Tällaisia muotovalioita ei enää valmisteta – katso kuvagalleria eilisen unelma-autoista - Autot - Ilta-Sanomat

Tällaisia muotovalioita ei enää valmisteta – katso kuvagalleria eilisen unelma-autoista

IS palaa Lahdessa pidetyn Classic Motorshow’n tarjontaan julkaisemalla ison joukon kuvia huomionarvoisista autovanhuksista.

Maailman hienoin auto ei ollut Cadillac eikä Rolls-Royce vaan Mercedes-Benz 600. Sen omistajakunnasta suurimmalla osalla oli omat ilmavoimat.

21.5.2016 16:50

Panhard Dyna Z oli ranskalaistehtaan pieni, etuvetoinen ja monella tapaa hieman erikoinen perheauto. Se oli etuvetoinen, varustettu ilmajäähdytteisellä bokserikoneella joka kaiken 42 hevosvoimansa pontevalla tuella kiidätti aerodynaamista sukkulaa aikakaudelle jopa siedettävää vauhtia. Kuvan 1955 auto oli vielä alumiinikorinen, myöhemmin materiaali vaihtui teräkseen.

Renault hamusi siivua eurooppalaisista urheiluautomarkkinoista Alpine GTA:lla. Vuonna 1984 esitelty sukkula oli takamoottorinen, nelipaikkainen ja varustettu surullisenkuuluisalla PRV-moottorilla. Turboahtaminen ei mainittavasti parantanut luotettavuutta.

Saab 99, ehkä Suomesta. EMS-versio oli varustettu polttoaineensuihkutuksella, ja oli muutenkin sporttisemmin varusteltu versio tavallisesta 99:stä, siis aikana ennen 99 Turboa.

Wanderer oli yksi ensimmäisistä autonvalmistajista. Vuonna 1896 perustetun yrityksen taival päättyi vuonna 1945.

Bricklin SV-1 oli perustajansa, Malcom Bricklinin kunnianhimoinen suunnitelma taloudellisen ja huipputurvallisen urheiluauton luomisesta. Suunnitelma meni täysin metsään. Bricklin ajautui vararikkoon alle kahden vuoden tuotannon jälkeen.

Datsun 100 A oli yksi 1970-luvun myydyimpiä pikkuautoja Suomessa. Aikakauden jenkkiautojen pienoispainos tosin mätäni käsiin niin nopeasti, että harva säilyi näihin päiviin.

Bugatti Type 57C kuuluu Suomen harvaan Bugatti-kantaan. Sen rivikahdeksikko pitää varsin väkevän kuuloista pauhua – nyt ei puhuta mistään heppoisesta T-Fordista!

Kaikki kaksi tahtia: upeasti entisöity Wartburg 353W edusti entisen Itä-Saksan autonrakennusosaamista melkeinpä parhaimmillaan.

Porsche 912 on päässyt Kari Kuusharjun entisöintiprojektiksi. Välillä väärällä, kuusisylinterisellä moottorilla varustettu takamoottorisammakko omaa myös kilpahistorian.

Audi quattro Sport, tosin ei aito asia vaan todella taidokkaasti tehty replika. Tavallisen quattron kori on lyhennetty ja varustettu Audi 80:n tuulilasinkarmilla, kuten aidossakin.

Sorateiden Virtuooseja muisteltiin tänä vuonna näyttelyn pääteemana. Ja mitäpä olisi suomalainen rallihistoria ilman Mini Cooperia? Simo Lampinen ohjasti vuoden 1961 Jyväskylän suurajoissa tätä Cotswold Blue-sinistä Jaguar 3.4 Saloonia uransa toisessa rallikilpailussa. Autenttisen oloinen kilpuri on säilytetty aikakauden asussaan.

BMW 2500 vuodelta 1974 oli merkin suurin edustusauto aikanaan. Tämän yksilön tekee oikeastaan ainutkertaiseksi sen Suomi-historia yhdistettynä vähäiseen ajokilometrimäärään: mittarissa on vain 29 000 kilometriä!

Nykyinen 1-sarja ei ollutkaan BMW:n ensimmäinen kompakti pystyperäauto. 1970-luvulla tehdas valmisti varsin kaunislinjaista 2002 Touringia, eräänlaista farmarin ja coupén sekoitusta.

No, onhan se tosiaan kaunis.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?