Autot

Miksi raha ei kelpaa? – ”ajoin kolmen autoliikkeen autoja – yksikään myyjä ei soittanut perään”

Julkaistu:

ASIAKAS
Kuinka mitättömäksi ihminen voikaan tuntea itsensä.
Sen vielä ymmärtää, jos seura ei kelpaa. Mutta kun eivät kelpaa edes rahat.

Koeajoin huhtikuussa kolmen autoliikkeen autoja. Yksikään myyjä ei soittanut perään.

Kahdesta autoliikkeestä tuli kyllä sähköpostikysely, jossa tiedusteltiin, millainen koeajokokemus oli ollut. Mitä hittoa ne sillä tiedolla tekevät, jos eivät halua myydä autojaan?

Köyhässä Suomessa on ollut niin pitkään pula kaikesta, että kaikki on mennyt kaupaksi myymättäkin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suomalaisten mielestä on hienoa valmistaa tavaraa. Teollisuus on mahtava juttu. Mutta myyminen on jotenkin arveluttavaa. Alentuvaa.

Suomalaiset eivät halua myydä, eivät edes ne suomalaiset, joiden ammatti on myyjä.

Talouskasvun nihkeydestä on syytetty väärää politiikkaa, liian suuria työvoimakustannuksia ja kehnoja yritysjohtajia.

Suurempi syyllinen on suomalaisten suhtautuminen myyntityöhön.

Miksi kukaan ostaisi suomalaisilta mitään, kun suomalaiset eivät halua myydä mitään.

Myynti on eri asia kuin markkinointi. Markkinoinnilla tarkoitetaan niitä toimia, joilla myyntiä pyritään saamaan aikaan.

Markkinointi on sitä, että laitetaan neliväri-ilmoituksia lehteen. Puuhataan tapahtumia. Lennätetään joutoväkeä lämpimälle puolelle maailmaa tutustumaan uutuusmalleihin. Lähetetään koeajajille sähköpostikyselyjä.

Markkinoiminen on kivaa. Myyminen on rankkaa.

Suomessa on alettu ymmärtää, että markkinointi on tärkeää. Nyt pitäisi ymmärtää vielä se, että myynti on vielä tärkeämpää.

 

Oli virhe mennä ostamaan autoa autoliikkeestä.

Markkinoinnin professoreita on maassamme jokaiselle kuukauden päivälle. Myynnin professoreita on tasan yksi. Syyllisten listaan voi siis lisätä myös korkeakoulut.

Yksi koeajamistani autoista oli BMW.

Niitä maahan tuovan yhtiön toimitusjohtaja kertoi viime viikolla Kauppalehdessä, että premiumautot myydään henkilökohtaisilla suhteilla. ”On tärkeää tuntea asiakkaat ja liikkua siellä, missä he viettävät vapaa-aikaansa, esimerkiksi golfkentillä ja hiihtokeskuksissa.”

Oli siis oma virhe mennä ostamaan autoa autoliikkeistä. Olisi pitänyt mennä golfkentille ja hiihtokeskuksiin.

Kirjoittaja on neuvonantaja ja valmentaja.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt