Autot

Investointipankin asiantuntijat huomenna yllätysvierailulla Suomessa – tutustuvat Euroopan uhanalaisimpaan liikennekohteeseen

Julkaistu:

liikennehistoria
Europa Nostran ja Euroopan investointipankin instituutin asettama kansainvälinen asiantuntijaryhmä vierailee Malmin lentokentällä 2.–3. kesäkuuta. Lentokenttä valittiin maaliskuussa Euroopan seitsemän uhanalaisimman kulttuuriperintökohteen joukkoon.
Kulttuuriperinnön ja rahoitusalan asiantuntijoiden tehtävänä on tarjota teknisiä neuvoja, selvittää mahdollisia rahoituslähteitä ja mobilisoida tukea kohteille. Asiantuntijalähetystöjen tulokset ja suositukset julkaistaan vuoden 2016 loppuun mennessä.

Asiantuntijatyöryhmään kuuluvat arkkitehti Sara van Rompaey, Europa Nostra Norwayn puheenjohtaja Erik Schultz ja diplomaatti, tohtori Rienko Wilton. Paikalla ovat lisäksi Europa Nostra Finlandin puheenjohtaja Tapani Mustonen sekä Malmin lentoaseman ystävien edustajia.

Europa Nostran ja Euroopan investointipankin mukaan Malmin lentokenttä on vakavassa vaarassa piittaamattoman kaupunkisuunnittelun vuoksi.

Helsinki‐Malmi on 1930-luvun puolivälissä rakennettu kansainvälinen lentoasema, joka edustaa funktionalistista arkkitehtuuria osana suurempaa kokonaisuutta, jonka oli määrä palvella Helsingin vuoden 1940 toisen maailmansodan vuoksi peruuntuneita olympialaisia.


Asiantuntija-arvioiden mukaan Malmin kenttä on yksi maailman parhaiten säilyneistä edelleen toimivista kansainvälisistä lentoasemista toista maailmansotaa edeltävältä ajalta ja varhaisen kaupallisen ilmailun elävä kulttuuriperintökohde.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Noin 40 000 vuotuista laskeutumista tekevät Malmista Suomen ylivoimaisesti vilkkaimman lentokentän Helsinki-Vantaan jälkeen.


Malmin lentokenttä alkuperäisine lentokonehalleineen, terminaaleineen ja kiitoteineen kuuluu aluekokonaisuutena Museoviraston kokoamaan valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen luetteloon. Kaikki neljä alkuperäistä kiitotietä 1930-luvulta, samoin kuin niiden alla oleva mittava kuivatusjärjestelmä, ovat edelleen tallella.

Ota kantaa

Pitääkö historiallisia liikennekohteita mielestäsi suojella?

Ehdottomasti kyllä 91% Vain hyvin vähäisissä määrin 5% Ei pidä 4%
Ääniä yhteensä 1756

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt