Kartano-Volvo siirtyy eläkkeelle: Tältä uusi V90 tuntui tien päällä Espanjassa - Autot - Ilta-Sanomat

Kartano-Volvo siirtyy eläkkeelle: Tältä uusi V90 tuntui tien päällä Espanjassa

Upouusi Volvo V90 siirtää ikääntyneen V70:n ansaitulle eläkkeelle.

V90:n keulassa on paljon sukunäköä viime vuoden uutuuden, XC90:n kanssa. Keulamaski nousee uhmakkaasti suoraan ylöspäin. Thors Hammar -led-ajovalot ovat Suomessa vakiovaruste.

16.6.2016 11:35

Kartano-Volvo on käsite, joka on suomalaisille perin tuttu. Nyt se on kuitenkin jo historiaa, sillä viimeinenkin pystyperäinen Volvo V70-malli on jo keväällä valmistunut Göteborgin tehtaalta. Uusia V70- ja S80-malleja ei enää voi tilata.

V70:n tilalle tulee uusi, isompi V90. Sen muodot ovat aivan toisesta maailmasta kuin edeltäjänsä, sillä Volvo haluaa taistella nyt entistä ankarammin samoista asiakkaista premium-luokan kärjen kanssa.

Tavaratila pieneni

V90:n ulkomuoto on edeltäjäänsä huomattavasti jännittävämpi, eikä vähiten uudelleen ajatellun ja muotoillun tavaratilan luukun vuoksi: kartanomallien pystyperälle sanottiin näkemiin. Uuden V90:n perä on voimakkaasti kallistettu ja muodikkaan sporttinen. Tavaratila on 560-litrainen, laajentuen tarvittaessa 1526 litraan saakka. Litroja on entistä vähemmän.

Tavaratilan koko kirjataan nyt 560 litraan – ei mikään huippusuoritus isolta farmariautolta.

V90:n akseliväli on suhteellisen pitkä, ja sisätiloissa panostettu ilmavaan tunnelmaan ja olohuonemaiseen viihtyvyyteen. Siinä on myös onnistuttu. V90 on tien päällä hiljainen, tuulen suhinoita ei oikeastaan kuulu.

Bensiini vai diesel?

Ajoimme V90:n ensitestin niin T6-bensiini- kuin D5-dieselversionakin. Molemmat olivat Volvon AWD-nelivetoja. Rennossa ajossa Comfort-moodilla ajaessa V90 etenee mukavasti keinahdellen, jousituksen olematta kuitenkaan liian veltto. Tiukempi Dynamic-moodi tiivistää tunnelmaa hieman. T6:n 320 hevosvoimaa eivät tunnu välittyvän niin räväkästi tiehen, kuin puhdas lukema antaisi odottaa. Jäikö käsijarru päälle? Ei sentään.

D5 on käynniltään dieselmäisen äänekäs, mutta vääntöäkin löytyy. D5 viekin suurta Volvoa tietyllä tapaa sutjakaammin, ainakin Suomessa sallittujen nopeuksien rajoissa. V90:n dieselmoottoreiden valikoima kattaa Suomessa versiot D3, D4 ja D5. Kaikkien iskutilavuus on sama, mutta potkun määrä vaihtelee.

 Hinta ratkaisee

Vaikka V90 on suuri ja edistyksellinen auto, ei sen lähtöhinta ole aivan utopistisen korkealle asemoitu. Ruotsalaisylpeyden saa edullisimmillaan hieman vajaalla 47 000 eurolla, jolloin kyseessä on 150 hevosvoiman D3-dieselillä varustettu käsivaihteinen, etuvetoinen Momentum-varustetason auto. Näiden versioiden ensimmäiset toimitukset venyvät aivan vuoden lopulle.

Automaatin lisähinta on vajaat pari tuhatta euroa, ja AWD-nelivedon siihen vielä reilut neljä tuhatta päälle. V90 on käytännössä sittenkin reilun 50 000 euron auto.

Perjantaina Ilta-Sanomat kertoo lisää uutuudesta paperilehden ensitestiraportissa.

Aito puu, nahka ja alumiini luovat tyylikkäitä kontrasteja verhoilussa. Materiaalit tuntuvat käteen laadukkailta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?