Autot

Fiat 124 Spider: Sushia italialaisittain

Julkaistu:

Ensitesti
Fiat ei peittele sitä tosiasiaa, että uusi 124 Spider on tehty yhteistyössä

Mazdan kanssa, mutta muistuttaa kaksikon luonteen eroavaisuuksista.
Italialaisella ja japanilaisella keittiöllä on yllättävän paljon samanlaisia piirteitä. Kummassakin arvostetaan raaka-aineita, eikä yhteen ”soppaan” yritetä tunkea liikaa erilaisia aineksia.

Siitä onkin helppo siirtyä Fiat 124 Spideriin, joka on uusi, kaunis ja hauska italialainen avoauto. Joka valmistetaan Japanissa samalla tuotantolinjalla Mazda MX-5:n kanssa. Tästäkin kaksikosta löytyy yhteistä ajatusta, sillä Mazda on tehnyt pientä kaksipaikkaista roadsteriaan jo 1989 alkaen.

Fiatin historia ulottuu vielä paljon pidemmälle, puolen vuosisadan päähän, mutta 124 Spiderin tuotannossa oli välillä pitkä tauko.

Fiat-konserni ja Mazda tekivät sopimuksen yhteisestä avoautosta jo 2012. Yhteistyön tuloksena odotettiin uutta Alfa Romeota. Vuoden 2013 lopulla Italiassa kuitenkin päätettiin, että uusi auto on Fiat. Uusi 124 Spider esiteltiin maailmalle viime marraskuussa Los Angelesin autonäyttelyssä ja eurooppalaismallin vuoro oli maaliskuussa Genevessä.


Fiat korostaa, että 124 Spiderin muotoilussa on paljon samaa kuin alkuperäisessä aina kuusikulmaista jäähdyttäjän säleikköä myöten. Vaikka jossain piilossa on sama perusrakenne kuin Mazdassa, se ei näy ulospäin. Kaikki koripellit ovat erilaisia ja Fiatilla on pituutta toistakymmentä senttiä enemmän.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lopputulos onkin sopusuhtaisempi ja konepellin kyhmyt antavat autolle persoonallista näköä. Takaa 124 Spider ei ole yhtä onnistunut, mutta sielläkin takavalot tuovat historian havinaa.

Sisustuksessa ei ole yhtä suurta eroa, vaan mittaristo ja tietoviihdejärjestelmän näyttö ovat tuttuja japanilaissisaresta. Mittaristossa on yksi ongelma. Kolmesta mittarista vasemmanpuoleisessa näytetään digitaalisesti erilaisia asioista, kuten ulkolämpötila ja ajettu matka. Niitä on aurinkoisella säällä vaikea hahmottaa.


Istuimeen italialaiset ovat panostaneet ja ainakin allekirjoittaneen selkäruodolle se oli kuin mittatilaustyönä tehty. Sivuttaistuki oli mainio, minkä myötä nopeudet serpentiineillä nousivat varsin suuriksi.

Tästä päästäänkin merkittävään eroon kaksikon välillä. Siinä missä Mazda käyttää vapaasti hengittäviä moottoreita, Fiatissa on 1,4-litrainen turbo. Moottorin iskutilavuus on sama kuin ensimmäisissä 124 Spidereissä, mutta teho on kasvanut 90:stä 140:än hevosvoimaan. Vääntöä on runsaasti, mikä tuntuu vaivattomuutena ajossa. Kun Mazdaa pitää kierrättää reippaasti ajettaessa, Fiatilla voi vaihtaa suuremman vaihteen ja ajaa väännön voimalla.

Mitalilla on myös toinen puoli: äänimaailma! Fiat peittää urheilullisuutensa ja vaivattoman ajettavuutensa. Turbomoottori ei puhku eikä puhalla, vaan se toimii lähes äänettömästi.


Vaihteensiirto on kankea ja vaatii voimaa. Sen kanssa todella tuntee siirtävänsä rattaita toiseen järjestykseen. Erikoiskiitos ohjaukselle, jonka avulla keulan saa suunnattua täsmälleen toivottuun suuntaan. Jousitus on riittävän mukava pitkällekin matkalle. Silti se toimii topakasti reippaassa kaarteenotossakin.

Fiat 124 Spider


MOOTTORI R4, bensiini, 1 368 cm3, 103 kW (140 hv)/5000 r/min, 240 Nm/2 250 r/min.
SUORITUSKYKY: 0-100 km/h 7,5 s.
HUIPPUNOPEUS: 215 km/h.
KULUTUS 6,4 l/100 km,
CO2-PÄÄSTÖT: 148 g/km
VOIMANSIIRTO M6, takaveto
MITAT: p 4 054 mm, l 1 740 mm, k 1 233 mm, akseliväli 2 310 mm, tavaratila 140 l, tankki 45 l.
HINTA: 34 994 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt