Autot

IS Italiassa: Tunnetta pelissä, tässä on uusi Alfa Romeo Giulia!

Julkaistu:

uutuus
Uusi Alfa Romeo Giulia säväyttää monella tasolla.
Tässä se nyt tulee: uusi Alfa Romeo Giulia. Se on Alfa Romeolle äärimmäisen tärkeä malli, jonka on tarkoitus kääntää perinteikkään italialaismerkin suunta kohti parempia aikoja nykyisestä näivettyneestä yhden mallin tilanteesta.

Töitä onkin paiskittu riuskasti viime vuodet. Giulia on täysin uusi, sen ympärille on onnistuttu rakentamaan ilahduttavasti positiivista kohua ja ennen kaikkea Alfa Romeo palaa nyt sinne, missä urheilullisten laitteiden kuuluukin olla: takavedon pariin. Kun kaikki tämä kuorrutetaan vielä italialaisille tyypillisin tunnelatauksin, on käsissä ajamisesta nauttijoille herkullinen tuote. Kooltaan auto osuu C/D –segmenttiin.

Jos Giulia onnistuu, Alfa Romeo noussee sen mukana uuteen aikakauteen, kilpailemaan eurooppalaisten premium-takavetojen kanssa. Tähtäimessä ovat ennen kaikkea BMW ja Mercedes-Benz, mutta myös Jaguar ja Lexus. Mutta entä jos uuden ajan airut Giulia epäonnistuu? Sitä Alfan leirissä ei haluta ajatella. Isku saattaisi olla kohtalokas koko merkin tulevaisuutta ajatellen, ja jo siksi odotukset sekä uutuutta odottavien leposyke ovat korkealla.


Oman merkityksensä tuo mukaan myös historia, jota Alfa Romeon kohdalla ei voi ohittaa. On kulunut noin neljännesvuosisata siitä, kun Alfan viimeisin edellinen takavetomalli, 75, saateltiin pois markkinoilta. Nyt palataan siis takaisin juurille. Edellinen Giulia-malli poistui tuotannosta puolestaan 1978.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Uuden Giulian muotoilu on italialaistuotteeksi jopa konservatiivista, mutta onnistuu silti säväyttämään etenkin rohkean keulansa, lyhyen etuylityksensä ja voimaa uhkuvan peränsä ansiosta. Ja sama linja jatkuu sisällä: Alfa Romeo on nyt selkeästi laadukkaan premiumin äärellä.

Moottorivalikoima tulee Suomessa kattamaan kaiken 150 hevosvoiman dieselmanuaalista (karvan alle 40 tuhatta euroa autoveroineen) aina 510 hevosvoiman Ferrari-sukuiseen, 2,9-litraiseen tuplaturbo-V6-bensiiniin, jolloin kyseessä on huikea Quadrifoglio-malli (hinta Suomessa noin 115 tuhatta euroa). Quadrifoglio kiihtyy 0 – 100 km/h 3,9 sekunnissa ja sen huippunopeus on pakahduttavat 307 km/h. Kilpailijoiden insinöörileirissä luvut aiheuttavat varmasti hikikarpaloiden kohoamisen otsalle.

Ns. myyntimallia odotetaan 180 hevosvoiman diesel-automaatista, joka Super-varustetasona maksaa noin 45 tuhatta. Lisäksi saataville tulee myös 2,0-litrainen, 200 hevosvoiman bensiiniversio. Tilauskirjat uuden Giulian suhteen on luvattu avata jo ensi kuun alussa.

Entäpä sitten tien päällä? Ensimmäiset, lyhyet ratin takana ajetut tunnelmat sateisessa Italiassa lupaavat hyvää: Quadrifoglio on sykähdyttävä kokemus, joka ei jätä kylmäksi. Moottori reagoi kaasuun salamannopeasti, ja ajodynamiikka toimii täsmällisesti. Palaamme uuden Giulian pariin lähiaikoina, tässä julkaistua laajemmassa ns. ensitestissä.

Ota kantaa

Kiinnostaako italialainen?

Kyllä 63% Ei 37%
Ääniä yhteensä 6600

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt