Audi A3 on havahduttava hybridi pienellä autoverolla

Kevyesti uudistunut Audi A3 e-tron työntyy Toyota Priusin tontille.

Audi A3 e-tronin 204 hevosvoiman kokonaisteho tuo urheilullisempaa suorituskykyä ajamiseen. Litium-ioniakun lataaminen täyteen vie hiukan päälle kaksi tuntia.

30.5.2016 7:44

Audi A3 täyttää alkavana kesänä pyöreät 20 mallivuotta. Niiden aikana kompaktia perheautoa on myyty reilut miljoona kappaletta, mikä ei todennäköisesti täysin tyydytä rinkelimerkin johtoporrasta. Niinpä nyt, kun A3:n viimeisin eli kolmas sukupolvi on ollut markkinoilla vasta muutaman vuoden, on autoa jo aika parannella.

Päällepäin uudistukset ovat niin mietoja, että ne huomatakseen täytyy olla todellinen Audi-asiantuntija. Ajovalot, etumaski ja takavalot muuttuvat enemmän sukunäön suuntaan, jossa pykälää isompi tuore A4 näyttää suuntaa. Tekniikan puolella kuitenkin tapahtuu enemmän.

Auton ulkomitat eivät ole juuri muuttuneet. Uudistetut takavalot antavat A3:n perälle leveämpää ilmettä.

Uutena moottorina tulee saatavaksi kolmepyttyinen, 1,0-litrainen TFSI-bensiinipuksutin, joka on VW-konsernin voimanlähdevalikoimasta jo ennestään tuttu. Audi A3:ssa siitä puristetaan ulos 116 hevosvoimaa.

Vajaat 1 300 kiloa painavassa autossa ne riittävät maltilliseen ajoon hyvin, mutta suuremmalla kuormalla ja ripeyttä vaativissa liikennetilanteissa tämä pikkupata on paikoin hätää kärsimässä. Sinänsä kokoluokassaan terve 200 newtonmetrin vääntölukema ei aivan pääse oikeuksiinsa, ellei moottoria kuormita korkeilla pyörintänopeuksilla.

Toinen moottoriuudistus on 2,0-litrainen bensiiniturbo TFSI, joka tuottaa nyt 190 hevosvoimaa ja 320 newtonmetriä vääntöä. Niiden turvin A3 kirmaa 0-100 km/h 6,7 sekunnissa. Vauhtia riittää.

Edellisistä huolimatta mallisarjan mielenkiintoisin versio on A3 Sportback e-tron, eli ladattava hybridi.

Paperilla A3 e-tron on hätkähdyttävä tuote: 204 hevosvoimaa, 350 newtonmetriä vääntöä ja ripeä suorituskyky yhdistyvät 1,5 litran keskikulutukseen!

MMI radio plus seitsemän tuuman näytöin on vakiovarusteena uudessa Audi A3 -mallistossa. Navista pitää maksaa lisää.

CO2-arvoksi on saatu taiottua 35 g/km. Autolle luvataan parhaimmillaan jopa 50 kilometrin toimintamatka pelkällä sähköajolla, ja e-tron sallii ripeätkin kiihdytykset bensiinimoottorin käynnistymättä, jos vain 8,8 kWh:n akussa virtaa riittää. Sähköajoa voi ajaa 130 km/h nopeuteen saakka, eli myös moottoritiellä voi päästellä jonkin matkaa ilman paikallisia päästöjä.

Auto on todella hiljainen ajossa. Mieleen hiipii helposti ajatus, että nyt ladattavat hybridit alkavat vihdoin olla sitä, mitä on jo pitkään odotettu: parhaita ominaisuuksia niin sähkö- kuin perinteisistäkin autoista.

Digitaalisen mittariston saa nyt ensimmäistä kertaa myös Audi A3:een. A3 e-tron –mallissa se on muista poikkeava, tarjoten tietoa muun muassa sähköajon tilasta.

Autoja ostetaan rahalla, ja hankintahinnaltaan Audi A3 e-tron vertautuu väistämättä ei-ladattavien hybridien pioneeriin, Toyota Priusiin. Jotta Priusin varustelu olisi suurin piirtein samalla tasolla A3 e-tron Business -version kanssa, täytyy Toyotasta valita korkein Premium-varustelu. Yllättävää kyllä, se on ainoastaan reilut 500 euroa edullisempi kuin Audin uusittu ekoversio.

Kilpailu hybridi-asiakkaista käy tällä kohdin kiihkeäksi, sillä olkoonkin Prius kokonaismitaltaan parisenkymmentä senttiä A3:a pidempi, ei sisätilojen kannalta tärkeässä akselivälissä ole kuin reilun tulitikkuaskin verran eroa Toyotan hyväksi. Takajalkatiloissa Prius vie niukan voiton, mutta toisaalta etuistuimilla istuu Audissa mieluummin ja paremmin suunnitellussa ympäristössä.

Isommista kokoluokista tutuin kuljettajaa avustavin järjestelmin Audi nostaa kompaktiluokan varustelurimaa korkeammalle. Laatuvaikutelma sisällä on täsmällisen tyylikäs.

A3 Sportback on myös tavaratilaltaan joustavampi. Puhumattakaan siitä, että Audin premium-status painii aivan eri luokassa kuin Toyotan harmaa olemus.

Myös verottaja tuntuisi suosivan Audin uutuutta. Toyotan korkeampien CO2-päästöjen (kaksinkertaiset Audiin nähden) vuoksi siinä maksetaan autoveroa lähes 4 500 euroa, kun Audi-asiakas selviää A3 e-tronissa tukemalla verottajaa noin 2 700 eurolla.

Mitä sanoisi tästä uudesta, edistyksellisestä premium-pelistä naapuri, kun siinä onkin autoveroa vain 6,5 prosenttia?

Suomeen uudistuva A3 ehtii elokuussa.

Audi A3 Sportback e-tron Business

MOOTTORI R4, 1 395 cm³, turbo, 110 kW (150 hv)/5 000–6 000 r/min, 250 Nm/1 600–3 500 r/min sähkömoottori 75 kW (102 hv), 330 Nm Yhteisteho 150 kW (204 hv), 350 Nm SUORITUSKYKY 0–100 km/h 7,6 s, huippunopeus 210 km/h KULUTUS 1,5 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 35 g/km VOIMANSIIRTO A6, etuveto MITAT p 4 313, l 1 785, k 1 426 mm, akseliväli 2 637 mm, omamassa 1 640 kg, tavaratila 340–1 220 l, tankki 40 l HINTA 41 435 euroa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?