Näiden teiden parannustöille osoitettiin eniten rahaa – osuiko omille kulkuväylille?

Julkaistu:

Korjausvelka
Hallitus korjaa liikenneverkkoa yhteensä lähes miljardilla.
Maantiekohteista ministeriö osoitti eniten rahaa parannustöihin Nelostielle välillä Joutsa–Kanavuori (13,9 miljoonaa), Kehä III:lle ja II:lle (10,9), Nellimin tielle Inariin (10,4), Kolmostielle Kyröskosken kohdalla (9,5) sekä valtatie 8:lle välillä Nousiainen–Kurjenmäki (9,5).

Lossiyhteydet saattavat tulevaisuudessa vähentyä Suomen teiltä. Muutokselle näyttää suuntaa Vekaransalmen lossin korvaaminen sillalla Sulkavalla Etelä-Savossa.

Valtio rahoittaa Vekaransalmen siltahanketta 19,4 miljoonalla eurolla. Se on suurin yksittäinen maantieverkon hanke torstaina julkistetussa 364 miljoonan euron korjausvelkapaketissa vuosille 2017–19.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan aihetta on pohdittu jo viime hallituskaudella tehdyssä selonteossa. Kokeiluilla halutaan selvittää, miten lossin käyttökustannusten väheneminen tehostaa taloutta.

Liikenneverkon korjausvelan hoitoon käytetään kuluvalla hallituskaudella kaikkiaan lähes miljardi euroa. Ennen torstain julkistusta oli helmikuussa kerrottu 600 miljoonan euron paketista.

Korjausvelalla tarkoitetaan sitä rahamäärää, joka tarvittaisiin väylien saattamiseksi nykytarpeita vastaavaan hyvään kuntoon. Korjausvelkaa on tällä hetkellä noin 2,5 miljardia euroa, ja se kasvaa 100 miljoonalla vuodessa.

Korjausrahan myöntämisessä on lähdetty elinkeinoelämän ja työmatkaliikenteen tarpeista. Myös liikenneturvallisuutta pyritään parantamaan.

Ota kantaa

Ajatko yleensä hyväkuntoisella tiellä?

Kyllä 40% En 60%
Ääniä yhteensä 7400

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt