Nyt löytyy Fordista särmää!

rac

Julkaistu:

ENSITESTI
Ford toi vakuuttavan oloisen Edge-mallinsa Eurooppaan.
Katumaastureiden kuluttajakysyntä kasvaa edelleen. Viime vuonna autoluokka nousi ensimmäisen kerran Euroopan myydyimmäksi segmentiksi. Kasvua kertyi 24 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Keskikokoisten SUV-autojen luokassa rekisteröinnit kasvoivat 42 prosenttia.

Juuri tähän luokkaan ja tarpeeseen vastaa Kanadassa valmistettu, upouusi Ford Edge.

Pohjois-Amerikassa Edge lanseerattiin jo kymmenisen vuotta sitten. Nimensä mukaisesti autossa on vuosien ja muuttuneen muotoilun jälkeenkin yhä "edgeä" – tietynlaista sulavaa kulmikkuutta yhdistettynä urheilullisuuteen.

Valmistaja kutsuu Edgeä uudeksi lippulaiva-SUV-mallikseen Euroopassa. Aiemmin se on tuonut veden yli markkinoille Kugan ja EcoSportin.


Useilla avustinjärjestelmillä maustettu Edge tulee Suomeen 2,0-litraisella, 210-hevosvoimaisella tuplaturbodieselmoottorilla. Kuusinopeuksisella automaattivaihteistolla varustetun auton saa kahdella varusteluvaihtoehdolla.

Suunnittelijoiden mukaan eurooppalaiset ajo-olosuhteet ja mieltymykset on otettu huomioon ajodynamiikkaa suunniteltaessa.

IS tutustui Baijerin vaihteleviin teihin Edge Sportilla. Jo ensimmäisten ajokilometrien perusteella kävi ilmi, että kyseessä on erittäin lupaava auto luokkaan, josta ei kilpailua puutu.

Matkustamon materiaali- ja käytettävyysratkaisut antavat Edgelle hyvät valmiudet kisassa. Matkustamossa riittää avaruutta joka suuntaan. Istuinkorkeus on lähes viisi senttiä korkeampi kuin S-Maxissa.


Edessä hartiat eivät tosiaankaan hankaa toisiinsa, ja takapenkilläkin on viihtyisät oltavat. Oletettavaa on, että kolmesta aikuisesta kaikki kolme haluaisivat välttää keskipaikkaa hieman eteenpäin työntyvän selkänojan vuoksi.

Viisipaikkainen auto on rakennettu samalle pohjalle kuin Mondeo, Galaxy ja S-Max. Minimimaavara on 152 millimetriä täydellä kokonaismassalla.


Ford vaikuttaa hyvin ylpeältä älykkään nelivetojärjestelmänsä kehittämisestä, joka on esitelty jo valmistajan useissa muissa malleissa. Järjestelmä mittaa renkaiden otetta tien pinnasta 16 millisekunnin välein ja voi näin suunnata vääntömomenttia optimaalisesti.

Koeajoreitti kulki osin suomalaiseen mökkitiehen verrattavissa olevaa polkua pitkin, jotta nelivedon toimivuutta päästiin kokeilemaan ihan käytännössä. Toimihan tuo. Neliveto alkoi ajatella nopeasti kuskin puolesta ja reagoi tien vaatimuksiin, minkä mittariston ajotietokone havainnollisesti esitti.

 

Ford Edge kilpailee ostajista muun muassa näiden autojen kanssa: Volvo XC60, Audi Q5, BMW X3 ja Jaguar F-Pace.

Alusta toimi kaikissa olosuhteissa mallikkaasti. Korkeahko auto otti kurvit asiallisesti vastaan. Ainakin baijerilaisella asvaltilla ajomelu pysyi hiljaisena. Vasta aivan korkeimmissa moottorinopeuksissa auton kulmikkuus ja isot sivupeilit muistuttivat ilmanvastuksen äänimaailmasta.


Edge ei ole mitenkään vallankumouksellinen uutuus, mutta se on hyvin nykyaikainen auto. Autoilijat pääsevät harvoin nauttimaan esimerkiksi auton keulaan asennetusta laajakulmakamerasta, joka avustaa kuskia hankalissa risteyksissä. Teknologian mukaisesti kamera näkee kulmien taakse silloinkin kun kuljettaja ei näe.

Onko se tarpeellinen? Tuskin siitä on haittaakaan, jos se ympätään jo olemassa olevaan näyttöjärjestelmään.


Samoin vastamelukuulokkeiden tapaan toimiva aktiivinen melunvaimennus -teknologia luo valmistajan mukaan turvallisuutta. Kolmeen kohtaan matkustamossa on asennettu mikrofoneja, jotka valvovat moottorin ääntä sisätilassa. Järjestelmä tuottaa vastakkaisia ääniaaltoja äänentoistojärjestelmän kautta kumoten moottorin aiheuttamaa melua. Fordin tiedemiesten mukaan melu häiritsee kuljettajan prosessointikykyä ja voi aiheuttaa keskittymisongelmia ja stressiä.

Edgen Suomen ensi-ilta koittaa syyskuussa. Sport- ja Titanium-versioiden jälkeen vuodenvaihteessa saapuu Suomeen ylellisempi Vignale-versio.

Ota kantaa

Miltä Edge näyttää kuvien perusteella?

Oikein hieno 60% Menettelee 27% Ei jatkoon 10% En kykene arvioimaan 4%
Ääniä yhteensä 5943

Ford Edge 2.0 TDCi 210 hv PowerShift A6 AWD


MOOTTORI R4, tuplaturbodiesel, 1 997 cm³, 154 kW (210 hv)/ 3 750 r/min, 450 Nm/2 000–2 250 r/min
SUORITUSKYKY 0–100 km/h 9,4 s, huippunopeus 211 km/h
KULUTUS 5,8 l/100 km, diesel
CO2-PÄÄSTÖT 149 g/km
VOIMANSIIRTO A6, neliveto
MITAT p 4 808, l 1 985, k 1 692 mm, akseliväli 2 849 mm, omamassa 1 874 kg, tavaratila 602–1 874 l, tankki 68,9 l
HINTA 61 610 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt