Autot

Lauri, 29, keksi, miten taksin hinnasta saa ison siivun pois – Taksiliitto: ”Loistava avaus”

Julkaistu:

Kimppakyydit
Lauri Lankinen keksi matkapuhelinsovelluksen, joka jakaa taksimatkan kustannukset tasapuolisesti kaikkien matkustajien kesken.
Taksi on usein yöaikaan ainoa järkevä tapa liikkua paikasta toiseen, mutta monia kirpaisee taksimatkasta perittävä hinta. Kun kyydin ja kustannukset jakaa useamman kaverin kesken, taksimatka ei olekaan enää kallis.

It-alan opiskelijan ja pienyrittäjä Lauri Lankisen, 29, kaveripiirissä yhteisen taksimatkan kulut jäivät usein vain yhden maksajan kontolle. Myöhemmin tuntui työläältä periä kavereilta rahoja takaisin. Tästä lähti Lankisen idea mobiilisovelluksesta, joka jakaa taksimatkan kustannukset tasapuolisesti kaikkien matkustajien kesken.

– Älyliikenteestä puhutaan nykyään paljon ja Uber on puskenut kovasti markkinoille. Kukaan ei ole vielä ratkaissut, miten takseista tehtäisiin houkuttavia ihan tavallisille liikkujille niin, että homma olisi laillista. Me ajattelimme, että otetaanpa tästä koppi ja tehdään sovellus, Lankinen kuvailee.

Taksien kimppakyytisovelluksesta uutisoi ensimmäisenä Vantaan Sanomat.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Matkustajien luottokorteilta veloitetaan heidän osuutensa

Suomessa taksit ovat luotettavia ja taksiliikenne toimii hyvin, Lankinen sanoo. Niinpä hänen mielestään taksien ei tarvitse muuttaa toimintaansa, vaan Vedia Taxi -sovellus tuo ratkaisun taksiliikenteen houkuttelevuusongelmaan.

– Käytännössä tarjoamme kimppakyytiä samaan suuntaan matkustaville ihmisille. Ajatuksena on, että kaveriporukka lähtee samasta pisteestä, ja jos he menevät riittävän samaan suuntaan, sovellus voi ehdottaa, että ota tämä kaveri mukaan kyytiin. Jos hänet hyväksytään kyytiin, kustannukset jaetaan matkaosuuden mukaan kaikkien matkustajien kesken.

Vedia Taxin idea on, että se joka menee pisimmälle, maksaa koko taksimatkan. Muiden matkustajien luottokortilta veloitetaan heidän osuutensa ja ne maksetaan taksimatkan maksaneen tilille.

– Taksin kannalta mitä enemmän taksissa on porukkaa, sitä paremman korvauksen se saa. Samalla useampi ihminen pääsee suhteessa halvemmalla. Käytännössä toimimme pikkaisen vihreämmin, kun takseja kulkee vähemmän.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Taksiliitto: Ei Uberin kaltaista laitonta liikennettä

Taksiliitto toivottaa uuden kimppakyytisovelluksen tervetulleeksi.

– Tämä on loistava avaus, joka toivottavasti lähtee lentoon, kehuu Taksiliiton osastopäällikkö Jouni Mutanen Vantaan Sanomien haastattelussa.

Mutasen mukaan kyseessä on tapa jakaa laillinen resurssi, eli taksikyyti.

– Ei pyörää tarvitse keksiä uudestaan. Meillä on Suomessa laadukas taksijärjestelmä, jota sovellus hyödyntää. Ei tänne tarvita Uberin kaltaista laitonta liikennettä, jonka halvempi hinta perustuu verojen välttelyyn, Mutanen sanoo lehdelle.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt