Haluatko hitaan robotin kaveriksesi? - Autot - Ilta-Sanomat

Haluatko hitaan robotin kaveriksesi?

Robottivaihteistolla varustettu Opel Corsa on kiitettävän pihi. Ajomukavuudesta syntyykin erilainen arvosana.

Corsa on tyylikäs ja kompakti.

26.6.2016 17:01

Robottivaihteisto on eräänlainen perinteisen manuaalisen ja automaattisen vaihteiston risteytys. Robottivaihteistossa vaihteiston sijasta kytkimen toiminta on automatisoitu. Tällaisella puoliautomaattiseksi kutsutulla vaihteistolla varustetussa autossa ei siis ole tarvetta kytkinpolkimelle.

Miten se toimii käytännössä? Opelin edustaja opasti muutamalla saatesanalla ajamiseen liittyviä saloja. Ne olivatkin tarpeen, sillä aiemmat kokemukset robottivaihteistoista olivat ohkaiset.

Törmäysvaroitin on sijoitettu kuskin eteen kojelaudalle.

Robottivaihteiston sielun ymmärtäminen vaatii jonkin verran opitun unohtamista. Sen sijaan, että liikkeellä lähdettäessä painaisi tasaisesti kaasupoljinta, pitää ounastella hetkeä, jolloin ykkösvaihde on vaihtumassa kakkoseksi.

Topakka kaasun käyttö tässä vaiheessa aiheuttaa konehuoneessa hetkellisen mietinnän, tyhjän hetken, jolloin kiihtyvyys tyssää.

Sen sijaan ennen suurempaan pykälään siirtymistä jalkaa nostetaan hiukan kaasulta. Näin taataan autolle sulavampi liike ja kuskille stressittömämpi fiilis. Kun kolmosvaihteelta päästään neloseen, voi robottivaihteiston omaperäiset käytöstavat unohtaa. Auto kulkee tällöin hyvin ja hiljaisesti.

Dieselmoottori ECT-vaihteistolla on Corsaan tarjolla 95-hevosvoimaisella teholla. Bensiinikoneella ja ECT:llä hevosvoimia 1,4-litrainen kone tarjoaa 90 hevosvoimaa.

Tieto OPC-Line-varustelusta on signeerattu kylkeen.

Hintaluokassaan Corsa on OPC-Line paketilla varusteltuna tyylikkään näköinen, viisiovinen auto. Sekä ulkoa että sisältä. Häikäisysuojalla varustettu kattoikkuna tuo avaruutta ja jopa ripauksen ylellistä tunnelmaa. Bi-Xenon - ja LED-päiväajovalot sekä automaattiset kaukovalot kuuluvat varusteluun samoin kuin liikennemerkkien tunnistin ja peruutuskamera. Multimedian toimivuus alkaa olla jo 20 000 euron hintaluokassa odotettu ominaisuus, ja Corsa pärjää siinä katsannossa.

Pieni kulutus, vähäiset päästöt, hiljainen moottori, sen aiheuttama vähäinen tärinä ja ylimmän tason mukavuus- ja turvallisuusvarustelu käyvät syistä hankkia tämän pikkuauton, jos suostuu hitaasti vaihtavan robotin kaveriksi.

Vaihteistoa voi halutessaan käyttää myös manuaalisesti, millä mentiinkin tämän koeajon mukavimmat osuudet.

Opel Corsa 1.3 CDTI S/S ECT5

MOOTTORI R4, turbo, 1 248 cm³, 70 kW (95 hv)/3 750 r/min, 190 Nm/1 500-2 500 r/min SUORITUSKYKY 0–100 km/h 13,5 s, huippunopeus 182 km/h KULUTUS 3,2 l/100 km diesel CO2-päästöt 83 g/km VOIMANSIIRTO ECT5, etuveto MITAT p 4 021, l 1 775, k 1 485 mm, akseliväli 2 510 mm, omamassa 1 163 kg, tavaratila 285-1 120 l, tankki 45 l

HINTA 23 794 euroa

Kiitämme

Pientä kulutusta

Varustelun tasoa

Moitimme

Robottivaihteiston hitautta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?