IS koeajoi: Tässä on Suomen halvin uusi aito avoauto – sopii kerrallaan vain kahdelle hengelle, hevosvoimia tasan 71 kappaletta

Uusi avo-Smart on Suomen pienin ja halvin uusi, aito cabriolet.

KOLME AUTOA SAMASSA Kiinteäkattoinen kaksipaikkainen muuttuu sähkönappia painamalla puoliavoimeksi kangaskattoversioksi. Sivupalkit lähtevät irti hieman toisenlaista nappulaa tökkäämällä, jonka jälkeen kyseessä on jo aito täysavo.

14.5.2016 9:13

Taannoin kokonaan uudistunut miniauto Smart on saanut vihdoin mallivalikoimaansa myös jo perinteiseksi muodostuneen avoversion. Kokeilimme uutuutta vuoden ensimmäisissä kesäkeleissä, niin maalla kuin kaupungissakin.

Kyseessä on tuttuun tapaan sähköisesti taittuvalla kangaskatolla varustettu rehellinen kaupunkiauto. Vaikka kaikki on periaatteessa uutta, peruskuvio on yhä ennallaan. Tästä kielivät muun muassa mitat, jotka ovat pysyneet edelliseen mallisukupolveen nähden pitkälti samoina. Vain leveyttä on tullut aavistus lisää.

Kangaskatto laskostuu näin nättiin pakettiin muutamassa sekunnissa. Haluttaessa avomaisuus lisääntyy vielä tästäkin.

Kaikissa nopeuksissa varsin rivakasti avautuvan ja sulkeutuvan katon erikoisuutena ovat irrotettavat kattopilarit, jotka poistamalla Smartilla pääsee ns. kangasluukkuautoista poiketen ihan aitoon avotunnelmaan. Irtonaisille pilarinpätkille löytyy takaluukusta oma, hyvin suunniteltu paikkansa.

Hyvää on myös tuulensuhinoiden ja pyörteilyjen pysyminen aisoissa katto kokonaan alhaalla ajettaessa.

Kattopalkit saa piiloon tavaratilan kanteen.

Smartin yleinen ajettavuus on kohentunut mallisukupolven vaihdoksessa huimasti, mutta lyhyt akseliväli tuo yhä menoon omat haasteensa. Epätasaisella pinnalla kuten vaikkapa mukulakivillä Smart alkaa nimittäin nypyttää. Moottoritiellä jonkinlaiseksi ongelmaksi muodostuu puolestaan osittain aika tunnoton ohjaus, joka pakottaa kuljettajan paimentamaan autoa melko aktiivisestikin.

Umpiversiosta tuttu ohjaamo on värikäs ja hyvin personoitavissa mutta kovin muovinen.

Piskuinen kolmisylinterinen moottori on potkultaan ennakoivalle kuskille riittävä, mutta koneen värinät välittyvät koriin ja sitä kautta myös matkustajiin usein suorastaan epämukavasti. Sammutusautomatiikan poiskytkeminen helpottaa vaivaa, mutta ei poista sitä kokonaan. Vaihteistopuolella epätasaista kulkua aiemmin lisännyt robottilaatikko on uuden mallisukupolven myötä siirretty onneksi historiaan, eli vaihtamisesta huolehtii tätä nykyä aivan asialliseksi luonnehdittava kaksoiskytkinautomaatti.

Käsiteltävyyden plussapuolella painaa tuttuun tapaan Smartin uskomattoman helppo pysäköitävyys ja pieni kääntösäde. Mitä ahtaampaa, sitä mukavamapaa pientä ja näppärää Smart-kirppua on pyöritellä.

Tavaroille tilaa perusmuodossa 260 litraa.

Tilojen osalta avo-Smart ei ole yllättäen juuri yhtään epäkäytännöllisempi kuin kovakattoinen sisarensa.

Tavaratilat ovat kummassakin versiossa erityisesti kahden hengen käytössä minimaaliset, eli samaa kauppakassiluokkaa kuin ahtaissa sporttiautoissa. Pienet ulkomitat näkyvät myös pienessä bensatankissa, jonka vuoksi huoltoasemalla saa asioida paketin maltillisesta kulutuksesta huolimatta varsin tiheään.

Kaikkiaan avo on Smart Fortwon tapauksessa enemmän kuin harkinnan arvoinen korimalli. Kangaskatto tuo kokonaisuuteen selkeää lisäarvoa, umpimallin asettamasta käytettävyystasosta juurikaan tinkimättä.

Smart Fortwo Cabrio Passion 52kW A

Moottori R3, 999 cm³, 52 kW (71 hv)/6 000 r/min, 91 Nm/2 850 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 15,5 s, huippunopeus 151 km/h Kulutus 4,3 l/100 km 95E CO2-päästöt 99 g/km Voimansiirto A6, takaveto Mitat p 2 695, l 1 663, k 1 552 mm, akseliväli 1 873 mm, omamassa 995 kg, tavaratila 260-340 l, tankki 25 l Hinta 21 296 euroa

Perjantaina 13.5. 2016 ilmestyneessä Ilta-Sanomien paperilehdessä mainittiin virheellisesti auto etuvetoiseksi.

KIITÄMME

Aitoa avotunnelmaa hintaan ja kokoon suhteutettuna

Näppäriä kaupunkiominaisuuksia

MOITIMME

Kolmannen istuinpaikan puuttumista

Paimentamistarvetta suuremmissa mopeuksissa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?