Rexton – vanhana syntynyt - Autot - Ilta-Sanomat

Rexton – vanhana syntynyt

Ssangyong Rexton sai tymäkämmän moottorin, mutta moni muukin asia olisi saanut muuttua.

Rexton on todella iso ja väkevän näköinen auto. Astinlaudat ovat muovisen oloiset.

26.6.2016 9:01

Ssangyong Rexton saapui Suomen teille reilu vuosi sitten. Tänä keväänä suurimman Suomeen tuotavan Ssangyongin mallin moottori kasvoi 2,0-litraisesta 2,2-litraiseen.

Moottorista löytyy nyt 17 kilowattia enemmän tehoa. Vääntö kasvoi samalla 40 newtonmetriä. Nykymaailman menoon sopivasti ilmoitettu kulutus laski lähes puoli litraa sataa kilometriä kohden.

Säästö syntyy lähinnä siitä, että Mercedes-Benziltä lainatussa automaattilaatikossa on nyt seitsemän välitystä aiemman viiden sijaan.

Hiukan muistumia Mercedes-Benzin vastaavista malleista?

Rexton näyttää ulkoapäin möhkömäiseltä. Seitsemän henkilöä vetävä auto on todella iso. Kun kolmannen rivin penkit kaadetaan, saadaan aikaan myös iso tavaratila, minkä käytettävyyttä haittaa hieman korkea nostokynnys.

Sisällä kiinnittyy huomio vanhan koulukunnan sisustusideologiaan. No, ilmastoidut nahkapenkit ovat mukavat, mutta jotenkin nekin kaipaisivat päivitystä, sillä eivät ne ole myöskään muodikasta retroa. Penkkien säätömahdollisuudet eivät edusta ihan parasta mahdollista laatua. Olisi suotavaa, että käsi pääsisi kiinni säätimiin ilman että ranne uhkaa juuttua oven ja penkin väliin.

Viidelle Rexton tarjoaa mainiot tilat. Kun kolmas penkkirivi on käytössä, kuudennelle ja seitsemännelle jää vain minimaalisesti tilaa takana.

Mennyttä maailmaa edustaa vielä voimakkaammin kojelaudan näyttö. Mittaristossa ei ole lainkaan ajotietokonetta, mikä hämmästyttää vuonna 2016.

Katumaasturimaisuudesta ollaan nyt kuljettu lähemmäs perinteistä maasturimaisuutta. Kytkettävä neliveto, alennusvaihteisto ja 250 millimetrin maavara kertovat osaltaan siitä. Takavetoisuudesta päästään nelivetoon napsauttamalla kojelaudan nappulaa. Reagoiko auto toimenpiteeseen reilulla viipeellä vai toimiiko vain näytön ilmoitus laiskalla vauhdilla? Se jäi pieneksi arvoitukseksi.

Tavaratilan nostokorkeus on huomattava.

Auto vetää jo pienillä kierroksilla hienosti. Voi hyvin uskoa, että suurta vetokykyä kaipaavia tämä auto ei jätä pulaan. Paritonninen auto nimittäin pystyy vetämään 2 600 kilon taakkaa. Tätä ei tosin ollut mahdollista kokeilla.

Moottori ei reagoi kaasunpainalluksiin kovin täsmällisesti. Alustan käytöksestä jäi epämukava tunne. Maantienopeuksissa kaarreajo ja nopeat kaistanvaihdot aiheuttivat vellomista. Näissä tilanteissa ohjauksen tunnottomuus nosti epävarmuuskerrointa.

Vanhanaikaisen näytön kehyksistä huokuu halpuus. Ajotietokonetta ei ole.

Voi kuulostaa hiukan paradoksaaliselta, mutta puutteineenkin hinta on enemmän kuin kohdillaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?