Honda HR-V – katumaastureiden edelläkävijä sai uudet muodot - Autot - Ilta-Sanomat

Honda HR-V – katumaastureiden edelläkävijä sai uudet muodot

Honda HR-V palasi mallistoon yhdeksän vuoden tauon jälkeen, ja nyt muotoilu on vähemmän poikkeavaa. Auton tilantarjonta on kokoluokassaan esimerkillistä.

Julkaistu: 4.6.2016 17:41

Muotoilua muutettiin , mutta uusi Honda HR-V ei tarjoa vieläkään bensiiniturboa.

Hondan pienehkö katumaasturi HR-V on mielenkiintoinen auto. Sen ensimmäinen versio esiteltiin ihmeteltäväksi jo viime vuosituhannen puolella, siis kauan ennen kuin katumaasturibuumi esimerkiksi Suomessa edes kunnolla vielä orasti.

Ihmeteltäväksi siksi, että edelläkävijyytensä lisäksi se varmasti erottui suoraviivaisen kantikkaan muotoilunsa myötä: ”Kato, mikä toi on?” pääsi monen suusta ensireaktiona.

Nuoret insinöörit saivat muotoilla HR-V:n suhteellisen vapain käsin.

Ensimmäinen HR-V oli Hondalta tietoinen riski. Sen suunnittelivat nuoret insinöörit suhteellisen vapain käsin, eikä lopputulos ollut lainkaan epäonnistunut – vain erilainen.

Toisinaan omintakeisuus kannattaa, toisinaan ei. HR-V saavutti vain kohtalaista menestystä, ja vaikka historia on sittemmin osoittanut, että auto oli varsin hyvin aikaa ja käyttöä kestävä, pani Honda HR-V:n pillit pussiin jo kahdeksan tuotantovuoden jälkeen vuonna 2006. Suomeen päätyi ensi-ihastuksen vuosien jälkeen kaikkiaan vain parisen tuhatta HR-V:tä.

Kuljettajan paikalla istuu HR-V:ssä muutoin mielellään, mutta auto kaipaisi lisää puhtia. Näkyvyys eteen on hyvä.

Nyt kun HR-V on yhdeksän vuoden tauon jälkeen taas tuotu markkinoille täysin uutena autona, Hondalla varmasti naureskellaan sille tosiseikalle, että heidän näkemyksensä oli sittenkin oikea. Pienet katumaasturit ovat vuonna 2016 suorastaan hittituotteita.

Tuoreen luokan kisaan ovat jo ilmoittautuneet niin Fiat 500X, Kia Soul, Nissan Juke, Maxda CX-3, Opel Mokka kuin monet muutkin. Lisääkin on tulossa. Tällä kertaa tuttu huudahdus ei enää kaiu samaa ivaa: ”Kato, mikä toi on?” huudetaan nyt HR-V:n perään ennemminkin ihaillen.

Takaoven piilokahva ei ole enää mikään uusi juttu, mutta istuu HR-V:hen hyvin.

Honda on tarttunut HR-V:hen todellakin uusin ottein. Tällä kertaa tyyliä on haettu yhdistelemällä kepeitä linjoja ja jämerää katumaasturimaisuutta japanilaisittain varsin erottuvin tavoin. 4,3-metrinen auto näyttääkin luonnossa todellisuutta pienemmältä ja ketterämmältä.

Jos HR-V sattuu rinnakkain uuden Opel Mokkan viereen, ovat autot häkellyttävän samankaltaiset. Hondalla on varmasti huomattu, että Euroopassa pärjätäkseen muotoseikkoja ei voi noin vain ohittaa.

Takaistuimella on mukavasti tilaa, kun ottaa huomioon auton kokonaismitan (4,3 metriä). Hondan mukaan äänieristystä on parannettu, mutta rengasmelu kohoaa karkealla asvaltilla.

Hondan autosuunnittelun nykyideologiassa painottuu ihminen, ja se näkyy ennen kaikkea sisätiloissa. Autossa on oikeasti enemmän tilaa kuin ulkonäön perusteella voisi odottaa. Sisällä istutaan hieman henkilöautonormia korkeammalla, joten autoon kulku on vaivatonta. Ovet avautuvat miellyttävän laajalti. Ulos on hyvä näkyvyys kohtuullisen suurten lasipintojen ansiosta, paitsi takaviistoon, koska kattolinja laskee jyrkästi perää kohti. Samasta syystä pääntilat saattavat takatuhdolla tuntua ahdistavan niukilta.

Tavaratilan muuntelumahdollisuudet ovat erinomaiset. Takaistuinten ollessa käytössä tavaratilaa on 453 litraa, osa siitä tosin piilossa.

Yksi uuden HR-V:n parhaimmista ominaisuuksista on ehdottomasti tavaratilojen käytettävyys ja helppo laajennettavuus. Tavallisesta poiketen polttoainesäiliö on sijoitettu auton keskelle. Niinpä tavaratilan lattia on matalalla, ja autossa on esimerkiksi Honda Jazzin tapaan takaistuimien Magic Seat -järjestelmä. Tavaratilan laajennus sujuu yhdellä kädenliikkeellä todella helposti, ja näin muodostuvan tilan pohja on aivan tasainen.

Uudessa HR-V:ssä surraa Hondan 1,5-litrainen bensiinimoottori tai desiä suurempi turbodiesel. Valitettavasti Honda on edelleen sitä mieltä, että bensiinimoottoria ei tarvitse ahtaa, vaan vapaasti hengittävän voimat riittävät.

Todellisuudessa uusi 1,5-litrainen i-VTEC on hengetön varsinkin vääntönsä puolesta. Valinnaisvarusteena bensiinin pariksi on saatavana CVT-automaatti, joka maksaa vajaat 2 000 euroa. Sellainen oli myös koeajoautossa. Tämän yhdistelmän kiihdytys 0–100 km/h kestää reilusti yli 11 sekuntia, mikä alkaa olla jo hitaanpuoleista kulkua. Kuvaavaa on, että diesel-manuaalina auto on selkeästi ripeämpi. Se kannattaa HR-V:n ostamista harkitsevan ehdottomasti pitää mielessä.

Suomi-navi sisältyy korkeimpaan Executive-varustetasoon, ja sen voi hankkia myös noin 1 000 eurolla keskimmäiseen Elegance-varustetasoon. Laite toimii moitteetta.

Tien päälle ja vauhtiin päästyään HR-V:llä ajaa mielellään, vaikka autoa rengasmelu edelleen häiritseekin. Jousitus on säädetty keskivertopehmeäksi, mikä on arkiajoissa hyvä asia, toisin kuin auton hieman veltto ohjaustuntuma.

Uusi HR-V kulutti sekalaisessa ajossa CVT-automaattina keskimäärin 6,9 litraa sadalla, kun keskinopeus oli 52 km/h. Se tuntuu ruman paljolta, kun virallinen lukema on puolitoista litraa kauniimpi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?