Ford jo 90 vuotta Suomessa: Ensimmäisen Fordin ostajan ”hurjastelu” järkytti kansalaisia - Autot - Ilta-Sanomat

Ford jo 90 vuotta Suomessa: Ensimmäisen Fordin ostajan ”hurjastelu” järkytti kansalaisia

Tämän Primulan Ford-jakeluauton vuosimalli ei ole varmasti tiedossa. Sen arvellaan olevan joko 1928 tai 1929.

Julkaistu: 30.4.2016 11:20

Suomen ensimmäisen Fordin ostaja oli rovasti.

Suomen ensimmäinen Ford myytiin Stockmannin tavaratalossa jo vuonna 1904. Auton osti silloinen apupappi, myöhemmin rovasti Walter Lampén 5 000 markan kauppahintaan.

Auton mukana seurasi ”chauffeuri” Waldemar Bergström. Rovastin autohurjastelu järkytti monia, sillä auto oli todellinen harvinaisuus Suomessa.

Oy Ford Ab on toiminut Suomessa koko itsenäisyyden ajan. Omana yhtiönä se toiminut vuodesta 1926 alkaen. Vuosiin mahtuu monta merkkipaalua.

Ensimmäinen liike

Vuonna 1911 kokkolalaiset Nybergin veljekset perustivat ensimmäisen Ford-liikkeen Suomeen. Kolme ensimmäistä T-Fordia saapui seuraavana keväänä ja kaupankäynti alkoi.

Fordin maahantuonti Suomeen hoidettiin vuoteen 1925 Tukholmasta ja Kööpenhaminasta. Kysyntä oli kuitenkin niin suurta, että lopulta vuonna 1926 Suomeen perustettiin oma Fordin tytäryhtiö, Ford Motor Company of Finland O/Y. Osakkaina yrityksessä olivat Henry ja hänen poikansa Edsel Ford yhdellä osakkeella kumpikin ja loput osakkeet merkitsi Ford Motor Company, Dearborn. Ford oli ensimmäinen Suomeen perustettu autotehtaan tytäryhtiö.

Ensimmäiset automessut

Suomessa Ford keräsi suurta huomiota alusta alkaen. Suomen ensimmäiset automessut, Ford-paraatit ja Fordson-traktorikaravaanit ja -työnäytökset keräsivät aina suuren määrän katsojia.

Ford Cortina Helsingissä 1970-luvun alussa.

Fordin myynti Suomessa jatkui suotuisasti suureen talouslamaan asti. Vuonna 1929 alkanut pulakausi vähensi kuitenkin huomattavasti automyyntiä. Fordin pelastukseksi koitui osamaksujärjestelmä, joka helpotti ostopäätöksen tekoa huomattavasti. Sotien välisen ajan Ford piti pintansa ja se pysyi markkinoiden suurimpana automerkkinä Suomessa.

Vuonna 1940 Ford aloitti ensimmäisenä autojen kokoonpanon Suomessa. Vuosina 1940-1941 koottiin kokoonpanolinjalla 2.532 Ford-kuorma-autoa. Vuoden 1941 jälkeen tuotantoa muutettiin siten, että siirryttiin sarjakorjaamaan joko Suomen armeijan kalustoa tai Neuvostoliitolta sotasaaliina saatuja Ford AA-malleja.

Sodan jälkeen autotuonti pääsi vauhtiin ollen kuitenkin suurimmaksi osaksi kuorma-autoja ja traktoreita – molemmat elintärkeitä maan jälleenrakennuksen kannalta. Henkilöautot olivat sodan jälkeen kortilla, mutta 1945 Ford sai tuontilisenssin kahdelle Ford Prefectille ja 1946 peräti 34 Prefectille. Samana vuonna saapuivat myös ensimmäiset laivat Fordin omaan laituriin auto- ja varaosalasteineen.

Miljoonan myydyn auton raja lähestyy

Oy Ford Ab oli jälleen valmis kohtaamaan uuden aikakauden haasteet. Kautta aikojen suurin Ford-myyntivuosi on ollut vuosi 1969, jolloin meni kaupaksi yli 20 000 Ford-ajoneuvoa. Vuonna 1999 päästiin lähelle tätä lukemaa yli 17 000 kappaleen myynnillä.

Kaiken kaikkiaan Suomeen tuotujen Ford-ajoneuvojen määrä on noin 844 000 kappaletta. Lukuun on laskettu niin henkilö-, tavara- ja kuorma-autot sekä traktorit, joiden edustuksesta Oy Ford Ab luopui 1990-luvun alussa.

Autourheilussa kova nimi

Juho Hänninen Fordillaan Jyväskylän MM-rallissa 2013.

Ford ei ole ainoastaan saavuttanut suosiota ja mainetta traktorien ja henkilöautojen markkinoilla vaan myös autourheilun parissa. Jo 1920-luvulta alkaen Ford oli yksi Suomen kilpa-autoilun johtavista merkeistä, ja rata-autoilussa se oli ajoittain ylivoimainen ykkönen. Suomalaiset rallitähdet, kuten Timo Mäkinen, Ari Vatanen, Hannu Mikkola ja Tommi Mäkinen, ovat tuoneet oman lisänsä Fordin menestykseen. 2000-luvun Ford-kilpureiden kuljettajia ovat olleet Marcus Grönholm, Mikko Hirvonen ja Jari-Matti Latvala.

Ford luopui tehdastallipaikasta rallin MM-sarjassa kauden 2012 lopussa. Ford palaa tänä vuonna perinteikkääseen LeMansin 24 tunnin kisaan neljällä Ford GT -kilpa-autolla ja on mukana tehdastallina rallicrossin MM-sarjassa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?