Škoda Octavia sai pikkumoottorin – ja lisää voimaa - Autot - Ilta-Sanomat

Škoda Octavia sai pikkumoottorin – ja lisää voimaa

Päivitetty suosikki. Vuoden 2017 malli ei ulkoisesti eroa tämän vuoden Octaviasta. Suurin muutos on piilotettu konepellin alle.

Julkaistu: 11.6.2016 11:22

Suomalaisten suosikkiautoon tehtiin teknologiapäivitys. Keulalla on nyt 1,0-litrainen bensiinimoottori.

Škoda pudottaa Octavian 1,2-litraisen bensiinimoottorin tuotannostaan. Sen korvaa vuosimallissa 2017 uusi 1,0-litrainen, kolmisylinterinen moottori.

Samalla päästöarvot vähenevät, kulutus pienenee, teholukemat nousevat, vääntö paranee ja hinta laskee.

Moottori on tarjolla sekä liftback- että combi-malleihin, ja sen pariksi on valittavissa joko 6-vaihteinen manuaalilaatikko tai 7-nopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti.

Yksilitraisessa bensiinimoottorista irtoaa viisi hevosvoimaa enemmän huipputehoja kuin korvattavasta 1,2-litraisesta. Vääntömomentti kasvaa 25 newtonmetriä.

Vaikka downsizing (pienentäminen, supistaminen) on ollut autoalalla muotisana jo joidenkin vuosien ajan, kaksilitraisiin polttomoottoreihin tottuneet saattavat kavahtaa yksilitraisia tehomyllyjä. Osin syystä, osin täysin tietämättömyyttään.

Sekä edessä että takana on mukavat oltavat. Varsinkin jos valitsee Style-varustelutason.

Ilta-Sanomat tutustui keskiviikkona teknologiapäivitettyyn, automaattilaatikolla varustettuun Octavia Combiin Mladá Boleslavissa, Škodan kotikentällä. Samalla isäntä tarjosi kevennetyn ja aiempaa taloudellisemman moottorin vertailukohdiksi Suomessa suosituimman, 1,4-litraisella moottorilla varustetun Octavian ja tehokkaan RS-mallin.

Automaatilla varustettu 1,4-litrainen kone antoi mahdollisuuden tutustua mukautuvan alustan säätöihin. Uuden vuosikerran myötä 150 hevosvoimaa ja sitä enemmän tehoa tarjoavien Octavia-mallien yhteyteen, Ambition-varustetasosta lähtien on saatavissa DCC-nimellä kulkeva mukautuva alusta (DCC). Sen avulla ohjausta ja jousitusta säädetään kosketusnäytöstä neljän esiohjelmoidun ajotyylin mukaisesti.

Matkapuhelinlokerossa Qi-standardin mukainen puhelin latautuu langattomasti. Esimerkiksi iPhonen lataus ilman erillistä kuorta ei onnistu.

Mukautuva alusta ei ole enää upouusi keksintö, mutta Octavian kokoisissa perheautoissa se alkaa vasta yleistyä. Sähköinen venttiili ohjaa öljyn virtausta DCC-iskuvaimentimissa. Ohjausyksikkö ohjaa virtausventtiileitä tieolosuhteiden, kuljettavan ajotavan ja valitun tilan mukaan. Esimerkki: järjestelmä siirtyy automaattisesti Comfort-tilasta Sport-tilaan, kun se tunnistaa vaaratilanteen. Samalla vakaus ja renkaiden pito paranevat.

Sport antaa selvän vaihtoehdon muihin ajo-ohjelmiin nähden. Comfortin ja Normalin väliltä on vaikea löytää eroa varsinkaan ohjauksen vasteesta.

Uuden 1,0-litraisen moottorin valitseva ei DCC:stä kuitenkaan pääse osalliseksi. Sen sijaan kuski voi arkiajossa nauttia kyllin miellyttävästä moottorin ja DSG-vaihteiston yhteistoiminnasta. Arkisessa ajossa, hyvin lyhyen tutustumisen perusteella ei löydy moitteen sijaa oikeastaan muusta kuin kaasun painamisen ja moottorin reagoimisen välisestä viipeestä. Sen toivoisi olevan lyhyempi.

Moottoritienopeuksissa yksilitrainen vie autoa mainiosti liikennevirrassa, mutta rohkeisiin ohituksiin sen kiihtyvyys ei anna paljon eväitä, vaikka autossa ei olisi lainkaan kuormaa.

Silti downsizingissa tuntuu olevan pointtinsa. Äänimaailmasta on vaikea päätellä, että keulalla kehrää kolmisylinterinen pata. Vasta korkeilla kierrosluvuilla saattoi aistia downsizingin todella tapahtuneen.

Mitä takapenkillä tehtiin ennen tabletteja? Octaviaan voi tilata etupenkin selustaan tablettitelineen.

Škoda ei olisi Škoda, ellei se muistuttaisi Simply Clever -sloganistaan. Se liitetään tällä kertaa esimerkiksi peruutuskameran pesulaitteeseen, etuistuimen selkänojiin kiinnitettäviin tabletteihin ja puhelimen langattomaan latausmahdollisuuteen.

Ensimmäiset uudella pikkukoneella varustetut Octaviat saapuvat Suomeen loppukesästä. Muutaman tuhannen euron hintaero 1,0- ja 1,4-litraisen Octavian välillä saattaa olla monelle tarpeeksi hyvä hankintaperuste. Siksi päteviä nämä nykyajan pikkumoottorit ovat.