisiin kuuluu kookas kosketusnäyttö, joka on integroitu osaksi kojelautaa. Se ei näytä jälkeenpäin asennetulta, kuten joissain kilpailijoissa. Istuimia valmistaja mainostaa urheilullisiksi ja ainakin auton ollessa paikallaan ne antavat hyvän tuen.

Koria kuvaillaan coupémaiseksi, mikä yleensä tarkoittaa puutteellisia tiloja takapenkillä. Toyotan tapauksessa muodot ovat visuaalista harhaa, sillä todellisuudessa katto jatkuu taakse korkealla. Niinpä takana on varsin hyvin tilaa. Tavaratila sitä vastoin kärsii vähän muotoilusta, sillä nostokorkeus on suuri eikä tilaa ole mitenkään ruhtinaallisesti.

Tekniikka on nähty muissa Toyotan malleissa. Perusrakenteena on Priuksessa käytettävä TNGA eli Toyotan uusi globaali arkkitehtuuri. Sama ratkaisu on perustana suurimmassa osassa Toyotan tulevista henkilöautoista. Myös voimalinjat eli moottorin ja vaihteiston yhdistelmät ovat tuttuja. Toyota uskoo valtaosan asiakkaista päätyvän hybridiin, joka on sama kuin Priuksessa. Toisena vaihtoehtona on 1,2-litrainen turbomoottori, jota käytetään Auriksessa.


Moottorit eivät ole C-HR:n ulkonäkö huomioon ottaen kovin tehokkaita. Sekä Kale, että C-HR:n markkinointipäällikkö Craig Fairservice kuitenkin vakuuttivat, että voimaa on riittävästi ja että C-HR on todella hauska ajaa. Siihen otamme kantaa syksyllä, kun pääsemme ohjauspyörän taakse muuallakin kuin studiossa.

Uuden aikakauden persoonallisen Toyotan markkinointi aloitetaan jo syyskuussa, ja ensimmäisten autojen pitäisi ehtiä Suomeen ennen vuoden vaihdetta. Toyotan tavoitteena on myydä ensi vuonna satatuhatta C-HR:ää, minkä on tarkoitus olla lisämyyntiä muilta merkeiltä valloitettaville asiakkaille.

Toyotalla on ollut voimakas halu uudistaa autojensa muotoilua enemmän tunteita herättävään suuntaan. Asiaa kokeiltiin ensin Lexuksen avulla, minkä jälkeen hyvän palautteen myötä uskallettiin ottaa uusi suunta myös Toyotan kanssa. Uusi C-HR on Toyotaksi todella särmikäs, nimenomaan sanan positiivisessa mielessä.

Ota kantaa

Miellyttävätkö Toyota C-HR:n muodot silmääsi?

Kyllä 53% Eivät 47%
Ääniä yhteensä 13864

Toyota C-HR 1,2 T

Moottori R4, bensiini, 1197 cm3, 85 kW (116 hv)/5200 r/min, 185 Nm/1500-4000 r/min. Kulutus 5,7 l/100 km, CO2-päästöt 128 g/km Voimansiirto M6, etuveto Mitat p 4360 mm, l 1795 mm, k 1555 mm, akseliväli 2640 mm, tavaratila 370 l. Hinta Ilmoitetaan syyskuussa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt