Uusi Volvo V90 jättää jäähyväiset pystyperälle

Uusi Volvo V90 jättää hyvästit väistyvälle V70:lle ja siirtyy parempiin piireihin.

Uusi V90 on ainakin yhden pykälän suurempi kuin sen edeltäjä, V70. Myös laadukkuudessa on otettu harppaus eteenpäin.

18.6.2016 10:22

Kartano-Volvo on käsite, joka on suomalaisille tuttu ja elänyt pitkään. Erityisen vahvaa pontta kartano-Volvot saivat 1970-luvun kantikkaiden malliensa ansiosta. Käsitteen syntymisen ytimessä olivat tuolloin tilojen maksimointi omien, varsin nopeasti tunnistettavien suorien linjojen määrittämissä kuorissa. Muotoilu ei tuolloin ollut Volvon tärkeyslistassa ensimmäisenä.

V90:n keulassa on paljon sukunäköä viime vuoden uutuuden, XC90:n kanssa. Keulamaski nousee uhmakkaasti suoraan ylöspäin. Thors Hammar -led-ajovalot ovat Suomessa vakiovaruste.

Nyt kartano-Volvot ovat mennyttä. Viimeinenkin pystyperäinen Volvo V70-malli on jo keväällä valmistunut Göteborgin tehtaalta, eikä uusia V70- ja S80-malleja voi enää tilata. Tilalle ovat tulleet V90 ja S90, jotka siirtävät Volvon suurten autojen luokassa uuteen aikakauteen. Muodot ovat nyt aivan toisesta maailmasta, sillä Volvo haluaa taistella entistä ankarammin samoista asiakkaista premium-luokan valioiden, eli Audin, BMW:n, Jaguarin ja Mercedes-Benzin kanssa.

Pystyperäisen kartano-Volvon aika on nyt ohi, ja tilalle on tullut huomattavasti linjakkaampi perän ilme. Tavaratilan koko kärsii ratkaisusta eniten.

Uutuutta kuvastaa yksi sana hyvin: cool.

Uusi V90 on leveän, pitkän ja matalan ilmeen auto, jossa on Volvolle aivan uudenlaista vetovoimaa. Korkea hartialinja, perää kohti madaltuvat ikkunapinnat ja atleettiset muodot tekevät V90:stä linjakkaan ja tuoreen ilmestyksen. Ulkomuoto on edeltäjäänsä huomattavasti jännittävämpi, eikä vähiten uudelleen ajatellun ja muotoillun tavaratilan luukun vuoksi: pystyperälle sanottiin näkemiin, uusi versio on voimakkaasti kallistettu ja muodikkaan sporttinen.

 Pystyperälle sanottiin näkemiin. Uusi versio on voimakkaasti kallistettu ja muodikkaan sporttinen.

Entä tärkeät tavaratilat? Litroja on nyt 560, laajennettuna 1 526. Erityisen suuri kontti ei enää ole siis Volvon juttu, ainakaan tässä autossa. Niinpä premium-ryhmän Mercedes-Benzin tuore E-sarjan farmari on edelleen voittamaton 670–1820 litrallaan. Muut kirittäjät painivat keskenään tasapäisemmin.

V90:n akseliväli on suhteellisen pitkä, ja sen ansiosta V90-mallin sisätilat takana ovat merkittävästi paremmat kuin väistyvän V70-mallin. Takaistuimella jalkatilat riittävät 185-senttiselle matkustajalle hyvin, vaikka edessä istuisi toinen yhtä pitkä henkilö. Sisätiloissa on panostettu ilmavaan tunnelmaan ja olohuonemaiseen viihtyvyyteen. Tulos on onnistunut.

Ohjaamo on tuttua nyky-Volvoa, jossa kuljettaja viihtyy hyvin. Monet V90:ssä käytetyistä komponenteista ja ratkaisuista ovat tismalleen samoja kuin XC90:ssä.

V90 on tien päällä hiljainen, tuulen suhinoita ei oikeastaan kuulu. Sivutuuliherkkyyttä esiintyy jonkin verran, eikä auto etene muutenkaan aivan junamaisella jykevyydellä. Se ei ole välttämättä huono asia, sillä tiettyä herkkyyttä ohjaustuntumasta pitääkin löytyä.

Rennossa ajossa Comfort-moodilla ajaessa V90 etenee mukavasti keinahdellen, jousituksen olematta kuitenkaan liian veltto. Tiukempi Dynamic-moodi saa auton hieman hötkyttämään koria, jos tiessä on poikittaissaumoja tai epätasaisuutta. Menohaluja D5-dieselissä riittää mukavasti.

Sisätilat on valoisat ja avarat. Vaalea nahkaverhoilu ei tietenkään ole vakiovaruste, vaan nahkaverhoilu seuraa vasta korkeammassa Inscription-varustetasossa. Sen lisähinta on noin 5 000 euroa malliversiosta riippuen.

