Autot

Näillä yksinkertaisilla kikoilla säästät ilmastointilaitteen huollossa – viisi yleistä mokaa

Julkaistu:

Ilmastointi
Kesälomakausi alkaa monella tällä viikolla ja autojen nokat suunnataan kesälaitumille. Loppuviikosta lämpötilat voivat noustahellelukemiin monin paikoin ja autojen ilmastointilaitteet ovat kovilla.
Auton ilmastointilaite on hyvin yksinkertainen laite, eikä oikeastaan eroa tavallisesta jääkaapista juuri mitenkään. Molemmissa on käytössä kompressori, jäähdytyskennosto ja ilmankuivain joiden avulla tiivistetty koppi pidetään viileänä ja halutussa lämpötilassa. Jääkaapin käyttö on kohtuullisen helppoa, mutta yllättävän moni käyttää ilmastointilaitetta väärin.

1. Käyttämättömyys

Suurin ongelma on ilmastointilaitteen käyttämättömyys. Ilmastoinnin kuvitellaan olevan tarkoitettu vain niihin muutamaan hellepäivään kesässä joten se kytketään joko pihiyttä tai tietämättömyyttä pois päältä heti kun lämpötila putoaa alle 20 asteen.

Tämä saattaa aiheuttaa ongelmia: ilmastointilaitteessa kiertävät öljyt eivät pääse voitelemaan tiivisteitä, joten järjestelmä alkaa vuotamaan eikä pidä kylmäaineita enää sisällään. Ilmastointilaite vaatii tällöin huolloin, joka voi olla kallis.

Oikeasti ilmastointilaitetta olisi hyvä käyttää aina, myös talvisin: nykyauton ilmastoinnit osaavat kytkeä jäähdytystoiminnon päältä kylmällä säällä automaattisesti joten turhasta energiankulutuksesta ei tarvitse huolehtia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

2. Ilmastointilaite vaatii aikansa jäähtymiseen

Aurinkoisella paikalla seissyt auto on tulikuuma kuin sauna, samoin sen ilmastointilaitteen kennot ja kanavat. Ilmastointilaite työntää hetken lämmintä ilmaa ennen kuin se itse jäähtyy tilaan, jossa se pystyy jäähdyttämään autoa. Tehokkain tapa jäähdyttää auto ilmastointilaitteen avulla on kytkeä jäähdytys päälle ja lähteä ajamaan ikkunat avoinna. Näin kuuma sisäilma pakotetaan autosta ulos samalla kun ilmastointilaite ensin jäähdyttää itsensä ja alkaa sen jälkeen jäähdyttämään sisätiloja. Sulje ikkunat kuitenkin viimeistään puolen kilometrin ajon jälkeen.

3. Väärä ilmankierrätys

Käytännössä kaikista autoista löytyy sisäilmankierto, joko automaattisesti kytkeytyvä tai manuaalinen. Ilmankierrätys ei jäähdytä autoa sisältä tehokkaasti, sillä ulkoilman +25-asteinen ilma jäähtyy hyvin helposti ja nopeasti vaikkapa mukavaan +21 asteen lämpötilaan, kun taas auton +70-asteinen sisäilma vaatii valtavasti aikaa ja energiaa jäähtyäkseen parikymmenasteiseksi. Älä siis kytke sisäilman kiertoa päälle.

4. Liian kylmä asetus

Moni valittaa ilmastointilaitteen aiheuttavan vedon tunnetta tai vilustumista. Säätämällä ilmastoinnin puhaltamaan pääosin ikkunalle voi välttää suurimman osan vedon tunteesta. Kuumalla säällä kannattaa myös muistaa, että liian kylmälle viritetty ilmastointi voi aiheuttaa vilustumisen. Ilmastointilaite pitäisikin asettaa korkeintaan 5 astetta viileämmälle kuin ulkolämpötila.

5. Termostaatin ohittaminen

Toinen epämukavuutta aiheuttava väärinkäsitys ilmastointilaitteesta liittyy lämmönsäätöön. Moni kääntää autoon istuessaan ilmastoinnin lämpötila-asetuksen niin kylmälle kuin sen saa ja kun palelu viimein alkaa, säädetään lämpöä korkeammalle. Tämä on täysin turhaa nykyisissä automaattisissa ja puoliautomaattisissa ilmastointilaitteissa, sillä ne ovat termostaattiohjattuja.

Jos auton sisälämpötila on vaikkapa +55 astetta ja ilmastointilaitteeseen on asetettu +21C, alkaa ilmastointilaite käynnistettäessä puhaltamaan niin kylmää ilmaa mihin se pystyy, kunnes sisätila saavuttaa halutun lämpötilan. Kojelaudan suuttimista tuleva ilma ei ole yhtään kylmempää vaikka lämpötilaksi asetettaisiin +16C – sen sijaan sisälämmön saa tällä tavalla sahaamaan epämiellyttävästi edestakaisin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt