IS Saksassa: Tällainen on Fordin uusi katumaasturi – kurkkaa nurkan taakse ja päästelee vastamelua - Autot - Ilta-Sanomat

IS Saksassa: Tällainen on Fordin uusi katumaasturi – kurkkaa nurkan taakse ja päästelee vastamelua

Ford Edge

Julkaistu: 12.5.2016 15:17, Päivitetty 12.5.2016 21:36

Ford Edge on kolmas vaihe yhtiön SUV-malliston laajennussuunnitelmassa Euroopassa. IS tutustui ensimmäisten joukossa uutuuteen Saksassa.

Katumaastureiden kuluttajakysyntä kasvaa edelleen. Viime vuonna autoluokka nousi ensimmäisen kerran Euroopan myydyimmäksi segmentiksi. Kasvua kertyi 24 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Keskikokoisten SUV-autojen luokassa rekisteröinnit kasvoivat 42 prosenttia.

Juuri tähän luokkaan ja tarpeeseen vastaa Kanadassa valmistettu upouusi Ford Edge. Valmistaja kutsuukin Edgeä uudeksi lippulaiva-SUV-mallikseen Euroopassa. Aiemmin se on tuonut markkinoille Kugan ja EcoSportin.

Pohjois-Amerikassa Edge lanseerattiin kymmenisen vuotta sitten. Kuvien ja teknisten tietojen pohjalta arvioituna voisi kuvitella, että aikaa olisi kulunut huomattavasti enemmän. Nimensä mukaisesti autossa on yhä ”edgeä” - tietynlaista kulmikkuutta yhdistettynä urheilullisuuteen.

Nelivetoinen, kuusinopeuksisella automaattivaihteistolla varustettu uusi Edge on nykyaikainen auto. Muuta se ei voisi ollakaan.

Silti keskivertoautoilijat harvoin pääsevät nauttimaan esimerkiksi auton keulaan asennetusta laajakulmaetukamerasta, joka avustaa kuskia hankalissa risteyksissä. Teknologian mukaan kamera näkee kulmien taakse silloinkin kun kuljettaja ei näe. Onko se tarpeellinen? Tuskin siitä on haittaakaan, jos se ympätään jo olemassa olevaan näyttöjärjestelmään.

Samoin vastamelukuulokkeiden tapaan toimiva aktiivinen melunvaimennusteknologia luo turvallisuutta. Matkustamossa kolmeen kohtaan on asennettu mikrofoneja, jotka valvovat moottorin ääntä sisätilassa. Järjestelmä tuottaa vastakkaisia ääniaaltoja äänentoistojärjestelmän kautta kumoten moottorin aiheuttamaa melua. Fordin tiedemiesten mukaan melu häiritsee kuljettajan prosessointikykyä ja voi aiheuttaa keskittymisongelmia tai jopa stressiä.

Myös useilla muilla ja suoraan sanoen merkittävimmillä avustinjärjestelmillä varustettu Edge tulee Suomeen 2,0-litraisella, 210-hevosvoimaisella turbodieselmoottorilla. Suurin vääntö on 450 newtonmetriä kierroalueella 2 000-2 250.

Yhdistetyksi keskikulutukseksi luvataan paperilla 5,8 litraa sataa kilometriä kohden. Co2-päästölukemaksi Ford ilmoittaa 149 g/km.

Viisipaikkainen auto on rakennettu samalle pohjalle kuin Mondeo, Galaxy ja S-Max. Matkustamossa riittää avaruutta. Tavatilaa on penkkien kaadosta riippuen 602-1 847 litraa. Istuinkorkeus on lähes viisi senttiä korkeampi kuin S-Maxissa. Minimimaavara on 152 millimetriä täydellä kokonaismassalla.

Varustelutasoja on aluksi kaksi. Hintaa kertyy 59 943 ja 61 610 euroa varustelutasosta riippuen.

Ensimmäisten ajokilometrien perusteella kyseessä on erittäin lupaava auto luokkaan, josta ei kilpailua puutu. Matkustamon materiaali- ja käytettävyysratkaisut antavat Edgelle etumatkaa.

Suomen ensi-ilta koittaa syyskuussa.

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?