Turvallisuustekniikoiden suhteen Volvo on kulkenut jo pitkään aivan kärkijoukoissa, ja V90 vain lisää tätä tarjontaa.

Tutun City Safety -järjestelmän lisäksi uusi V90 sisältää vakiovarusteena puoliautonomisen Pilot Assist -ohjaustekniikan, joka yhdessä mukautuvan tasanopeussäätimen kanssa huolehtii ohjauksesta maksimissaan aina 15 sekuntiin saakka, pitäen auton kaistalla ja jarruttaen tarvittaessa automaattisesti. Järjestelmä toimii 130 km/h nopeuteen asti, ja havaitsee jos kuljettaja ei tee tarpeeksi erottuvia ohjausliikkeitä tai irrottaa kätensä ohjauspyörältä.

Volvon Sensus -infotainment-käyttöjärjestelmää ja navigaattoria oppii käyttämään parissa päivässä luontevasti. Mustaksi maalattu kiiltävä muovi kerää hanakasti pölyä ja sormenjälkiä.

Testasimme järjestelmää moottoritiellä. Aktivoinnin jälkeen ohjaustuntuma jämäköityy, ja auto alkaa tehdä loivia ohjausliikkeitä itsenäisesti. Kädet on kuitenkin käytännössä pidettävä ohjauspyörällä, ja silloin auto tuntuu ikään kuin pistävän hanttiin, jos haluaa valita itse pyöreät ajolinjat.

Vaikutelma on hieman väkinäinen. Järjestelmän etu jääkin satunnaisiin kuljettajan herpaantumisiin, mutta tämäkin on askel kohti autonomista autoa.

Tavaratilan koko kirjataan nyt 560 litraan – ei mikään huippusuoritus isolta farmariautolta. Tilan pieneneminen on hinta, jonka Volvo joutuu V90:ssä maksamaan uudesta, muodikkaammasta tyylistään.

Vaikka V90 on suuri ja hyvin varusteltu auto, ei sen lähtöhinta ole aivan utopistisen korkealle asemoitu. Ruotsalaisylpeyden saa edullisimmillaan hieman vajaalla 47 000 eurolla, jolloin kyseessä on 150 hevosvoiman D3-dieselillä varustettu käsivaihteinen, etuvetoinen Momentum-varustetason V90.

Näiden versioiden ensimmäiset toimitukset venyvät aivan vuoden lopulle. Automaatin lisähinta on vajaat pari tuhatta euroa, ja AWD-nelivedon siihen vielä reilut neljä tuhatta päälle.

Jos tahtoo puhdikkaamman, 190-hevosvoiman D4-dieselin, saa senkin vielä karvan alle 50 000 eurolla omakseen. Dieselmalliston huipulla keikkuvan nelivetoisen D5-mallin lähtöhinta onkin sitten jo lähes 61 000 euroa, mutta ottaen huomioon auton kattavan varustelun, on hankintahinta silti kilpailukykyinen.

Takaistuimen polvitilat riittävät vielä hyvin, jos peräkkäin istuvat kaksi noin 185-senttistä henkilöä. Tässä etuistuin on käytännössä taaimmassa asennossaan.

V90:tä ei saa nelivetoisena manuaalivaihteiston yhteydessä, ja T5- sekä T6-bensiiniversiot (254 ja 320 hevosvoimaa) voi tilata vain automaatteina. Tämä ratkaisu on luonteva, sillä manuaalit alkavat tässä hintaluokassa olla muutenkin häviävää perinnettä.

Momentum-varustetason yläpuolella on Inscription-taso, mutta sen lisähinta on tuntuva, noin 5 000 euroa. Myöhemmin sen rinnalle tulee tarjolle myös R-Design varustelu. Volvon moottorivalikoimaan on luvassa myös kolmesylinterisiä vaihtoehtoja, mutta vasta vuoden 2018 puolella.

Yksi asia uudessa V90:ssä jää mietityttämään. Suurin osa sen kovimmista kilpailijoista on takavetoisia. Olisiko Volvokin voinut ottaa askeleen siihen suuntaan?

Aito puu, nahka ja alumiini luovat tyylikkäitä kontrasteja verhoilussa. Materiaalit tuntuvat käteen laadukkailta.

Volvo V90 D5 AWD Inscription aut.

MOOTTORI R4, turbo, 1 969 cm³, 173 kW (235 hv)/4 000 r/min, 480 Nm/1 750–2 250 r/min SUORITUSKYKY 0–100 km/h 7,2 s, huippunopeus 240 km/h KULUTUS 4,9 l/100 km Diesel CO2-PÄÄSTÖT 129 g/km VOIMANSIIRTO A8, neliveto MITAT p 4 936, l 1 879, k 1 475 mm, akseliväli 2 941 mm, omamassa 1 817 kg, tavaratila 560–1 526 l, tankki 60 l HINTA noin 66 000 euroa

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?