Autot

Peugeot 308 GTi: Ärjympi kuin miltä näyttää!

Julkaistu:

koeajo
Peugeot 308:n tehoversiossa maltillinen olemus yhdistyy pidäkkeettömään suorituskykyyn.
Jos autosta poistettaisiin punamusta väritys, vaihdettaisiin pyörät pienempiin, suljettaisiin silmät suurilta pakonputken päiltä ja jarrusatuloilta sekä irrotettaisiin GTi-signeeraukset, niin harva erehtyisi veikkaamaan tätä 308-sarjan Peugeot’ta erityisen suorituskykyiseksi sporttikaaraksi.

Ulkokuori ei elvistele, mutta istuimet, ratti, metallipäällysteiset polkimet, vaihdekeppi ja miltei askeettinen kojetaulu paljastavat enemmän auton oikeasta luonteesta. Niissä on hiukan sitä henkeä, jota olisi ulkokuoreltakin odottanut.


Toisaalta Peugeot’n ratkaisu vaikuttaa fiksulta. GTi tuskin ärsyttää ketään olemuksellaan. Edes pakoäänien murina ja pauke ei ole niin voimakas, että naapurusto siitä ainakaan pitkäksi ajaksi jäisi kaunaa kantamaan.

Hevosvoimia löytyy 270. Kiihtyvyyslukema (0-100 km/h) on tasan kuusi sekuntia. Vääntöä riittää laajalla kierroslukualueella 330 newtonmetriä. Tehokasta ja hyvin vääntävää, muttei mitenkään hämmästyttävää luettavaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

 

Pienikehäistä rattia on todella mukava pyöritellä.

Se, miten auto käyttäytyy arkisessa liikenteessä, tekee vaikutuksen. Sporttipenkit tukevat hienosti. Pienikehäistä rattia on todella mukava pyöritellä. Vaihdekepin liikeradat ovat sopivan lyhyet ja loviin sujuvasti loksahtelevat. Kaasupoljin saa energiatehokkaan moottorin reagoimaan täsmällisesti.

Epätasaisilla, nypytystä aiheuttavilla pinnoilla tiukka jousitus tuntuu juuri siltä kuin jäykäksi rakennettu alusta yleensä tuntuu. Eli ei aina ihan miellyttävältä. Muuten alustaa voi vain kehua. Torsen-tasauspyörästö luo pitoa parhaiten pitävälle pyörälle ja auttaa kurvista ulos vakaasti ja tarvittaessa nopeasti.


Takapenkin tilat ovat tyypilliset pikkuauton tilat. Kaksi istuu mukavasti. Kolmen ihmisen ahtaminen on suositeltavaa vain lyhyille taipaleille. Viistoperän tavaratila on vetoisuudeltaan 420 litraa. Vertailun vuoksi: Peugeot SW GT -malli nielee 610 litran verran tavaraa.

Tehoihin nähden maltillinen päästölukema yhdistettynä pienehköön kulutukseen tekee tästä varsin haluttavan auton.

Peugeot 308 GTi


MOOTTORI R4, turbo, 1 598 cm³, 200 kW (270 hv)/6 000 r/min, 330 Nm/1 900 r/min
SUORITUSKYKY
0–100 km/h 6,0 s, huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
KULUTUS
6,0 l/100 km 95E
CO2-PÄÄSTÖT 139 g/km
VOIMANSIIRTO M6, etuveto
MITAT
p 4 253, l 1 804, k 1 446 mm, akseliväli 2 620 mm, omamassa 1 205 kg, tavaratila 420–1 228 l, tankki 53 l
HINTA
41 936 euroa

Kiitämme

Tehojen ja päästöjen välistä suhdetta

Mukavaa ajotuntumaa

Moitimme

Kaksiosaista väritystä varauksin (kaksi neljästä kommentoijasta olisi valinnut yksivärisen)

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt