Autot

Škoda Octavia sai pikkumoottorin – ja lisää voimaa

Julkaistu:

Ensitesti
Suomalaisten suosikkiautoon tehtiin teknologiapäivitys. Keulalla on nyt 1,0-litrainen bensiinimoottori.
Škoda pudottaa Octavian 1,2-litraisen bensiinimoottorin tuotannostaan. Sen korvaa vuosimallissa 2017 uusi 1,0-litrainen, kolmisylinterinen moottori.

Samalla päästöarvot vähenevät, kulutus pienenee, teholukemat nousevat, vääntö paranee ja hinta laskee.

Moottori on tarjolla sekä liftback- että combi-malleihin, ja sen pariksi on valittavissa joko 6-vaihteinen manuaalilaatikko tai 7-nopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti.


Vaikka downsizing (pienentäminen, supistaminen) on ollut autoalalla muotisana jo joidenkin vuosien ajan, kaksilitraisiin polttomoottoreihin tottuneet saattavat kavahtaa yksilitraisia tehomyllyjä. Osin syystä, osin täysin tietämättömyyttään.

Ilta-Sanomat tutustui keskiviikkona teknologiapäivitettyyn, automaattilaatikolla varustettuun Octavia Combiin Mladá Boleslavissa, Škodan kotikentällä. Samalla isäntä tarjosi kevennetyn ja aiempaa taloudellisemman moottorin vertailukohdiksi Suomessa suosituimman, 1,4-litraisella moottorilla varustetun Octavian ja tehokkaan RS-mallin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Automaatilla varustettu 1,4-litrainen kone antoi mahdollisuuden tutustua mukautuvan alustan säätöihin. Uuden vuosikerran myötä 150 hevosvoimaa ja sitä enemmän tehoa tarjoavien Octavia-mallien yhteyteen, Ambition-varustetasosta lähtien on saatavissa DCC-nimellä kulkeva mukautuva alusta (DCC). Sen avulla ohjausta ja jousitusta säädetään kosketusnäytöstä neljän esiohjelmoidun ajotyylin mukaisesti.

Mukautuva alusta ei ole enää upouusi keksintö, mutta Octavian kokoisissa perheautoissa se alkaa vasta yleistyä. Sähköinen venttiili ohjaa öljyn virtausta DCC-iskuvaimentimissa. Ohjausyksikkö ohjaa virtausventtiileitä tieolosuhteiden, kuljettavan ajotavan ja valitun tilan mukaan. Esimerkki: järjestelmä siirtyy automaattisesti Comfort-tilasta Sport-tilaan, kun se tunnistaa vaaratilanteen. Samalla vakaus ja renkaiden pito paranevat.

Sport antaa selvän vaihtoehdon muihin ajo-ohjelmiin nähden. Comfortin ja Normalin väliltä on vaikea löytää eroa varsinkaan ohjauksen vasteesta.

Uuden 1,0-litraisen moottorin valitseva ei DCC:stä kuitenkaan pääse osalliseksi. Sen sijaan kuski voi arkiajossa nauttia kyllin miellyttävästä moottorin ja DSG-vaihteiston yhteistoiminnasta. Arkisessa ajossa, hyvin lyhyen tutustumisen perusteella ei löydy moitteen sijaa oikeastaan muusta kuin kaasun painamisen ja moottorin reagoimisen välisestä viipeestä. Sen toivoisi olevan lyhyempi.

Moottoritienopeuksissa yksilitrainen vie autoa mainiosti liikennevirrassa, mutta rohkeisiin ohituksiin sen kiihtyvyys ei anna paljon eväitä, vaikka autossa ei olisi lainkaan kuormaa.

Silti downsizingissa tuntuu olevan pointtinsa. Äänimaailmasta on vaikea päätellä, että keulalla kehrää kolmisylinterinen pata. Vasta korkeilla kierrosluvuilla saattoi aistia downsizingin todella tapahtuneen.


 

Škoda ei olisi Škoda, ellei se muistuttaisi Simply Clever -sloganistaan. Se liitetään tällä kertaa esimerkiksi peruutuskameran pesulaitteeseen, etuistuimen selkänojiin kiinnitettäviin tabletteihin ja puhelimen langattomaan latausmahdollisuuteen.

Ensimmäiset uudella pikkukoneella varustetut Octaviat saapuvat Suomeen loppukesästä. Muutaman tuhannen euron hintaero 1,0- ja 1,4-litraisen Octavian välillä saattaa olla monelle tarpeeksi hyvä hankintaperuste. Siksi päteviä nämä nykyajan pikkumoottorit ovat.

Ota kantaa

Riittäisikö sinulle yksilitrainen bensiinimoottori?

Kyllä 36% Ehkä 16% Ei 48%
Ääniä yhteensä 9842

Skoda Octavia 1.0 TSI Style


MOOTTORI R3, turbo, 999 cm³ 85 kW (hv)/5 500 r/min, 200 Nm/2 000–3 500 r/min
SUORITUSKYKY 0–100 km/h 10,0 s, huippunopeus

202 km/h
KULUTUS 4,6 l/100 km ) 95E
CO2-PÄÄSTÖT 106 g/km
VOIMANSIIRTO A7, etuveto
MITAT p 4 659, l 1 814, k 1 465 mm, akseliväli 2 686 mm, omamassa 1 250 kg, tavaratila 590 l, tankki 50 l
HINTA 26 906 euroa

Ilta-Sanomien paperilehteen painetussa tekniikkalaatikossa mainittiin käyttövoimaksi virheellisesti diesel.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt